Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 29120 keer)

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #375 Gepost op: 22 december 2023, 11:11:28 »
Bij deze valt het doek over mijn reiservaringen 2023 in de Pelops ...Bedankt voor alle liefhebbers die zich lieten horen en hun ervaringen /vragen /bemerkingen /commentaren /en interesse hebben getoond ! Aan alle "lurkers" , het was niet zozeer  voor jullie bedoeld , maar ik wil de geïnteresseerden toch niet in de kou laten staan ...

Ik heb er erg van genoten , Kris ! Het was heel boeiend en leerzaam !!! Bedankt dat we mochten meereizen !!!  _02 -6( ((13

Heb nog een vraagje , Crocus laevigatus groeit ook in de Pelops , deze soort heb je niet gezien ( de enigste) , maar bloeit ook wel duidelijk later hé ........
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #376 Gepost op: 22 december 2023, 13:01:39 »
Crocus mazziaricus heeft me ook wel kunnen bekoren , vooral de vormen in het zuiden waren heel mooi en heel variabel . Deze soort kende ik eigenlijk nauwelijks . Maar omdat ik hoor dat ze in cultuur zo moeilijk zijn en ook zelden aangeboden worden zal ik de uitdaging niet aangaan met deze soort , ik heb trouwens al genoeg zorgenkindjes ..... 5))

Wel Danny , ze zijn volgens mij niet moeilijker dan pakweg boryi of niveus .Maar het is een soort  die minder makkelijk bloeit ,dat is tenminste mijn ervaring hier .Ik heb er die ieder jaar hun loof tonen maar bloemen produceren is wat anders ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #377 Gepost op: 22 december 2023, 13:05:31 »
Ik heb er erg van genoten , Kris ! Het was heel boeiend en leerzaam !!! Bedankt dat we mochten meereizen !!!  _02 -6( ((13
Heb nog een vraagje , Crocus laevigatus groeit ook in de Pelops , deze soort heb je niet gezien ( de enigste) , maar bloeit ook wel duidelijk later hé ........

Dank je zeer Danny en graag gedaan ! We zijn een aantal keren op plaatsen geweest waar hij normaal voorkomt ...Maar volgens mij hebben we deze inderdaad nergens gezien .Dus dat is een hiaat in onze trip.Ik denk dat Luc ze destijds wel hebben gezien ? Het is inderdaad vaak een latere bloeier en dan moet je soms wat geluk hebben om ze aan te treffen .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #378 Gepost op: 22 december 2023, 13:10:46 »
Met cartwrightianus zit je aan nr 7 , Kris  3)) 3)) 3))  Kan je wat vertellen over de omstandigheden , staat toch vrij zonnig zo te zien , op een bergtop ? , op welke hoogte groeit cartwrightianus ?

Deze hebben we gevonden op een hoogte van rond de 620m Danny . Ze staan daar inderdaad allemaal zonnig en in open vlaktes/hellingen .
Op deze  locatie staan ze inderdaad een beetje op de top van die berg . Veel verder raak je daar niet . De aanwezige grond daar heeft een heel vreemde kleur ! Het lijkt bijna op cement , zo kan ik de grond  best omschrijven .... Er is ook steeds wel een windje ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #379 Gepost op: 22 december 2023, 13:13:10 »
Prachtige foto’s weer van cartwrightianus. Best vreemd zo’n lange stamper. Zou dat zijn om zelfbestuiving te voorkomen? Maar waarom dan niet of minder het geval bij de andere soorten? Verder heel interessante composities van alle soorten bij elkaar. Wat een variatie. Dank voor het boeiende verslag en het meereizen naar Griekenland  )2) )2) )2)

Dank je en graag gedaan Mark . Die lange stamper zal inderdaad wel een doel hebben ...Misschien iets te maken met het soort bestuivers  ?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #380 Gepost op: 22 december 2023, 13:47:33 »
Kris, prachtig verslag! Aangenaam en leerrijk geschreven!  ((3 ((3 ((3
Het is een heel mooie omgeving.

Dank je wel Herman !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #381 Gepost op: 22 december 2023, 13:54:35 »
Prachtig gemaakt Kris , deze plaats is duidelijk een topbestemming ! Al de mooiste vormen van deze soort groeien daar blijkbaar , wetende dat er ook gewone witte vormen bestaan zonder lijntjes  ...... -6( -6( -6( -6( -6(

Ja inderdaad Danny , cartwrightianus komt ook nog voor in bijvoorbeeld Kreta en aantal  andere Griekse eilanden maar soms zien ze er toch minder spectaculair uit  . In Kreta heb ik bijvoorbeeld nooit die donkere vormen gezien (zie foto)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #382 Gepost op: 22 december 2023, 13:59:55 »
Crocus melantherus is al jaren mijn favoriet , de duidelijke beelden en info zijn heel waardevol hoe dat we moeten omgaan met deze moeilijke soort in cultuur !

Bij melantherus zien we de duidelijke link /verwantschap met de andere biflorus types ...Het is eigenlijk min of meer een vroegbloeiende biflorus type ....Geen wonder dat deze ooit ook zo is beschreven in het begin . Al die types uit Griekenland en Turkije kunnen we wel als moeilijk beschouwen in onze contreien .Een schril contrast met de biflorus types uit bijvoorbeeld Italie .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #383 Gepost op: 22 december 2023, 14:07:27 »
Crocus goulimyi was voor mij  ook wel een van de toppers , vooral de grote aantallen en soms samengroeiend met andere leuke bollen geven een prachtig aanzicht ! Dit aanzicht is wel echt genieten ! Ook de variatie in kleur is heel mooi om te zien !

