Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 oktober 2024, 18:01:01

Deze hier heeft een langere adem in de tuin, een eigen collectie uit het zuiden van het schiereiland Mani in de Peloponnesos : Crocus goulimyi ssp leucanthus.

Knappe bicolor vorm , mooi groepje Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 oktober 2024, 18:07:17
Citaat van: Danny Bonnez op 17 oktober 2024, 18:06:17
Om mijn collectie veilig te stellen kocht ik nog een extra bol van Crocus mathewii 'Pink Princess' bij J.R. dit jaar . Kwam gisteren in bloei .....

Zie foto 1 en 2 . Zoals jullie kunnen zien is dit helaas een hybride en niet de originele mathewii .  :( >:(

Toevallig kwam vandaag mijn vorm 'Pink Princess' afkomstig van D. Schnabel  ook in bloei . Blij deze terug te zien , stond vroeger in mijn bollenbed maar kweek ik nu verder in pot . Zie foto 3 en 4

Ik heb hem zo in't verleden twee keer verkeerd gekregen Danny van Potterton in Engeland, bollen kwamen origineel wel van een Nederlandse leverancier zei Rob.  Mijn twee exemplaren waren wel volledig wit met een heel petieterig klein beetje paars middenin...  Dan is de Pink Princess wel andere koek !  Prachtige cv is dat!

Heb vroeger ook al zo'n vorm van Potterton gekregen Luc , maar van Janis verwacht je dat niet hé ......... De originele pink princess ziet er inderdaad helemaal anders uit . Toch is de krokus op zich wel heel mooi maar niet onder deze naam
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 oktober 2024, 18:23:37
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 oktober 2024, 10:00:52
Citaat van: Danny Bonnez op 18 oktober 2024, 17:43:18
Deze 2 vormen van Crocus niveus zijn nieuw hier in de tuin . Komen uit de stal van J.R. , daar ben ik heel blij mee ....
Ik had al een witte vorm , deze bloeit wat later , maar dit is een bicolor vorm , let ook op de donkere bloemsteel

Wow  ((14 Dat is inderdaad de goede vorm van bicolor zoals ik ze vorig jaar nog kon bewonderen in de Pelops ! Een soort die ik erg onderschat wordt en tot de allermooiste behoort mijn inziens .Tot dat inzicht kwam ik vorig jaar in de Pelops . Top Danny !

Inderdaad super Danny, dezelfde vorm heb ik ook van de Pelops, ten zuiden van Aeropoli verzameld.  Hier is hij nog op komst.  Ik vond het blauw/wit contrast wel meer uitgesproken dan wanneer ze hier bloeien.  Ik had wel de indruk dat jij er vorig jaar nog vond die een nóg donkerder blauw vertoonden.

Ben ook heel blij met deze vorm Luc , ik kijk al uit naar uw foto's ! Ja , ik denk ook wel dat Kris nog donkerder vormen gezien heeft
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De krokus van de dag hier is deze vorm van Crocus hatayensis , mijn oudste vorm , staat op 3 verschillende plaatsen in de tuin uitgeplant , de eerste twee bloemen
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 20 oktober 2024, 19:36:50
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 oktober 2024, 17:50:35
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 oktober 2024, 16:16:24
Waarschijnlijk krijg ik één van de dagen nog is een rode kaart wegens de overdosis foto's van krokussen waarmee ik dit forum bezoedel .... -2( -2(
Deze Crocus tournefortii is ook begonnen ...
Gezien de zeer gewaardeerde moderator ook tot de clan van de Croconuts behoort is de kans op een rode kaart zo goed als nihil Kris !!  -2(

Crocus tournefortii is hier ook boven gekomen.

Mooi groepje tournefortii Luc , doen het al jaren goed in uw tuin , ook na het natste jaar die we ooit gehad hebben staan ze er nog altijd mooi bij .  Hier ben ik ze waarschijnlijk kwijt , stonden niet op een goede plaats .

Oei, en ik heb vorig jaar net de groep uitgedund op verzoek van een paar liefhebbers (die vonden de groep te groot worden  -2( )  Als ze bij jou inderdaad niet meer boven komen laat dan iets weten...  ;)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Crocus mazziaricus ex Oros Merentha op Attica heb ik al 8 jaar in de verzameling... pas dit jaar produceert hij voor het eerst een bloem  :o :o  Hij bevalt mij anders wel met zijn bescheiden streepjes en zijn geel/groen hart.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 20 oktober 2024, 19:53:09
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 oktober 2024, 18:07:17
Citaat van: Danny Bonnez op 17 oktober 2024, 18:06:17
Om mijn collectie veilig te stellen kocht ik nog een extra bol van Crocus mathewii 'Pink Princess' bij J.R. dit jaar . Kwam gisteren in bloei .....

Zie foto 1 en 2 . Zoals jullie kunnen zien is dit helaas een hybride en niet de originele mathewii .  :( >:(

Toevallig kwam vandaag mijn vorm 'Pink Princess' afkomstig van D. Schnabel  ook in bloei . Blij deze terug te zien , stond vroeger in mijn bollenbed maar kweek ik nu verder in pot . Zie foto 3 en 4

Ik heb hem zo in't verleden twee keer verkeerd gekregen Danny van Potterton in Engeland, bollen kwamen origineel wel van een Nederlandse leverancier zei Rob.  Mijn twee exemplaren waren wel volledig wit met een heel petieterig klein beetje paars middenin...  Dan is de Pink Princess wel andere koek !  Prachtige cv is dat!

Heb vroeger ook al zo'n vorm van Potterton gekregen Luc , maar van Janis verwacht je dat niet hé ......... De originele pink princess ziet er inderdaad helemaal anders uit . Toch is de krokus op zich wel heel mooi maar niet onder deze naam

Potterton had die van mij na mijn klacht omgeruild Danny... maar ook het tweede exemplaar was dezelfde verkeerde vorm..  ((--11

De Pink Princess 'Dream Dancer' van Crocus matthewii ex Janis, dit jaar, ontplofte deze morgen met 3 bloemen ineens... mij niet gelaten !

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 oktober 2024, 16:47:58
Citaat van: Danny Bonnez op 20 oktober 2024, 19:36:50
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 oktober 2024, 17:50:35
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 oktober 2024, 16:16:24
Waarschijnlijk krijg ik één van de dagen nog is een rode kaart wegens de overdosis foto's van krokussen waarmee ik dit forum bezoedel .... -2( -2(
Deze Crocus tournefortii is ook begonnen ...
Gezien de zeer gewaardeerde moderator ook tot de clan van de Croconuts behoort is de kans op een rode kaart zo goed als nihil Kris !!  -2(

Crocus tournefortii is hier ook boven gekomen.

Mooi groepje tournefortii Luc , doen het al jaren goed in uw tuin , ook na het natste jaar die we ooit gehad hebben staan ze er nog altijd mooi bij .  Hier ben ik ze waarschijnlijk kwijt , stonden niet op een goede plaats .

Oei, en ik heb vorig jaar net de groep uitgedund op verzoek van een paar liefhebbers (die vonden de groep te groot worden  -2( )  Als ze bij jou inderdaad niet meer boven komen laat dan iets weten...  ;)

Is ondertussen wel bovengekomen Luc maar heeft duidelijk last gehad van het nat jaar . Deze staat op mijn lijst genoteerd van nieuwe plaats geven voor 2025 .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 oktober 2024, 16:54:48
Crocus mazziaricus ex Oros Merentha op Attica heb ik al 8 jaar in de verzameling... pas dit jaar produceert hij voor het eerst een bloem  :o :o  Hij bevalt mij anders wel met zijn bescheiden streepjes en zijn geel/groen hart.

Mooie krokus en knap resultaat Luc , je bent op de goede weg ermee  -2(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 oktober 2024, 17:04:32

De Pink Princess 'Dream dancer' van Crocus matthewii ex Janis, dit jaar, ontplofte deze morgen met 3 bloemen ineens... mij niet gelaten !

))4  heel mooie krokus Luc , ziet er wel vrij wit uit , die zaailingen , hybriden zijn nogal variabel .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Hier kwam vandaag deze Crocus xantholaimos in bloei , alsook de eerste goulimyi kwam in bloei maar een slak was me net voor  >:(
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 23 oktober 2024, 20:28:21

De Pink Princess 'Dream dancer' van Crocus matthewii ex Janis, dit jaar, ontplofte deze morgen met 3 bloemen ineens... mij niet gelaten !

))4  heel mooie krokus Luc , ziet er wel vrij wit uit , die zaailingen , hybriden zijn nogal variabel .

Ik was even verstrooid gisteren Danny, dit zou C. mathewii 'Dream dancer' moeten zijn.... maar ik heb ook daarover mijn twijfels.  De Dream dancer heeft voor zover ik weet een lichtblauwe achtergrond en deze is spierwit.  Hij lijkt meer op de cv 'Brian Mathew' zoals ik daarvan al foto's heb gezien... ??  ((--11

Theo Stronks

Crocus damascenus.

Theo Stronks

Crocus samarasii,gaat wel open met dit zonnige weer.

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 oktober 2024, 08:55:16
Citaat van: Danny Bonnez op 23 oktober 2024, 20:28:21

Ik was even verstrooid gisteren Danny, dit zou C. mathewii 'Dream dancer' moeten zijn.... maar ik heb ook daarover mijn twijfels.  De Dream dancer heeft voor zover ik weet een lichtblauwe achtergrond en deze is spierwit.  Hij lijkt meer op de cv 'Brian Mathew' zoals ik daarvan al foto's heb gezien... ??  ((--11

Het is me ook niet duidelijk Luc , de kleine witte helmknoppen wijzen op een hybride vorm , want bij de specie vormen zijn de helmknoppen geel en vrij lang
Ieper , West-Vlaanderen