Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 29136 keer)

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #285 Gepost op: 18 december 2023, 17:07:18 »
Ook hier weer mooie vormen van de zogenaamde "bi -colored" niveus !

Nog zo een mooie vorm ...maar ook de meer gewone vorm was er aanwezig ...

Bijzonder interessant om dit te zien Kris ! Als er meerdere soorten voorkomen in een gebied weet je vaak niet meer wat je ziet . De variatie is enorm . Het lijkt erop dat moeder natuur niet wil dat we de planten kunnen determineren . ))4  In ieder geval is die bicolor vorm prachtig !  8)) 3)) 3)) 3))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #286 Gepost op: 18 december 2023, 17:18:01 »
Maar ook Crocus goulimyi was enorm rijkelijk vertegenwoordigd op deze plek ...

En wat dan met de vierde foto .....is dat dan subsp. leucanthus ? Zie je wat ik bedoel Danny ...Ze stonden hier allemaal bij mekaar .

Heel interessante beelden , Kris . Alle kleurvormen bij elkaar , dan weet je het niet meer hé ? In ieder geval bijzonder mooi !  6)) 6)) 6))
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #287 Gepost op: 18 december 2023, 17:23:37 »
We zijn toen niet zo ver gewandeld, daarvoor was de tijd helaas te kort... Al vonden wij wél een flink aantal Crocussen in het begin van het weggetje.  De meesten waren helaas nog gesloten vanwege het vroege uur en vooral de kou. Het programma van die dag leidde ons nog naar Lambo Kambos, het plateau van Spitheika, Kremasti en Monemvasia...  _010 _010

Dat is een rijk gevuld programma Luc ....ik blijf wel eens te lang hangen op de betere plekjes ....

Wij nemen (gedwongen door tijdsnood) vaak te veel hooi op de vork Kris, tijd om naar 'speciallekes' of 'afwijkingen' te zoeken is er helaas vaak niet...  maar ja, je kan niet alles hebben hé!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #288 Gepost op: 18 december 2023, 17:27:54 »
En wat dan met de vierde foto .....is dat dan subsp. leucanthus ? Zie je wat ik bedoel Danny ...Ze stonden hier allemaal bij mekaar .

En dit dan .....

Ik weet niet of het mogelijk is maar ik zou zeggen Crocus niveus x Crocus goulimyi ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #289 Gepost op: 18 december 2023, 17:42:04 »
Het kan nog gekker ....wat denken we hier van ? Of is dat een virus ?
Is dit 1 x goulimyi (links) met een heel gekke niveus ?

Inderdaad Kris , een goulimyi met een gekke niveus ! Dat heb ik nog gezien hier in de tuin bij zaailingen maar ik denk niet dat het virus is . In ieder geval de natuur op zijn best !  3)) 3)) 3)) 3)) 3))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #290 Gepost op: 18 december 2023, 17:43:53 »
Een mens zou het haast vergeten maar er stonden ook enkele Narcissus serotinus ...moeilijk te fotograferen vanwege de wind ...

Leuke plant om te zien Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #291 Gepost op: 18 december 2023, 17:51:14 »
Ik kan jullie blijven bestoken met opnames van dit plekje maar ga afsluiten met 3 van mijn favoriete opnames ...

Schitterend Kris !!! Een bicolor niveus ! Deze vorm lijkt mij een duidelijke niveus . Prachtige foto ! -6( -6( -6( -6( -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #292 Gepost op: 18 december 2023, 17:57:14 »
Campanula versicolor tref je ook aan op diverse plekken in de Pelops . De hoofdbloei is natuurlijk eerder in het jaar maar her en der vind je ze nog in bloei .

Mooie Campanula !
Ieper , West-Vlaanderen

Marc Coolens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #293 Gepost op: 18 december 2023, 18:07:45 »
Prachtige reeks foto's Kris , planten op de natuurlijke plaatsen zijn altijd super en leerrijk. 8))
De Peloponnesos zijn een botanisch paradijs , heb er al heel veel van  genoten . Ook de commentaar en tips van de forumleden zijn boeiend. 6))

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #294 Gepost op: 18 december 2023, 18:12:19 »
Wat zou eventueel de verschillen zijn tussen C. goulimyi en de leucanthus vorm , Kris ? Wat is uw mening hierover ?