Al jaren één van mijn favorieten hier in de tuin/rotstuin Danny .Nu ik hem daar zien groeien heb in het wild nog meer zelfs ...Ik kreeg nog melding van Atoine Hoog of we leucanthus hadden gevonden daar . Dus je ziet dat er door sommige wel onderscheid wordt gemaakt . Ik denk dan dat dit de variatie is binnen de soort ...Ik vraag me ook af of er dan niks van nieuwe mooie vormen mogelijk is als we goulimyi 'Agia Sofia ' zouden bestuiven met een zuivere witte en dat soort zaken ...Ik hoop nog meer kleurvarianten te verzamelen en te zien wat voor planten er dan uit zaad komen ...
« Laatst bewerkt op: 22 december 2023, 14:12:30 door Kris De Raeymaeker »

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #384 Gepost op: 22 december 2023, 16:48:48 »
Bij deze valt het doek over mijn reiservaringen 2023 in de Pelops ...Bedankt voor alle liefhebbers die zich lieten horen en hun ervaringen /vragen /bemerkingen /commentaren /en interesse hebben getoond ! Aan alle "lurkers" , het was niet zozeer  voor jullie bedoeld , maar ik wil de geïnteresseerden toch niet in de kou laten staan ...

mooi foto
en was mooie reis om zo mee te genieten ((14

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #385 Gepost op: 22 december 2023, 17:33:32 »
Maar ja , weer maar eentje ....maar we gingen nog dieper het gebied in en botsten dan op een stuk waar we konden opklauteren ..

En daar kwamen we op een plekje waar we eindelijk heel wat Crocus melantherus bij elkaar vonden ...Bingo en ons doorzettingsvermogen beloond!

)vw) )vw)  Tijd voor vuurwerk... en niet omwille van Nieuwjaar! The Holy Grale gevonden... ze staan echt wel niet overal rond hé Kris.
En inderdaad, het lijkt wel een (iets) koeler plekje zoals Danny reeds opmerkte.
De beste vindplaats waar wij ze aantroffen lag in het massief van Mt Parnon, op zowat 900 meter, op een hoogvlakte : Xerokambos.  Het gebied was weliswaar droog maar meb begroeid met verspreide struiken en her en der ook wel een opener plek.  De meeste planten stonden toch wel in locaties die toch een stuk van de dag schaduw kregen, al vonden we er ook wel een aantal op de opener  zones waar ze de hele dag in de zon bakten.  Ik trof er ook een paar hongerige Crocus spotters aan...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #386 Gepost op: 22 december 2023, 17:53:47 »
Missie geslaagd en met spoed naar Mount Chelmos nu ....De beste tijd om daar naar toe te gaan is echt niet deze periode ...Ik ken het gebied daar een beetje van eerdere trips en het voorjaar is daar een paradijs . Waarom ik er toch wil halt houden in deze periode  zul je dan denken? ...Ik had het idee opgevat om er misschien zaden te vinden van eersteklas alpine planten  als daar zijn Linum elegans ,Verbascum acaule ...Maar er groeit ook Crocus mazziaricus , die had ik er al eens heeeel spaarzaam gezien eind september . Zou die daar nu nog bloeien , en meer talrijk ?
Ik weet daar ook Sternbergia colchiciflora staan , zou die daar nog bloeien of al in blad staan en zaden beginnen aanmaken ? Hogerop staan ook planten als Saxifraga , Ranunculus etc...
Hier kan je lezen welke planten ik zo al bedoel ... :
https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=587.0

Eerst enkele overzichtsfoto's van het gebied .
Mount Chelmos... ik krijg nog koude rillingen als ik er aan denk.  Druiligere regen, dichte mist, harde wind en ijzige kou (ong. 1 of 2°C) waren ons deel op ca 2000m.  Lang hebben we het er niet uitgehouden...  Maar als ik jouw verhaal lees moeten we er toch nog eens heen... in het voorjaar dan.  )2)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #387 Gepost op: 22 december 2023, 18:00:37 »
We rijden dus de echt smalle weg op naar boven op Oros Merenta...(altijd hopen dat er geen tegenligger afkomt ) Ook hier zien we weer Crocus mazziaricus ....Groeit dus rond Athene maar zo verder door  tot helemaal beneden in het zuiden van de Pelops . Toch een groot verspreidingsgebied .De planten van Attica zien er toch weer helemaal anders uit  dan degene in het zuiden van de Pelops ...

Nog een oude bekende...  11))  Oros Merenta, eigenlijk een spuuglelijke, vrij kale berg met bovenop een militaire installatie (wellicht de enige reden waarom er tot boven een betonnen weg is aangelegd) , maar met veel kleine juweeltjes.  Voor ons een vaste laatste stop op weg naar de Luchthaven... in 10 minuten ben je boven en het loont altijd de moeite... dat laat je weer ten overvloede zien Kris !!  6))

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #388 Gepost op: 22 december 2023, 18:01:54 »

Ziet er ook voor mij helemaal niveus uit , Kris

4-1 dan .... -2( -2(

euh... 5-1 (arme Thomas  5)) )

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #389 Gepost op: 22 december 2023, 18:05:49 »
En om te besluiten de donkerste die ik ooit heb gezien ...

Inderdaad een prachtexemplaar Kris !!  Eigenlijk zijn ze allemaal om het mooist, een prachtplek met prachtexemplaren !