Crocus biflorus heeft een groot verspreidingsgebied , er zijn groeiplaatsen gevonden helemaal in het noorden van Italië in de omgeving van de stad Bergamo en dan meer aan de westkant omgeving Genua , midden Italië tot helemaal in het Zuiden . Op het internet kon ik 2 vrij gedetailleerde groeiplaatsen terugvinden in de omgeving van onze verblijfplaats te Serravalle Scrivia . In de crocusbijbel staat ook vermeld dat ze groeien op een hoogte van 50 tot 600 meter . Crocus biflorus bloeit al heel vroeg in het voorjaar , in januari en februari afhankelijk van de standplaats . De 2 groeiplaatsen die ik ga opzoeken zijn gelegen tussen de 200 en 300 meter hoogte , in maart zijn deze al lang uitgebloeid natuurlijk ! Dus moet ik zoeken naar loof wat niet zo gemakkelijk is !!!
Zoals ik al vertelde zoeken we op dag 1 enkel naar Crocus biflorus . Het is een heel moeilijke zoektocht naar het loof tussen gras en andere groene planten

De eerste locatie is een mooie heuvel met bovenop een oud ford . Achter het ford zou er een groeiplaats zijn .....