Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 33490 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #675 Gepost op: 15 februari 2024, 09:55:08 »
De laatste voor vandaag is een heel grote favoriet voor mij !

Crocus versicolor , 3 verschillende vormen

Heel prachtig die versicolor Danny !!!! Ik heb ze ook weer gezaaid , zaden van mijn eigen planten opgekweekt uit zaden van de Crocus seedex . Deze zaden waren geschonken door Thomas Huber .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #676 Gepost op: 15 februari 2024, 18:27:52 »
In 2010 heb ik Crocus chrysanthus 'Fuscotinctus' naast het schelpenpad in de rotstuin gezet. Ze komen sindsdien elk jaar keurig terug, zonder dat ik er iets aan gedaan heb, inderdaad tegenwoordig wel iets vroeger. Dit jaar verscheen er ineens een kleurafwijkende bloem, eentje waarbij het gele pigment ontbrak. Op 11 februari nog een geopende bloem, maar toen helaas geen foto gemaakt, die is van een dag later (foto 3). Op foto 1 en 2 hetzelfde groepje planten gefotografeerd op resp. 2 maart 2012 en 8 maart 2013.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2024, 18:42:19 door Luc Gilgemyn »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #677 Gepost op: 15 februari 2024, 18:42:49 »
Crocus tommasinianus 'Roseus' en Galanthus nivalis

staat er mooi bij die crocus roseus staat/stond ook hier in bloei maar door de regen omgevallem --13

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #678 Gepost op: 15 februari 2024, 18:43:19 »
In 2010 heb ik Crocus chrysanthus 'Fuscotinctus' naast het schelpenpad in de rotstuin gezet. Ze komen sindsdien elk jaar keurig terug, zonder dat ik er iets aan gedaan heb, inderdaad tegenwoordig wel iets vroeger. Dit jaar verscheen er ineens een kleurafwijkende bloem, eentje waarbij het gele pigment ontbrak. Op 11 februari nog een geopende bloem, maar toen helaas geen foto gemaakt, die is van een dag later (foto 3). Op foto 1 en 2 hetzelfde groepje planten gefotografeerd op resp. 2 maart 2012 en 8 maart 2013.

De natuur heeft soms rare bevliegingen Hans !  Leuk jou hier nog eens te zien trouwens !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #679 Gepost op: 15 februari 2024, 18:45:31 »

De natuur heeft soms rare bevliegingen Hans !  Leuk jou hier nog eens te zien trouwens !

Dat zou dit jaar maar zo eens vaker kunnen gebeuren, Luc!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #680 Gepost op: 15 februari 2024, 18:45:54 »
Crocus tommasinianus in alle kleuren en vormen , een overzichtje van de sfeerbeelden van de dag .......

Toch wel verbluffend hoor Danny !  Vooral die met gele invloeden is bijzonder mooi.
Zal ik je eens iets vertellen...  Ik heb hier een drietal verschillende Tommy's aangeplant al vele jaren en nog nooit, neen nog NOOIT heb ik ook maar één zaailing gevonden...  --13 ((--11

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #681 Gepost op: 15 februari 2024, 18:46:09 »
Crocus sieberi 'Tricolor ' nog altijd een van de mooist krokussen !
is hier in de tuin altijd een van de eerste in bloei staat ook op zonnigste plek in de tuin.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #682 Gepost op: 15 februari 2024, 18:47:34 »

Goed nieuws Hans !

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #683 Gepost op: 15 februari 2024, 22:31:30 »
In tegenstelling tot de voorbije jaren is Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder' er vroeg bij  ((--11
Dit jaar vind ik opnieuw een spontane zaailing van Crocus heuffelianus op een totaal andere plaats , ver van de moederplanten

Het Karpaten wonder heb ik hier nog niet bemerkt Danny .... ))4 ))4

Is hier wel heel vroeg Kris , kan de komende dagen uit het niets tevoorschijn komen . Eigenlijk is dit een heel slechte kloon , er moeten zeker betere vormen bestaan .........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #684 Gepost op: 15 februari 2024, 22:42:28 »
De laatste voor vandaag is een heel grote favoriet voor mij !

Crocus versicolor , 3 verschillende vormen

Heel prachtig die versicolor Danny !!!! Ik heb ze ook weer gezaaid , zaden van mijn eigen planten opgekweekt uit zaden van de Crocus seedex . Deze zaden waren geschonken door Thomas Huber .

Thomas heeft ongetwiijfeld heel mooie vormen ,Kris , daar zal zeker wat moois uitkomen . Ik ben er veel mee bezig omdat ze me heel blij maken . Ik hoop een duurzame oplossing te vinden om ze te kweken in volle grond , een soort bollenbed alleen voor versicolors . Het lukt al vrij aardig in volle grond maar met de steeds moeilijkere weersomstandigheden moeten we ons blijven aanpassen ......je kan ook niet alles in pot kweken hé ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #685 Gepost op: 15 februari 2024, 22:52:49 »

Deze krokussen hebben het duidelijk naar hun zin , Hans , prachtige groep ! De foto van de afwijkende bloem is niet zo duidelijk maar zou het mogelijk zijn dat dit een spontane zaailing is van een andere soort vb. een tommasinianus of nog iets anders , afkomstig uit eigen tuin of van de buren ? In ieder geval iets om op te volgen volgend jaar .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #686 Gepost op: 15 februari 2024, 23:08:42 »
Crocus tommasinianus in alle kleuren en vormen , een overzichtje van de sfeerbeelden van de dag .......

Toch wel verbluffend hoor Danny !  Vooral die met gele invloeden is bijzonder mooi.
Zal ik je eens iets vertellen...  Ik heb hier een drietal verschillende Tommy's aangeplant al vele jaren en nog nooit, neen nog NOOIT heb ik ook maar één zaailing gevonden...  --13 ((--11

-5(  , Mogelijks zaaien niet alle cv.'s uit Luc ? Hier is het vooral dat de zaailingen verder uitzaaien en zo heb ik er ieder jaar meer . De originele cv,s zaaien duidelijk minder uit of niet , maar ik heb ook de species ooit in de tuin geplant vele jaren geleden ? Ook is het zo dat die zaailingen veel sterker zijn dan de originele cv's en ook gaan kruisen met andere soorten zoals vernus en etruscus en mogelijks nog andere soorten . Als je interesse hebt kan ik je wat van die sterke zaailingen bezorgen , wat verschillende vormen .
Ieper , West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #687 Gepost op: 16 februari 2024, 12:03:43 »

Deze krokussen hebben het duidelijk naar hun zin , Hans , prachtige groep ! De foto van de afwijkende bloem is niet zo duidelijk maar zou het mogelijk zijn dat dit een spontane zaailing is van een andere soort vb. een tommasinianus of nog iets anders , afkomstig uit eigen tuin of van de buren ? In ieder geval iets om op te volgen volgend jaar .....

Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat het een zaailing is, Danny, maar het witte bloemetje had precies dezelfde tekening als de gele fuscotinctus, nu zonder het gele pigment was de kleur iets van purper/wijnrood. Ik ga proberen het bolletje te isoleren als het blad is afgestorven.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #688 Gepost op: 16 februari 2024, 14:30:25 »

Goed nieuws Hans , daar kijken we zeker naar uit ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #689 Gepost op: 16 februari 2024, 14:32:37 »
Crocus sieberi ' Chiara ' is zeker niet verkeerd ....