Auteur Topic: Bloei juli - augustus 2024  (gelezen 11261 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli - augustus 2024
« Reactie #75 Gepost op: 10 juli 2024, 18:36:34 »

Sphaeralcea caespitosa (zaaien 2022) heeft dit jaar drie knoppen, waarvan de eerste is opengegaan.
De ronde vorm van het blad irriteert me. Maar mijn vriend Kenton Seth heeft me verzekerd dat het er zo uitziet als het regelmatig een beetje water krijgt. De foto's op internet laten meestal licht golvende bladeren zien. Kenton zegt dat dit gewoon een reactie is op langdurige droogte.
Dus ik zal deze kleine "diva" uit Utah voorlopig onder deze naam blijven houden.
:o :o :o ((3 ((3 ((3 The holy grail Thomas ....Ik heb ze gezien in de tuin van Zdeněk Hlavon en was toen ook al heel erg onder de indruk ...Heb er toen ook 2 gekocht ...
Bijgevoegd de foto's uit de tuin van Zdeněk . Plant 1 in een trog en plant 2 in de rotstuin ....
Mooi Thomas... ik heb er ook eentje op de kop kunnen tikken bij Zdenek Hlavon (het was de laatste... nu lees ik hierboven waar de overige exemplaren zo snel naar toe waren).  Mijn exemplaar (nog heel klein) heeft een plaatsje gekregen in een trog en voorlopig is hij nog in leven  --7 afwachten of dit blijft duren.

Zoals geschreven heb ik er inderdaad 2 Luc en zeker niet alle overige exemplaren ... ))4 -2(  Ik had trouwens vooraf al contact gehad met Zdeněk over deze soort en al naar een plant gevraagd . En daarom is het is wel zo dat ,toen iedereen zich direct naar de linkse verkooptafel spoedde na het lekkere taartje van mevrouw Zdeněk, hij me kwam influisteren dat ik me naar rechts moest begeven want dat de planten die mij interesseren daar stonden en zo stond ik daar ook als eerste moederziel alleen  -2( -2( -2( -2(   Ik heb me gedragen want er stonden, denk ik ,in totaal een 5 of 6 plantjes . Er moeten er volgens mij nog een paar ergens mee naar Vlaanderen zijn afgereisd ? Ik heb je er  toen trouwens op gewezen dat er nog eentje stond en dat je snel moest zijn  --3 --3 Ik hoop vooral dat hij ook bij jou  in leven mag blijven ! Het zijn geen alledaagse planten en ze houden van woestijn of semi woestijn als ik het goed begrijp .  Fingers crossed !!!!

It's all coming back to me now zong Celine Dion... -2(   Je hebt uiteraard gelijk Kris, ik wou je alleen in de bomen jagen ...  -2( :o ((12   Ik hoop alvast dat ik hem in leven kan houden, voorlopig ziet hij er goed uit, nu nog proberen hem een semi woestijn gevoel te bezorgen...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #76 Gepost op: 10 juli 2024, 18:37:48 »
Pulsatilla tatewakii ...bloeit hier altijd deze periode ...

Prachtig toch !!  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #77 Gepost op: 11 juli 2024, 09:48:22 »
Ik denk dat het eerder eens soort pioniersplanten zijn, Kris. En dat soort planten is eerder een kort leven beschoren, denk ik. Het is best mogelijk dat ze ook in de natuur eerder kortlevend zijn.
Je moet het wel een beetje treffen om ze in bloei te kunnen aantreffen in de natuur, Kris. Daar zijn ze laat bloeiend op het seizoen. Enkel op erg warme en laag gelegen plaatsen kan je ze in juli al mogelijks ergens aantreffen in bloei. Doorgaans zijn ze heel wat later, zelfs in september komen nog veel planten in bloei.

Zou allemaal wel kunnen Frankie ....We weten heel veel nog niet  ))4 ))4 Hier nog mijn exemplaar van Campanula raineri die sinds vorige lente in de crevice staat ...Voorlopig geen bloemen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #78 Gepost op: 11 juli 2024, 09:51:15 »
Van deze Armeria ben ik even de naam kwijt. Vormt een klein, perfect kussen en bloeit spaarzaam.
Is dat degene die zo  rood blad heeft in de winter Frankie ?
Idd, Kris, je kent hem dus ook?

Is het dan niet  : Armeria maritima 'Little Penny'?

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #79 Gepost op: 12 juli 2024, 06:22:42 »
Ik ben erg blij om te horen dat je de magische Sphaeralcea caespitosa hebt kunnen bemachtigen tijdens je rondreis door Tsjechië. Ik hoop dat ze zich goed ontwikkelen bij jou.

Wat betreft de ronde vorm van het blad van mijn exemplaar heb ik nog steeds gegronde twijfels. Ik zal verdere expertise zoeken.

Twee kleine exemplaren van Sphaeralcea coccinea bij mij thuis laten echter de typische ingesneden vorm van de bladeren zien.

