Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 29143 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #210 Gepost op: 16 december 2023, 11:07:10 »
Wat toeristische neigingen ... -2(
Het prachtig gelegen Monemvasia ....wel een hele klim naar boven en op die moment rond de 30 graden ...
Een prachtige (rots)plant in de oude muren ...Ik moet nog even kijken met Harry want ik dacht dat hij hem ondertussen had geïdentificeerd .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #211 Gepost op: 16 december 2023, 11:20:16 »
We rijden vervolgens naar een plek waar (de zogenaamde )Crocus goulimyi leucanthus in grote getale zou voorkomen ...Leucanthus wordt niet door iedereen als subspecie erkend trouwens ...We hebben ze gevonden maar zeker niet in grote getale ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #212 Gepost op: 16 december 2023, 11:21:00 »
Nog enkele ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #213 Gepost op: 16 december 2023, 12:17:36 »
En hier komt hij dan.....

Er gaan nu stemmen op (de "Croconuts" die actief zijn op Facebook )dat er minstens 50 procent kans is dat het ook mazziaricus is in plaats van niveus . Hiervoor zouden de "cormtunics "moeten gecontroleerd worden wat niet is gebeurd.Omdat ik daar verder geen mazziaricus in de buurt heb gezien (maar we zijn er ook niet super lang gestopt ) denk ik nog steeds aan niveus ...Ook het algemeen uitzicht neigt voor mij meer naar niveus.....Hij had ook al wat blad (verstopt tussen het lage struikje )terwijl mazziaricus meestal bloeit zonder blad ...Maar Thomas Huber kan gelijk hebben , kan het niet helemaal uitsluiten ...
Hij zegt dat hij dezelfde problemen heeft gehad daar in "the field" enkele jaren terug en dat sommige vormen erg op mekaar lijken ...Het is niet omdat niveus meestal lichter is dat er nergens een meer donkere niveus op aarde zou voorkomen ...Wordt misschien ooit vervolgd . Zelfs als mazziaricus  zou ik hem prachtig vinden ...
« Laatst bewerkt op: 16 december 2023, 12:20:05 door Kris De Raeymaeker »

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #214 Gepost op: 16 december 2023, 18:34:49 »
Knappe vondst Kris ! Misschien ben je voor deze soort iets te vroeg en zijn deze de eerste .......Ik heb de indruk dat deze niet staan te bakken in de zon en op een meer koelere standplaats staan , iets meer beschaduwd ? Wat zijn uw bevindingen over de standplaats , Kris ?
Het zal wel kloppen dat op deze getoonde plekken de bloei van melantherus nog volop moest starten Danny . Dit is inderdaad een wat latere soort qua bloei .De eerste 2 eerder in dit reisverslag vonden we in een iets  wat hogere vegetatie . Het gras was daar naar Griekse normen wat hoger en groener . Het was geen diepe schaduw maar wel de schaduwkant van hogere vegetatie . Deze plek hier op het Zarakas plateau kan ik bezwaarlijk als koel  bestempelen .Het was er ook dan nog eind oktober boven de 25 graden .Maar opvallend was wel dat het er redelijk hard waaide . Het was lastig om foto's te nemen vanwege de wind . En inderdaad de enige melantherus die we vonden stonden bijna onder en/of tegen klein blijvende struikjes en waarschijnlijk aan de minst hete kant tov de zon ...Het viel ook op dat ze niet speciaal diep zaten dus er moet daar toch op de tijdstippen dat het nodig is vocht aanwezig zijn in de bovenste lagen ...Ondanks dat de stenige grond nu redelijk  droog overkwam .

Bedankt voor uw duidelijke info , Kris  6))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #215 Gepost op: 16 december 2023, 18:40:46 »

Prachtige crocussen maar ook doordat de foto’s adembenemend scherp zijn. Die subtiele schaduw van de meeldraden, echt subliem. 3)) 3)) 3))

Dank je voor de lof Mark ! Planten is 1 hobby maar fotografie is misschien bij mij ook wel een tweede waardoor ik daar wel heel wat aandacht aan schenk...Altijd mooi dat dit dan wordt opgemerkt .

Het is me inderdaad ook opgevallen , Kris ! Ik vind uw foto's scherper dan ooit ?
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #216 Gepost op: 16 december 2023, 18:42:11 »
Dit was ook een Crocus waar ik eerst  verward over was toen we hem zagen op de vindplaats waar meerdere soorten door mekaar groeien ...Ik denk nog steeds dat het Crocus mazziaricus is maar sta uiteraard open voor andere ideeën . Waarom ik eerst twijfelde is het feit dat ik dacht dat mazziaricus niet zover zuidelijk voorkwam maar eerder centraal op de Pelops .

Nog enkele ...dit is trouwens in de buurt van Kremasti . En die plek zal Luc wel kennen ....
Is foto 2 ook mazziaricus ???? Of is dat niveus ?

Luc kent het plateau van Kremasti inderdaad ook, wat een Crocusparadijs.  Van die prachtige blauw gestreepte vormen van Mazziaricus heb ik toen een paar stuks verzameld, helaas hebben die hier nog niet willen bloeien... dat geldt trouwens voor een aantal C mazziaricus van diverse vindplaatsen.  Die doen het hier qua bloei heel zwak.  Op die plaats vond ik ook de gestreepte vormen van C. boryi die ik eerst voor laevigatus hield.  Zie hierover uitvoerige uitleg in het crocus topic.  Ik zal hier geen foto plaatsen, misschien kom jij daar nog op terug even verder Kris, benieuwd naar jouw vondsten en bevindingen.  C. hadriaticus vonden wij daar ook en één (1) exemplaar van melantherus (daar staan er wel degelijk veel meer, maar zoals reeds hoger vermeld bloeit melantherus net iets later.) 
Deze leuke (?) jongen vonden wij daar ook rustig zijn prooi aan het verteren in het zonnetje...  We zijn er in een ruime bocht omheen gelopen...

Ziet er een ferme knaap uit, Luc. Enig idee welke soort het is? Eén of andere adder vermoed ik? Had Rain hier iets over te vertellen?

De Rain wist te vertellen dat er 2 soorten Adders op de Pelops voorkomen, de namen ben ik vergeten, hij wist wel dat dit eemplaar de giftigste was van de 2...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #217 Gepost op: 16 december 2023, 18:56:18 »
Het is me inderdaad ook opgevallen , Kris ! Ik vind uw foto's scherper dan ooit ?

Dank je Danny ...we proberen altijd maar om beter te doen en natuurlijk de moderne apparatuur wordt ook steeds beter en beter ....Het is niet alleen de fotograaf maar ook de middelen .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #218 Gepost op: 16 december 2023, 18:57:35 »
De Rain wist te vertellen dat er 2 soorten Adders op de Pelops voorkomen, de namen ben ik vergeten, hij wist wel dat dit eemplaar de giftigste was van de 2...

Die namen hè Luc ....dat is vaak het addertje onder het gras .... 2))

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #219 Gepost op: 16 december 2023, 19:07:30 »
Op weg naar de vindplaats van Crocus goulimyi leucanthus botsten we per ongeluk op 1 van de meest indrukwekkende plekken van Cyclamen die ik ooit zag ....Het waren echt ware "Cyclamen -banken " ...De foto's kunnen het niet altijd weer geven maar dit moeten echt wel oude planten zijn ....De meeste knollen staken half bloot en waren toch gauw 20 cm of meer in diameter ...Ik weet niet of jullie die gezien hebben Luc ?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #220 Gepost op: 16 december 2023, 19:14:04 »
Nog wat van dat ...Cyclamen hederifolium ....op zijn beste en ook  "oudste "...Sommige knollen waren zelfs helemaal vervormd door ouderdom ...
« Laatst bewerkt op: 16 december 2023, 19:15:50 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #221 Gepost op: 16 december 2023, 19:17:11 »
En nog een afsluiterke ...van dag 6 ....Op naar dag 7 ....
« Laatst bewerkt op: 16 december 2023, 19:35:47 door Kris De Raeymaeker »

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #222 Gepost op: 16 december 2023, 23:00:08 »
Prachtige Cyclamen Kris! Op foto 4706 is dat niet het blad van C. graecum?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #223 Gepost op: 17 december 2023, 08:18:18 »
Prachtige Cyclamen Kris! Op foto 4706 is dat niet het blad van C. graecum?
Klopt Herman ! Goed gezien …., ik verwachtte deze opmerking wel  :o
Er stonden inderdaad hier en daar enkele graecums tussen deze populatie hederifolium .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #224 Gepost op: 17 december 2023, 09:29:49 »
Op dag 7 trekken we dan echt "de Mani " in ....De Mani Peninsula is het middelste van de 3 zuidelijke schiereilanden van de Peloponnese . De eerste  Crocus soorten van de dag zijn Crocus niveus ...