Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 december 2023, 11:44:53

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 18 december 2023, 16:43:06
Ik heb er eens over nagedacht Kris en wat foto's herbekeken . Zou dit eventueel een hybride vorm kunnen zijn tussen niveus en goulimyi ?  De gele stengel is duidelijk niveus , de kleinere bloem , de bloemvorm , de hogere bloemstengel is meer goulimyi . Ik zie beide soorten in deze vormen ?

Ik begrijp het maar al te goed Danny ...het lijkt heel eenvoudig maar in de natuur is het heel wat anders en zijn de dilemma's wel korter bij dan je denkt .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 18 december 2023, 17:18:01
Heel interessante beelden , Kris . Alle kleurvormen bij elkaar , dan weet je het niet meer hé ? In ieder geval bijzonder mooi !  6)) 6)) 6))

Dank u wel ...We zijn dan ook geen botanisten en slechts gedreven liefhebbers hè Danny ...we hebben hier in tegenstelling tot andere heren en vrouwen nooit voor gestudeerd .
Ik heb het al wel vaker eens gezegd , een soort wordt dikwijls beschreven aan de hand van materiaal van een bepaalde (type)standplaats en de verspreiding is vaak redelijk groot.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 december 2023, 17:23:37
Wij nemen (gedwongen door tijdsnood) vaak te veel hooi op de vork Kris, tijd om naar 'speciallekes' of 'afwijkingen' te zoeken is er helaas vaak niet...  maar ja, je kan niet alles hebben hé!

Als ik pech heb   -2( -2( -2(  om tijdens de dag op zo van die super locaties te stoten dan ga ik meestal net op zoek naar de speciallekes en afwijkingen Luc ....Gevolg is dat de tijd dan ongenadig voort tikt en ik soms het programma moet aanpassen  )1)  Ik neem ook nog steeds veel te veel foto's omdat ik altijd zeker wil zijn om goede foto's te hebben .
Het leven van een " amateur- bulbfanaat " kan hard zijn hè Luc ..

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 18 december 2023, 17:27:54
Ik weet niet of het mogelijk is maar ik zou zeggen Crocus niveus x Crocus goulimyi ?

Ik vermoed van niet Danny ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 18 december 2023, 17:51:14
Schitterend Kris !!! Een bicolor niveus ! Deze vorm lijkt mij een duidelijke niveus . Prachtige foto ! -6( -6( -6( -6( -6(

Efcharistó Danny !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 18 december 2023, 17:57:14
Mooie Campanula !

Worden wel wat groter maar ik heb er ooit wel heel mooie groepen van gezien , ik denk zelfs ooit op Kreta  ))4 ))4

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 18 december 2023, 17:51:14
Schitterend Kris !!! Een bicolor niveus ! Deze vorm lijkt mij een duidelijke niveus . Prachtige foto ! -6( -6( -6( -6( -6(

Dank je ! Nu hoor ik ook al van Thomas Huber dat ze die uitgesproken kleuren niet aanhouden in cultuur . Dus ook al dezelfde ervaringen als Luc al eerder aangaf ..

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 december 2023, 18:12:19
Ik had er geen weet van dat 'Mani white' een menselijke cultivar zou zijn Kris. Voor zover ik weet/wist is het een vondst van Michael Hoog in de Mani. 

Ik durf niet te beweren dat mijn uiteenzetting juist is Luc ....eerlijk gezegd is dit hetgeen ik gelezen heb op een plantbeschrijving van de AGS ....Soms wordt verkeerde informatie jaar na jaar verkeerd overgenomen .
Op een site van Rare plants vond ik het volgende :
Before his death, the late Michael Hoog told me the story of this plant. It was selected originally by Michael, then at van Tubergen, from a stock of selected seedlings of goulimyi raised from the original 3 corms which were sent directly from Greece by Dr. Goulimyis himself to Michael. These parent corms were from near Areopolis. The white plant first flowered in November of 1972 and it was subsequently preserved and propagated by Michael (and in turn by ourselves and others ever since). The clone should have been named “Michael Hoog” under which name it was shown as to the RHS committee in 1983. It gained an AM but the clonal name was rejected by the RHS on the grounds that a name was not needed, since there was only one white clone in cultivation. Subsequently this has, of course, proven to be incorrect and unfortunately when a name was needed, Michael’s seedling that should have borne his name, was christened as “Mani White”.

