Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 33519 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #180 Gepost op: 16 januari 2024, 10:33:35 »
Komt uit een zaaisel van 2015 Kris, maar hij bloeit al een aantal jaren, ik weet niet meer precies wanneer voor het eerst...  ((--11

Puik resultaat Luc , we zouden dat meer moeten doen. Ik denk dat die zelf gezaaide planten ook veel sterker zullen zijn. ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #181 Gepost op: 16 januari 2024, 15:28:28 »
Komt uit een zaaisel van 2015 Kris, maar hij bloeit al een aantal jaren, ik weet niet meer precies wanneer voor het eerst...  ((--11

Puik resultaat Luc , we zouden dat meer moeten doen. Ik denk dat die zelf gezaaide planten ook veel sterker zullen zijn. ..

Da's ongetwijfeld het geval Kris en dat geldt voor vele soorten vermoed ik.  Uit zaad op kweken van bv Cr. sieberi is wel een must om er wat meer bij elkaar te krijgen want de vegetatieve vermeerdering is (bij mij althans) een heel flauw beestje.  Ik heb er zo eentje van de Omalos hoogvlakte, ooit geschonken gekregen van Melvyn Jope...  ::)  In 2014 een net niet bloeibare bol gekregen, heeft zich het volgende jaar gesplitst in 2 kleine bollen, vervolgens één daarvan weer verdwenen...enfin lang verhaal kort, hij heeft voor het eerst gebloeid in 2019 en sindsdien elk jaar gebloeid... maar vermeerderen...  ))8  Al ben ik uiteindelijk dan toch blij dat hij er elk jaar weer is.  Ik kreeg hem net nog niet helemaal open daarstraks.
Misschien gaat vegetatieve vermeerdering beter in volle grond ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #182 Gepost op: 16 januari 2024, 15:37:22 »
Intussen zorgt Crocus tasseliensis voor een bis nummertje, zoiets verdient een close-up.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #183 Gepost op: 16 januari 2024, 15:45:22 »
Ook de kleine Cr. hittiticus doet het nog eens over... klein beetje met de scherpte/diepte gespeeld om elke bloem elk om beurt eer aan te doen.  ((14

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #184 Gepost op: 16 januari 2024, 19:39:18 »

Da's ongetwijfeld het geval Kris en dat geldt voor vele soorten vermoed ik.  Uit zaad op kweken van bv Cr. sieberi is wel een must om er wat meer bij elkaar te krijgen want de vegetatieve vermeerdering is (bij mij althans) een heel flauw beestje.  Ik heb er zo eentje van de Omalos hoogvlakte, ooit geschonken gekregen van Melvyn Jope...  ::)  In 2014 een net niet bloeibare bol gekregen, heeft zich het volgende jaar gesplitst in 2 kleine bollen, vervolgens één daarvan weer verdwenen...enfin lang verhaal kort, hij heeft voor het eerst gebloeid in 2019 en sindsdien elk jaar gebloeid... maar vermeerderen...  ))8  Al ben ik uiteindelijk dan toch blij dat hij er elk jaar weer is.  Ik kreeg hem net nog niet helemaal open daarstraks.

Ik ben het zeker eens over het zaaien van Crocus sieberi , Luc . Dat lijkt zeker en vast goed te lukken . De vegetatieve vermeerdering gaat hier ook niet zo goed , ik hou het in de gaten hoe het nieuwe seizoen zal verlopen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #185 Gepost op: 16 januari 2024, 19:43:50 »
Ook de kleine Cr. hittiticus doet het nog eens over... klein beetje met de scherpte/diepte gespeeld om elke bloem elk om beurt eer aan te doen.  ((14

Knappe opname's Luc ,

Hier kwam vandaag ook Crocus hittiticus in bloei ! Al voor het 5 de jaar op rij ......
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2024, 19:45:26 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #186 Gepost op: 16 januari 2024, 19:50:13 »
Knappe opname's Luc ,
Hier kwam vandaag ook Crocus hittiticus in bloei ! Al voor het 5 de jaar op rij ......

Duidelijk een blijver Danny , knap !  ((3

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #187 Gepost op: 16 januari 2024, 19:50:51 »
Intussen zorgt Crocus tasseliensis voor een bis nummertje, zoiets verdient een close-up.
Mooi Luc , die durft zich hier nog niet te tonen ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #188 Gepost op: 16 januari 2024, 19:59:17 »

Nooit durven proberen Luc .... ))4

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #189 Gepost op: 16 januari 2024, 20:02:04 »
De collectie zit nu al een tiental dagen stevig ingepakt met bubble wrap.  Ik wacht nog even om ze te bevrijden... dan wordt het ook uitkijken..
Ik had alles al weer opnieuw verwijderd Luc ....maar ben daarstaks dan maar weer opnieuw begonnen ...de winter is nog niet voorbij ... ))4 ))4
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2024, 20:15:13 door Kris De Raeymaeker »

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #190 Gepost op: 17 januari 2024, 19:41:16 »
Ik heb eens wat uitleg gevraagd aan Janis over mijn oude nubigena vormen die al dan niet nubigena of seisumsiana zijn met de nieuwe benamingen . Ook was het mij onduidelijk over de eventuele vroegere Samos - vormen van nubigena ? 

Mijn oude planten nog aangekocht bij Janis onder de naam C. biflorus subsp. nubigena van 2012 en 2016 zijn 100% zeker nubigena ! Alle nubigena  planten die Janis aanbood voor 2015 zijn planten afkomstig van Lesvos , wel verschillende collecties . De eerste planten afkomstig van Samos werden maar later voor het eerst aangeboden onder de naam seisumsiana . Dus die (vroegere nubigena ) van Samos hebben geen duidelijke zwarte anthers , wel enkel zwarte connectives , dus het middelste gedeelte . Deze planten zijn geen nubigena maar seisumsiana ! Alleen de nubigena vormen van Lesvos en het Turkse Bergama hebben duidelijke zwarte anthers .

Voor mij is het nu duidelijk , mijn allereerste nubigena vorm is afkomstig van Lesvos ( zie foto 1) met de duidelijke zwarte meeldraden ! en foto 2 is een duidelijke seisumsiana van Samos met enkel zwarte connectives
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #191 Gepost op: 18 januari 2024, 09:45:10 »
Ik heb eens wat uitleg gevraagd aan Janis over mijn oude nubigena vormen die al dan niet nubigena of seisumsiana zijn met de nieuwe benamingen . Ook was het mij onduidelijk over de eventuele vroegere Samos - vormen van nubigena ? 
Mijn oude planten nog aangekocht bij Janis onder de naam C. biflorus subsp. nubigena van 2012 en 2016 zijn 100% zeker nubigena ! Alle nubigena  planten die Janis aanbood voor 2015 zijn planten afkomstig van Lesvos , wel verschillende collecties . De eerste planten afkomstig van Samos werden maar later voor het eerst aangeboden onder de naam seisumsiana . Dus die (vroegere nubigena ) van Samos hebben geen duidelijke zwarte anthers , wel enkel zwarte connectives , dus het middelste gedeelte . Deze planten zijn geen nubigena maar seisumsiana ! Alleen de nubigena vormen van Lesvos en het Turkse Bergama hebben duidelijke zwarte anthers .
Voor mij is het nu duidelijk , mijn allereerste nubigena vorm is afkomstig van Lesvos ( zie foto 1) met de duidelijke zwarte meeldraden ! en foto 2 is een duidelijke seisumsiana van Samos met enkel zwarte connectives

Dat is heel duidelijk nu Danny! Bedankt om dit uit te klaren en willen delen .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #192 Gepost op: 18 januari 2024, 12:52:57 »
Ik zal Crocus sieheanus niet open zien dit jaar vrees ik ....hij staat ingegraven in een vijvermandje en dus is binnen nemen geen optie ... ))4

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #193 Gepost op: 18 januari 2024, 12:54:16 »
Crocus alexandri heeft misschien ook al lang spijt dat hij zich naar boven wurmde ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #194 Gepost op: 18 januari 2024, 13:09:11 »
Een laat bloeiende Crocus laevigatus (herkomst zou Andros moeten zijn ...) Bloemen zien er niet optimaal uit ...Vanwege de koude ?