Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 33494 keer)

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2024
« Reactie #345 Gepost op: 30 januari 2024, 16:55:29 »
Mooie reeks Crocussen die jullie laten zien heren. ((14

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #346 Gepost op: 30 januari 2024, 17:15:18 »
Een crocus uit Iran in opkweek - Crocus michelsonii uit zaad

Eén van de betere vormen die ik ooit zag !!  ((14  Aanzienlijk beter dan veel soortgenoten die in de handel aangeboden worden.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #347 Gepost op: 30 januari 2024, 17:20:09 »
Nog even over Crocus gargaricus . ))4 Die heb ik in mijn vroegere tuin een aantal jaren buiten kunnen kweken in mijn toenmalige peatbed .....(zie bijgevoegde foto's)
Bij de verhuis van de tuin is wat overbleef waarschijnlijk gesneuveld .Hij was toen al achteruit aan het gaan . Ik las deze week nog Facebook berichten van liefhebbers die hem vroeger buiten konden kweken en nu al enkele jaren niet meer omdat winters vaak te extreem nat zijn . Wat zijn jullie ervaringen met deze soort ?

Mijn ervaringen met gargaricus (in pot) zijn ronduit slecht te noemen Kris.  Ik had een paar jaar geleden nog één klein bolletje over en heb dat dan toch nog maar een keer opgepot in een mengsel met wat extra humus en ik zag vanmorgen dat hij vermoedelijk zowaar gaat bloeien...  Heel blij daarmee, want hij is toch van een oranje dat je bij andere soorten niet ziet.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #348 Gepost op: 30 januari 2024, 17:25:39 »
Nog een laatste keer het potteke ...

Tja... hopelijk toch niet de laatste keer Kris !!  :o :o  Overigens dat verhaal van Ian Young over zoveel mogelijk bolletjes in eenzelfde potje tegen elkaar duwen... nu herinner ik mij plots dat hij het vooral had over Narcissen hoor...  -8(   ... overigens is risicospreiding ook heel belangrijk natuurlijk...  _07

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #349 Gepost op: 30 januari 2024, 17:29:13 »
Mijn ervaringen met gargaricus (in pot) zijn ronduit slecht te noemen Kris.  Ik had een paar jaar geleden nog één klein bolletje over en heb dat dan toch nog maar een keer opgepot in een mengsel met wat extra humus en ik zag vanmorgen dat hij vermoedelijk zowaar gaat bloeien...  Heel blij daarmee, want hij is toch van een oranje dat je bij andere soorten niet ziet.

Bedankt om je ervaringen te delen Luc ! Ik ben echt benieuwd naar hoe dat gaat bij anderen . Wel , ik ik ben het meer dan eens met je dat de oranje kleur heel erg uniek is ! Ik kan niet begrijpen van mezelf dat ik de soort zolang heb genegeerd na de vorige poging want de bloemen zijn echt opvallend en prachtig . Zoals al gezegd deed hij het vroeger een tijd goed in het peatbed . Dus een beetje humus zal hij wel nodig hebben . Mijn nieuw exemplaar staat in een vijvermandje in mijn verhoogd bed dat wordt afgedekt tijdens natte periodes .
In de Crocus bijbel hebben ze het toch ook over meer natte omstandigheden (tijdens groei en bloei ) en geen bakkende zomerrust .     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #350 Gepost op: 30 januari 2024, 17:30:57 »
Welke grondstoffen gebruik je voor het kweken van caricus , Kris ? Uw resultaten zijn fantastisch !  ((3 ((3 ((3 ((3 ((3

Dank je wel Danny  ! Toch blijf ik altijd voorzichtig ....Bij deze moeilijke soorten kan 1 misstap of 1 onvoorziene gebeurtenis zo maar worden afgestraft ...Ik heb deze beide soorten (ook concinnus)  sinds 2020 en ik mag voorlopig niet klagen. Ik ben in 2020 over gegaan naar een mineralig mengsel voor deze meer gevoelige soorten . Er zit amper 3 (soms 4 )delen John Innnes in (die is natuurlijk ver op gesoupeerd )De rest bestaat uit bims, perliet  , grof zand en japans grit .Ze staan ook nog eens in stenen potten. Het grote gevaar is dat je dan wel meer moet opletten dat ze ook niet te droog komen .Vooral als de temperaturen in de lente wat meer de hoogte ingaan en de planten zeker nog even in groei dienen te blijven. Maar zoals altijd , dit systeem werkt (voorlopig althans ) voor mij maar misschien niet voor iedereen .Ik goot vroeger al eens te veel en met dit mengsel is dat mankement wat beter op te vangen.

Bedankt om uw ervaringen te delen , Kris . Uw nieuw mengsel lijkt wel goed op de mijne , ik heb nog niet de kans gehad om caricus te proberen in pot te kweken in mijn nieuw mengsel . Als het bij u lukt zal het waarschijnlijk ook wel bij mij lukken . Als je ooit eens een bolletje caricus op overschot hebt en wil ruilen voor iets uit mijn verzameling dat je interesseert ? Hopelijk blijft het goed gaan ermee ...... ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #351 Gepost op: 30 januari 2024, 17:32:55 »
Tja... hopelijk toch niet de laatste keer Kris !!  :o :o  Overigens dat verhaal van Ian Young over zoveel mogelijk bolletjes in eenzelfde potje tegen elkaar duwen... nu herinner ik mij plots dat hij het vooral had over Narcissen hoor...  -8(   ... overigens is risicospreiding ook heel belangrijk natuurlijk...  _07

:-X :-X :-X  Ik  bedoelde natuurlijk dit seizoen he Luc  -6)  ??? ???
Ja maar ik meen te weten dat ik het ook heb gezien op zijn blog met krokussen ...Maar hoe dan ook , risico spreiden is nog meer belangrijk bij een aantal soorten !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #352 Gepost op: 30 januari 2024, 17:35:55 »
Bedankt om uw ervaringen te delen , Kris . Uw nieuw mengsel lijkt wel goed op de mijne , ik heb nog niet de kans gehad om caricus te proberen in pot te kweken in mijn nieuw mengsel . Als het bij u lukt zal het waarschijnlijk ook wel bij mij lukken . Als je ooit eens een bolletje caricus op overschot hebt en wil ruilen voor iets uit mijn verzameling dat je interesseert ? Hopelijk blijft het goed gaan ermee ...... ((14

Graag gedaan Danny .Zoals al dikwijls geschreven , geen geheimen hier ..., net als bij jou ook . Ik denk wel dat ik ten gepaste tijden kan ruilen met jou .We gaan ze blijven vertroetelen maar dan nog is er geen garantie , zoals je ook goed genoeg weet . 

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #353 Gepost op: 30 januari 2024, 17:37:34 »
Als ik nog een puntje wil aanhalen , pas op dat ze niet te dicht bij elkaar groeien , te veel exemplaren lijkt me gevaarlijk ......

Wel ja , daar zeg je wat Danny . Ian Young ,die toch ook aardig wat bolgewassen kweekt (met goede resultaten overigens ), zei altijd dat de potten goed vol moeten zitten. Hij liet en laat altijd zien dat de bollen mekaar moeten raken en dat er zo min mogelijk vrije ruimte mag zijn .
Maar ik heb nog geen ervaring dat ze dan beter zouden groeien . Van die moeilijke soorten geraak je nooit aan een volle pot  -2( -2(

Ik ben wel fan van Ian Young , Kris , maar ik vind het toch een groot risico om met volle potten te werken . De kans dat er iets misloopt is veel groter dan wanneer de bollen uit elkaar staan vind ik wel . Ze kunnen vlugger uitdrogen of te weinig voeding krijgen en dan loopt het mis ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #354 Gepost op: 30 januari 2024, 17:39:40 »
... en dan maakt plots deze donkere jongen zijn opwachting..

Geen reactie gekomen op mijn voorzet  ...  ((--11  dat krijg je natuurlijk als het aanbod dermate groot is !  -2(

Hij ontwikkelde zich inmiddels prima en hij is in gezelschap.
Crocus pulchricolor - met toch wel wat variatie in kleur van lichter tot heel donker blauw.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2024, 17:42:43 door Luc Gilgemyn »

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #355 Gepost op: 30 januari 2024, 17:40:36 »
5 op een rij ...caricus ...

Prachtig Kris  ((2 ((7 ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #356 Gepost op: 30 januari 2024, 17:44:19 »
Ik heb ze ooit gezaaid en ze waren op een gegeven moment bijna allemaal weg op dit ene bolletje na . Piepklein toen ik mijn EHBO set bovenhaalde . Vandaag terug in de running , deze korolkowii uit wild zaad ...

Knap Kris , wat een andere werkwijze ( mengsel) teweeg kan brengen hé .....

Ik ben hier ook oude dingen aan het heropkweken .......maar een mens moet wel wat geduld hebben ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #357 Gepost op: 30 januari 2024, 17:44:51 »
Citaat van: Luc Gilgemyn link=topic=2743.msg134351#msg134351 date=1706457826
Geen reactie gekomen op mijn voorzet  ...  ((--11  dat krijg je natuurlijk als het aanbod dermate groot is !  -2(

Ge gaat het waarschijnlijk niet geloven en toch is het helemaal waar ...ik wou er deze morgen naar vragen/op reageren maar toen ging de bel en daarna was het uit mijn gedachten ...Ik was vooral ook geïntrigeerd door de donkere knoppen ... 

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #358 Gepost op: 30 januari 2024, 17:45:22 »
Een crocus uit Iran in opkweek - Crocus michelsonii uit zaad

Knap Luc , mooie vorm !  ((3 ((3 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #359 Gepost op: 30 januari 2024, 17:45:57 »

We baden inderdaad in luxe hier wat betreft Crocus ... --3