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 december 2023, 15:25:04
Campanula versicolor tref je ook aan op diverse plekken in de Pelops . De hoofdbloei is natuurlijk eerder in het jaar maar her en der vind je ze nog in bloei .
Kris, mooie Campanula versicolor, de kleur is intenser dan diegene die ik al vele jaren in de tuin heb.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Wat ik wel weet en met eigen ogen gezien heb is, dat er (heel uitzonderlijk) ook wel eens een zuiver wit exemplaar opduikt in een blauwe populatie.  O.a. op de 'wei' in Lambo Kampos zag ik er een paar... helaas waren de foto's die ik er van nam slecht en zijn dus verwijderd..  ???  Ik heb wel nog een (archi slechte) foto van twee nog gesloten exemplaren die wel degelijk wit zijn (foto ook op Lambo Kambos genomen)

Ik heb ook wel enkele "witte " gezien daar op die plek Luc ...Maar over wit en wit kan je dan ook nog redetwisten ....hoe wit is zuiver wit  -2(
Zijn de planten op de foto's (is van de befaamde wei ) voor jou zuiver wit ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 18 december 2023, 20:01:51
Kris, mooie Campanula versicolor, de kleur is intenser dan diegene die ik al vele jaren in de tuin heb.

Ik wist eerlijk gezegd niet dat deze in cultuur was Herman ...interessant ...Komt wel meer voor natuurlijk dat we het blauw van de planten in habitat niet kunnen evenaren hier ...Denk maar aan gentianen en dergelijke ...
Waar kweek je die , in de rotstuin ? Hoe grote worden die hier bij ons ?

Kris De Raeymaeker

Wat ik wel weet en met eigen ogen gezien heb is, dat er (heel uitzonderlijk) ook wel eens een zuiver wit exemplaar opduikt in een blauwe populatie.  O.a. op de 'wei' in Lambo Kampos zag ik er een paar... helaas waren de foto's die ik er van nam slecht en zijn dus verwijderd..  ???  Ik heb wel nog een (archi slechte) foto van twee nog gesloten exemplaren die wel degelijk wit zijn (foto ook op Lambo Kambos genomen)

Deze vorm heb ik al heel veel jaren Luc ...ondertussen succesvol uitgeplant in de tuin .....Deze komt nog van Hendrik en is voor zover ik weet niet afkomstig van de benaamde 'Mani White' . Ik denk dat dit een eigen collectie was van Hendrik ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 december 2023, 19:43:48
Citaat van: Danny Bonnez op 18 december 2023, 17:18:01
Heel interessante beelden , Kris . Alle kleurvormen bij elkaar , dan weet je het niet meer hé ? In ieder geval bijzonder mooi !  6)) 6)) 6))

Dank u wel ...We zijn dan ook geen botanisten en slechts gedreven liefhebbers hè Danny ...we hebben hier in tegenstelling tot andere heren en vrouwen nooit voor gestudeerd .
Ik heb het al wel vaker eens gezegd , een soort wordt dikwijls beschreven aan de hand van materiaal van een bepaalde (type)standplaats en de verspreiding is vaak redelijk groot.

Helemaal mee eens Kris ......
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 december 2023, 20:08:49
Citaat van: Herman Mylemans op 18 december 2023, 20:01:51

Ik wist eerlijk gezegd niet dat deze in cultuur was Herman ...interessant ...Komt wel meer voor natuurlijk dat we het blauw van de planten in habitat niet kunnen evenaren hier ...Denk maar aan gentianen en dergelijke ...
Waar kweek je die , in de rotstuin ? Hoe grote worden die hier bij ons ?
Kris, die staat in een border zie  https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2718.msg131178#msg131178
De bloemstengel kan toch wel 40 cm worden, staat toch al 20 jaar in de tuin en zaait zich soms uit.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 18 december 2023, 23:04:40
Kris, die staat in een border zie  https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2718.msg131178#msg131178
De bloemstengel kan toch wel 40 cm worden, staat toch al 20 jaar in de tuin en zaait zich soms uit.

Juist , nu herinner ik het me weer Herman .....Zal je niet vaak tegen komen in collecties ....