Op basis van de verschillen zou ik er geen afzonderlijke subspecie van maken Danny,  als ik eerlijk mag zijn . Het gaat namelijk alleen over de bloemkleur die bij leucanthus een soort van wit is met af en toe een soort heel lichte hint/schijn  van lichtpaars .En bij goulimyi ssp. goulimyi zouden het alleen paarse vormen zijn .De subsp. leucanthus  zou dan ook gevonden zijn in een totaal ander gebied lees ik soms ...
Maar overal waar ik ze gezien heb stonden wel afwijkende kleuren bij mekaar ....En wat dan met de zogenaamde goulimyi " Mani White ", maar goed die zou ontstaan zijn  in cultivatie . Ik heb wel meer lichte paarse , witte en paarse bij mekaar gezien ....Nu op die wel bepaalde plek waar Luc ook was stonden wel alleen maar de planten met de zogenaamde typische kenmerken van leucanthus .

Ik had er geen weet van dat 'Mani white' een menselijke cultivar zou zijn Kris. Voor zover ik weet/wist is het een vondst van Michael Hoog in de Mani.  Wat ik wel weet en met eigen ogen gezien heb is, dat er (heel uitzonderlijk) ook wel eens een zuiver wit exemplaar opduikt in een blauwe populatie.  O.a. op de 'wei' in Lambo Kampos zag ik er een paar... helaas waren de foto's die ik er van nam slecht en zijn dus verwijderd..  ???  Ik heb wel nog een (archi slechte) foto van twee nog gesloten exemplaren die wel degelijk wit zijn (foto ook op Lambo Kambos genomen)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #295 Gepost op: 18 december 2023, 18:17:20 »
Het kan nog gekker ....wat denken we hier van ? Of is dat een virus ?
Is dit 1 x goulimyi (links) met een heel gekke niveus ?

Pffft.. ik gooi de handdoek...  ))(10

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #296 Gepost op: 18 december 2023, 18:32:39 »

En dit dan .....

Ik weet niet of het mogelijk is maar ik zou zeggen Crocus niveus x Crocus goulimyi ?

Ik weet niet of die twee wel kunnen kruisen Danny, ik heb het in elk geval nog nooit ergens gelezen...  maar het zijn inderdaad heel bijzondere dingen.   )1)

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #297 Gepost op: 18 december 2023, 19:15:02 »

En dit dan .....

Ik weet niet of die twee wel kunnen kruisen Danny, ik heb het in elk geval nog nooit ergens gelezen...  maar het zijn inderdaad heel bijzondere dingen.   )1)

Het is nogal ingewikkeld hé Luc . Theoretisch zijn soms dingen niet mogelijk maar de natuur trekt zich daar niets van aan .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #298 Gepost op: 18 december 2023, 19:32:28 »
Bedankt voor uw duidelijke uitleg , Kris  6))

Graag gedaan Danny , het is ook maar mening natuurlijk ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #299 Gepost op: 18 december 2023, 19:37:39 »
Ik heb er eens over nagedacht Kris en wat foto's herbekeken . Zou dit eventueel een hybride vorm kunnen zijn tussen niveus en goulimyi ?  De gele stengel is duidelijk niveus , de kleinere bloem , de bloemvorm , de hogere bloemstengel is meer goulimyi . Ik zie beide soorten in deze vormen ?
Ik denk eerlijk gezegd dat die 2 soorten niet kunnen kruisen Danny , heb het alleszins nog nooit gehoord ......Ik vermoed dat we dat anders al wel eens zouden gehoord hebben maar zeg nooit :"nooit" ......natuurlijk ..... want de natuur heeft nog wel meer geheimen die we niet kennen of begrijpen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "