Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 33488 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #75 Gepost op: 3 januari 2024, 20:43:28 »
Crocus 'Sunspot', opgekweekt uit zaad.

Mij is ooit gezegd dat Sunspot niet fertiel was... dat klopt dan duidelijk niet  11))

De wetten van moeder natuur zijn ondoorgrondelijk, Luc. We denken soms wel eens alles te weten ... maar ...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #76 Gepost op: 3 januari 2024, 20:49:14 »
Deze keer ben ik het niet eens met je Kris , voor mij wel een echte sieberi !
Dat hoeft ook helemaal niet Danny ... 2)) 2)) Het is net heel interessant om er samen over te discussiëren . Op die manier leren we van mekaar . Toch ben ik nog niet altijd helemaal overtuigd  --6 ))4 ;)  Maar dat zegt niet dat ik het bij het rechte eind heb natuurlijk ...en misschien komt dat nog ...Hierbij 2 foto's . De eerste van sieberi zoals ik hem aantrof in Kreta een tweede zoals ik hem ooit in de collectie had (van Tony Willis ) 
Nu misschien laat ik me ook misleiden door de kleuren en dat kan ook in de foto/opname  zitten . Ik heb zelden zo een paarse (meer donkere) sieberi gezien . Maar camera instellingen kunnen wel erg misleiden . En planten kunnen meer variéren dan wij denken (zeker uit zaadcollecties)Vooral de buitenkant van de bloemblaadjes had ik -net als Luc -nog wel graag gezien .Naar mijn ervaring is sieberi  ook altijd duidelijk later dan de andere verwante soorten zoals sublimis en consoorten.Ik kan echter  niet helemaal duiden waarom de overtuiging er (nog) niet is en dus moeten we stillekes zwijgen en genieten van de getoonde plant van Frankie . Heel mooi resultaat trouwens ook om ze zo uit zaad groot te brengen .

Om nog eens aan uw vraag te voldoen , Kris, zie bijgeleverde foto. De crocus rechts is de eerst getoonde sieberi waarover er twijfel bestaat, in gesloten toestand. De andere planten uit de zaaipot komen nu snel op en het zullen allemaal verschillende zijn.

))4 ))4 Inderdaad toch voer voor discussie.  Die bleek blauwe/lila kleur van de plant op rechts lijkt mij geen kleur die bij de Cr sieberi (vroeger sieberi ssp sieberi) uit Kreta hoort. Hij gaat veel meer in de richting van atticus naar mijn bescheiden mening.
De linker plant is 100 % sieberi.  In de Crocus groep belandt er wel eens een verkeerd zaadje in een verkeerd pakje, dat kan zowel van bij de afzender voort komen of van bij de sortering bij Wim.  Ik kreeg ooit een gele pelistericus toen die in bloei kwam...   ))8  . Ik zou zeggen, vis hem uit de pot na de bloei Frankie, je hebt nog een extra species in huis.

Merci voor de toelichting, Luc, en ook Kris natuurlijk. Knap dat jullie dat zo gezien hebben. Ik had het niet door.

Dat er wel eens een zaadje links of rechts verkeerd terecht komt, kan ik wel begrijpen. Ik herinner me ooit nog een foto gezien te hebben passeren op fb waar ze toen dikke vazen aan het nuttigen waren. Tja, dan weet je het wel, zeker?  7))

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #77 Gepost op: 3 januari 2024, 20:50:03 »

Unieke krokus ! Schitterende resultaten Frankie , ik herinner me dat je deze vorig jaar ook al toonde !  3)) 3)) 3)) 3)) 3))

Klopt Danny, 't is het tweede jaar dat hij in bloei staat.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #78 Gepost op: 3 januari 2024, 20:51:08 »

Frankie , je bent toch wel een croconut hé , dat ga je nu toch moeten toegeven ........ 7)) 11))

Allee, een croconutje dan misschien.   5))

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #79 Gepost op: 3 januari 2024, 21:16:48 »

Frankie , je bent toch wel een croconut hé , dat ga je nu toch moeten toegeven ........ 7)) 11))

Allee, een croconutje dan misschien.   5))

6))

Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #80 Gepost op: 4 januari 2024, 14:09:22 »
Merci voor de toelichting, Luc, en ook Kris natuurlijk. Knap dat jullie dat zo gezien hebben. Ik had het niet door.
Dat er wel eens een zaadje links of rechts verkeerd terecht komt, kan ik wel begrijpen. Ik herinner me ooit nog een foto gezien te hebben passeren op fb waar ze toen dikke vazen aan het nuttigen waren. Tja, dan weet je het wel, zeker?  7))

))4 ))4 Ik denk dat ik zowaar het meeste argwaan had tot op het laatste Frankie .... -2( -2(  :P :P
 Jaja het zal wel gebeurd zijn tijdens het nuttigen van dat bepaald vocht ... 7)) 7))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #81 Gepost op: 4 januari 2024, 15:25:26 »

Echt chapeau voor de Frankie ...ondertussen hier vandaag ook in bloei...... Crocus gembosii 'Sunspot' ...Ik vond deze vorm vorig  jaar ook  in het wild in Turkije op de "locus classicus "waar Rob hem ook ooit heeft gevonden ....
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2024, 15:33:32 door Kris De Raeymaeker »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #82 Gepost op: 4 januari 2024, 17:51:37 »

))4 ))4 Ik denk dat ik zowaar het meeste argwaan had tot op het laatste Frankie .... -2( -2(  :P :P
 Jaja het zal wel gebeurd zijn tijdens het nuttigen van dat bepaald vocht ... 7)) 7))

Ela ela mannen... zaden tellen en dan die zakjes vullen is heel hard werk en dehydratatie moet ten allen tijde vermeden worden !!!  Ik ben trouwens maar een onbetekenend assistent in die materie...  -1(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #83 Gepost op: 4 januari 2024, 17:54:34 »

Echt chapeau voor de Frankie ...ondertussen hier vandaag ook in bloei...... Crocus gembosii 'Sunspot' ...Ik vond deze vorm vorig  jaar ook  in het wild in Turkije op de "locus classicus "waar Rob hem ook ooit heeft gevonden ....

Knap Kris !! Rob schrijft in zijn cataloog wel dat deze vorm 'ontstaan' is op zijn kwekerij....  7)) 7))

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #84 Gepost op: 4 januari 2024, 18:02:27 »
Eentje dat mij ook heel goed bevalt is Crocus isauricus (vroeger C. biflorus ssp isauricus, maar door Janis tot species verheven) die met het zonnetje zelfs opende vanmiddag.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #85 Gepost op: 4 januari 2024, 18:18:01 »
Citaat van: Luc Gilgemyn link=topic=2743.msg133741#msg133741

Knap Kris !! Rob schrijft in zijn cataloog wel dat deze vorm 'ontstaan' is op zijn kwekerij....  7)) 7))
Hummm …daar ben ik het precies niet helemaal mee eens Luc 🤔🤔
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2024, 18:23:39 door Kris De Raeymaeker »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #86 Gepost op: 4 januari 2024, 18:20:09 »

Ela ela mannen... zaden tellen en dan die zakjes vullen is heel hard werk en dehydratatie moet ten allen tijde vermeden worden !!!  Ik ben trouwens maar een onbetekenend assistent in die materie...  -1(

Oei Luc, je voelt je ook aangesproken...? Ik had het nochtans niet op u...  ))4 De foto die ik ooit zag op fb is waarschijnlijk vergeten?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #87 Gepost op: 4 januari 2024, 18:21:26 »

Hij is er al goed op vooruit gegaan sinds je hem vorig jaar vond, Kris,  2))

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #88 Gepost op: 4 januari 2024, 18:22:09 »
Eentje dat mij ook heel goed bevalt is Crocus isauricus (vroeger C. biflorus ssp isauricus, maar door Janis tot species verheven) die met het zonnetje zelfs opende vanmiddag.

Knappe crocus, Luc, naar verluid geen gemakkelijke species in cultuur?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #89 Gepost op: 4 januari 2024, 18:28:49 »
Hij is er al goed op vooruit gegaan sinds je hem vorig jaar vond, Kris,  2))
Dan sla je de bal helemaal mis Frankie ! De getoonde plant in cultuur is een gift van een liefhebber in de UK …die ik mocht ontvangen in 2020 …nog voor de BREXIT !!