Conclusie... de flora van de Noord-Amerikaanse halfwoestijnen herbergt eindeloze "schatten" die het uitproberen waard zijn...zie bijlage. 😎

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #80 Gepost op: 12 juli 2024, 08:56:09 »
Ik ben erg blij om te horen dat je de magische Sphaeralcea caespitosa hebt kunnen bemachtigen tijdens je rondreis door Tsjechië. Ik hoop dat ze zich goed ontwikkelen bij jou.
Wat betreft de ronde vorm van het blad van mijn exemplaar heb ik nog steeds gegronde twijfels. Ik zal verdere expertise zoeken.
Twee kleine exemplaren van Sphaeralcea coccinea bij mij thuis laten echter de typische ingesneden vorm van de bladeren zien.
Conclusie... de flora van de Noord-Amerikaanse halfwoestijnen herbergt eindeloze "schatten" die het uitproberen waard zijn...zie bijlage. 😎

Eentje staat in een grote schaal Thomas . Maar die schaal  staat nu gewoon buiten en met de huidige intense regenval is dat uiteraard verre van ideaal ...Interessante (kleine )Agave die je daar hebt gezaaid !!!
In dezelfde schaal staat ook deze Amerikaan die jij nog wel zal herkennen Thomas ... :) Heel blij mee !
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2024, 09:20:59 door Kris De Raeymaeker »

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #81 Gepost op: 12 juli 2024, 13:42:47 »
@Kris...wat de Agave betreft, ik zou deze soort zeker ergens als volwassen plant kunnen kopen. Maar je kent mijn obsessie met wild zaad. En als je ooit vers zaad kunt krijgen uit het droge Arizona, dan moet ik dat gewoon proberen 😉

Je schaal ziet er fantastisch uit.
Natuurlijk herken ik Physaria chambersii op het eerste gezicht. Waarschijnlijk zelfs geblinddoekt en met 45 graden koorts...
😂😂

Hier groeit hij in twee potten per stuk... en hij staat nog beter in de nieuwe tufsteenruimte die momenteel wordt aangelegd.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #82 Gepost op: 12 juli 2024, 15:50:08 »
@Kris...wat de Agave betreft, ik zou deze soort zeker ergens als volwassen plant kunnen kopen. Maar je kent mijn obsessie met wild zaad. En als je ooit vers zaad kunt krijgen uit het droge Arizona, dan moet ik dat gewoon proberen 😉
Geeft ook zoveel meer voldoening Thomas !! En jij bent nog jong .... -2(

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #83 Gepost op: 12 juli 2024, 15:52:35 »
Je schaal ziet er fantastisch uit.
Natuurlijk herken ik Physaria chambersii op het eerste gezicht. Waarschijnlijk zelfs geblinddoekt en met 45 graden koorts...
😂😂
Hier groeit hij in twee potten per stuk... en hij staat nog beter in de nieuwe tufsteenruimte die momenteel wordt aangelegd.

Thanks ! Aha is het chambersii? Ik dacht dat er condensata op het labeltje stond ? Jouw exemplaren zien er fantastisch uit !   

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #84 Gepost op: 12 juli 2024, 16:33:25 »
Oh jee...ik moet een foutje hebben gemaakt. 🙈

Beide soorten lijken erg op elkaar. Als op je label de naam Physaria conensata staat, dan zal het wel kloppen.

Mijn excuses voor de verwarring.

Als hij ooit bloeit, moet je zeker de verfkwast hanteren. Een verrijking voor onze kleine semi-woestijnen...😉 ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #85 Gepost op: 12 juli 2024, 16:59:49 »
Oh jee...ik moet een foutje hebben gemaakt. 🙈
Beide soorten lijken erg op elkaar. Als op je label de naam Physaria conensata staat, dan zal het wel kloppen.
Mijn excuses voor de verwarring.
Als hij ooit bloeit, moet je zeker de verfkwast hanteren. Een verrijking voor onze kleine semi-woestijnen...😉 ...

Don't worry ...Zou inderdaad zeer interessant zijn om zaden te kunnen winnen !!!

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #86 Gepost op: 12 juli 2024, 17:31:41 »
Op deze foto  van Origanum 'Bellissimo' ' zien we duidelijk dat de eigenlijke bloemetjes maar (piep)klein zijn en de kleurrijke schutbladeren eigenlijk alle aandacht naar zich toehalen ....

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #87 Gepost op: 13 juli 2024, 08:50:33 »
Eriogonum kennedyi var. alpigenum bloeit altijd als laatste in de kleine cluster van Eriogonum.

Dit jaar zijn er iets minder bloemen dan normaal (misschien door de regelmatige regen)... maar deze soort uit Californië is een van mijn favorieten vanwege zijn compactheid.

Onnodig te zeggen dat ze nog nooit zaad heeft gezet in "gevangenschap"... verdomme...😂

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #88 Gepost op: 13 juli 2024, 09:34:12 »
Leontopodium wordt van nature uitgelokt door de constante regen...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #89 Gepost op: 13 juli 2024, 10:22:35 »
Eriogonum kennedyi var. alpigenum bloeit altijd als laatste in de kleine cluster van Eriogonum.
Dit jaar zijn er iets minder bloemen dan normaal (misschien door de regelmatige regen)... maar deze soort uit Californië is een van mijn favorieten vanwege zijn compactheid.
Onnodig te zeggen dat ze nog nooit zaad heeft gezet in "gevangenschap"... verdomme...😂

Super Thomas !!! Moet ik in de gaten houden of ze die ergens aanbieden ...