Het nieuwe krokusseizoen komt er nu snel aan . Potten zijn herplant en bollenbedjes zijn vernieuwd volgens beurdrol van 2 of 3 jaar . Lijst van nodige wijzigingen van standplaats is afgewerkt . Alleen een laatste bestelling van enkele nieuwigheden moet nog binnenkomen . Vanwege de steeds meer extreme weersomstandigheden kweek ik nu meer soorten in pot . Ik begon pas enkele jaren geleden met potcultuur , ongeveer 10 potten , ieder jaar komen er bij en dit jaar is het aantal gegroeid naar 77 potten .
Hierbij een foto van een soort die ik sinds 3 jaar in pot kweek , 9 potten met Crocus mathewii vormen .
De zomerslaap is achter de rug Danny ! Het ongeduld groeit weeral bij onze super croconut !
Beschrijf je bij gelegenheid nog eens met welk compost je de potten vult? En op welke manier ? Sinds een aantal jaren breng ik nu middenin, een laat zand aan waarin de bollen dan worden aangeplant, de wijze waarop Janis ook plant volgens zijn schrijfselen. Ik heb er geen slechte ervaringen mee. Potcultuur is voor veel soorten inderdaad de enige manier om ze bij ons te kweken maar het is ook niet zonder problemen/risico's zoals velen dat ook weten. De ideale vochtverhoudingen zijn niet altijd makkelijk in te schatten in mijn optiek. Yess, wat zullen we weer heerlijk heen en weer kunnen kletsen over onze juweeltjes de komende maanden.
Hey Luc , ja inderdaad het begint te kriebelen

. We hebben terug een jaar ervaring bij en hopen het steeds beter te doen , net zoals een sporter met ambitie hé .... . .Mijn mengsel voor de potten ( vijvermandjes ) is vrij simpel : 1 deel grof rivierzand , 2 delen gezonde compost ( vrij van onkruid en ziektes) die ik koop bij de groendienst en 3 delen bims of vulca ( grove korrel ) . Ik doe eigenlijk niet aan potcultuur maar aan vijvermandcultuur

. In die mandjes kan overtollig vocht vlug weg , anderzijds houd de compost voldoende vocht op , dat is de redenering erachter . Ook de luchtigheid en zuurstof in de mandjes is optimaal . Voor alle duidelijkheid vul ik de mandjes helemaal en enkel met dit mengsel . De bollen plant ik halfweg de mandjes . Ik hou me nu aan deze methode sinds 4 jaar waar ik heel tevreden over ben . Een spannend seizoen staat terug voor de deur ......ik kijk al uit naar de eerste bijdrages binnenkort ......