Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 65037 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #870 Gepost op: 1 april 2024, 19:22:17 »

Ik heb de indruk (al zullen daar wellicht uitzonderingen op zijn) dat de voorjaarscrocuseen wel vaker zo massaal voorkomen in de natuur dan hun najaarsneven en nichtjes ?? Bombardeer mij nu niet met foto's van reusachtige velden najaarscrocussen in bloei hé;..  -2( )

Ik wou dat ik dat kon Luc  -2( -2(  Maar dat heb je helemaal bij het rechte eind ! En dan nog het grote verschil in de voorjaarscrocussen tussen de zogenaamde "Snow melting ' soorten en de andere . Vooral bij de eerste categorie is er vaak zo een overdaad ...
« Laatst bewerkt op: 1 april 2024, 19:24:47 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #871 Gepost op: 1 april 2024, 19:27:17 »
Zit er nog wat variatie in de bloemvormen Kris ?

Ja toch wel meer dan dat ik dacht Luc ....Ik heb er nu eens extra aandacht aan besteed en het viel me op dat er best wel wat variatie is ....
Ik zal ten gepaste tijden wel eens wat verschillen tonen ... ;)

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #872 Gepost op: 5 mei 2024, 20:36:39 »
De krokussen van de toekomst ......zaaien volop uit . De ' specialekes ' zaai ik in pot ...... Het lijkt ook een goed jaar te zijn ......veel zaden heb ik de indruk .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #873 Gepost op: 6 mei 2024, 09:29:46 »
De krokussen van de toekomst ......zaaien volop uit . De ' specialekes ' zaai ik in pot ...... Het lijkt ook een goed jaar te zijn ......veel zaden heb ik de indruk .....

Ik heb gisteren ook een "toertje "gemaakt om zaden te oogsten Danny . Vooral redelijk wat mathewii zaden kunnen oogsten ... ((14

Het viel me ook weer eens op welke grote verschillen er zijn in grootte /vorm/kleur/textuur tussen de verschillende soorten ...
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2024, 09:36:13 door Kris De Raeymaeker »

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #874 Gepost op: 6 mei 2024, 22:34:04 »

Ik heb gisteren ook een "toertje "gemaakt om zaden te oogsten Danny . Vooral redelijk wat mathewii zaden kunnen oogsten ... ((14

Het viel me ook weer eens op welke grote verschillen er zijn in grootte /vorm/kleur/textuur tussen de verschillende soorten ...

Als de bijzondere soorten zaden geven is dit wel heel meegenomen hé Kris , meer kansen op overleven ......

Helemaal mee eens , iedere soort heeft blijkbaar andere zaaddozen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #875 Gepost op: 13 mei 2024, 19:02:27 »
En het is weer tijd....tijd om te vragen om zaden voor de zaden-uitwisseling van de Crocus Group...de mails zijn verzonden, degenen die lid zijn en geen e-mail hebben ontvangen, laat het me weten, aub.! En wie wil meedoen aan de uitwisseling, stuur mij maar een PB'tje.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #876 Gepost op: 19 augustus 2024, 17:30:11 »
Het nieuwe krokusseizoen komt er nu snel aan . Potten zijn herplant en bollenbedjes zijn vernieuwd volgens beurdrol van 2 of 3 jaar . Lijst van nodige wijzigingen  van standplaats is afgewerkt . Alleen een laatste bestelling van enkele nieuwigheden moet nog binnenkomen . Vanwege de steeds meer extreme weersomstandigheden kweek ik nu meer soorten in pot . Ik begon pas enkele jaren geleden met potcultuur ,  ongeveer 10 potten , ieder jaar komen er bij en dit jaar is het aantal gegroeid naar 77 potten .

Hierbij een foto van een soort die ik sinds 3 jaar in pot kweek , 9 potten met Crocus mathewii vormen .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #877 Gepost op: 19 augustus 2024, 21:27:23 »
Het nieuwe krokusseizoen komt er nu snel aan . Potten zijn herplant en bollenbedjes zijn vernieuwd volgens beurdrol van 2 of 3 jaar . Lijst van nodige wijzigingen  van standplaats is afgewerkt . Alleen een laatste bestelling van enkele nieuwigheden moet nog binnenkomen . Vanwege de steeds meer extreme weersomstandigheden kweek ik nu meer soorten in pot . Ik begon pas enkele jaren geleden met potcultuur ,  ongeveer 10 potten , ieder jaar komen er bij en dit jaar is het aantal gegroeid naar 77 potten .

Hierbij een foto van een soort die ik sinds 3 jaar in pot kweek , 9 potten met Crocus mathewii vormen .

Ik denk dat potcultuur voor heel wat soorten de enigste manier is om ze deftig te kweken, Danny. Enkel oppassen dat de potten niet bevriezen in de winter...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #878 Gepost op: 19 augustus 2024, 21:39:00 »
 ((12

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #879 Gepost op: 20 augustus 2024, 11:51:48 »
Ook bij mij een grote favoriet Danny ! Hopelijk gaan ze straks allemaal knallen . Stel  jij die mandjes nu al bloot aan álle weersomstandigheden ? Krijgen die  dus nu al water als het zou regenen? En staan die in de zon ?

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #880 Gepost op: 20 augustus 2024, 15:50:14 »

De zomerslaap is achter de rug Danny !  Het ongeduld groeit weeral bij onze super croconut !  --11  Beschrijf je bij gelegenheid nog eens met welk compost je de potten vult?  En op welke manier ?  Sinds een aantal jaren breng ik nu middenin, een laat zand aan waarin de bollen dan worden aangeplant, de wijze waarop Janis ook plant volgens zijn schrijfselen.  Ik heb er geen slechte ervaringen mee.  Potcultuur is voor veel soorten inderdaad de enige manier om ze bij ons te kweken maar het is ook niet zonder problemen/risico's zoals velen dat ook weten.  De ideale vochtverhoudingen zijn niet altijd makkelijk in te schatten in mijn optiek.  Yess, wat zullen we weer heerlijk heen en weer kunnen kletsen over onze juweeltjes de komende maanden.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #881 Gepost op: 20 augustus 2024, 20:42:52 »

Ik denk dat potcultuur voor heel wat soorten de enigste manier is om ze deftig te kweken, Danny. Enkel oppassen dat de potten niet bevriezen in de winter...

Helemaal mee eens , Frankie ! Dit jaar was terug uitzonderlijk nat , dit alleen al is nefast voor vele bollen in de rotstuin die toch een vrij droge zomerrust nodig hebben
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #882 Gepost op: 20 augustus 2024, 21:15:49 »
Ook bij mij een grote favoriet Danny ! Hopelijk gaan ze straks allemaal knallen . Stel  jij die mandjes nu al bloot aan álle weersomstandigheden ? Krijgen die  dus nu al water als het zou regenen? En staan die in de zon ?

Ik schrok er eigenlijk van dat ik 9 potten had dit jaar met mathewii vormen , Kris . Vandaar ik toevallig deze collectie even wilde op de foto ( als voorbeeld). Of ze allemaal gaan knallen valt nog af te wachten . Ik verpot de potten pas alle twee jaar , dus heb ze niet allemaal kunnen evalueren . Er zit één nieuwe vorm bij uit de stal van Janis , in sommige potten zitten zelf opgekweekte zaailingen , sommige vormen komen nog uit de tuin die eigenlijk bijna dood waren , dus er zit wel wat van alles tussen ...... Die mandjes staan nog altijd afgedekt op een koele plaats hoor , ik had ze even apart op terras gezet voor de foto  ;)  Op 1 september doe ik de dakjes weg ( bij de herfstbloeiers) en krijgen ze voor het eerst een watergift . Ze blijven dan nog even koel staan tot ze goed in gang komen , voor de bloei verhuis ik ze naar een plaats waar er wat zon is .........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #883 Gepost op: 20 augustus 2024, 21:53:36 »

De zomerslaap is achter de rug Danny !  Het ongeduld groeit weeral bij onze super croconut !  --11  Beschrijf je bij gelegenheid nog eens met welk compost je de potten vult?  En op welke manier ?  Sinds een aantal jaren breng ik nu middenin, een laat zand aan waarin de bollen dan worden aangeplant, de wijze waarop Janis ook plant volgens zijn schrijfselen.  Ik heb er geen slechte ervaringen mee.  Potcultuur is voor veel soorten inderdaad de enige manier om ze bij ons te kweken maar het is ook niet zonder problemen/risico's zoals velen dat ook weten.  De ideale vochtverhoudingen zijn niet altijd makkelijk in te schatten in mijn optiek.  Yess, wat zullen we weer heerlijk heen en weer kunnen kletsen over onze juweeltjes de komende maanden.

Hey Luc , ja inderdaad het begint te kriebelen  -2(  . We hebben terug een jaar ervaring bij en hopen het steeds beter te doen , net zoals een sporter met ambitie hé .... . .Mijn mengsel voor de potten ( vijvermandjes ) is vrij simpel : 1 deel grof rivierzand , 2 delen gezonde compost ( vrij van onkruid en ziektes) die ik koop bij de groendienst en 3 delen bims of vulca ( grove korrel ) . Ik doe eigenlijk niet aan potcultuur maar aan vijvermandcultuur  -2(   .  In die mandjes kan overtollig vocht vlug weg , anderzijds houd de compost voldoende vocht op , dat is de redenering erachter . Ook de luchtigheid en zuurstof in de mandjes is optimaal . Voor alle duidelijkheid vul ik de mandjes helemaal en enkel met dit mengsel . De bollen plant ik halfweg de mandjes . Ik hou me nu aan deze methode sinds 4 jaar waar ik heel tevreden over ben . Een spannend seizoen staat terug voor de deur ......ik kijk al uit naar de eerste bijdrages binnenkort ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #884 Gepost op: 26 augustus 2024, 12:33:35 »
De enige opmerking die ik op je uitleg heb Danny is dat je met de vijvermandjes heel erg voorzichtig moet zijn bij vorst denk ik.  Die zullen nog rapper 'doorvriezen' dan de klassieke potten.... of leef ik in het verleden van toen winters nog winters waren ? ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen