Een mooi resultaat, Kris. Benieuwd of hem volgend jaar nog zal hebben. Hier heb ik hem eveneens ontelbare keren geprobeerd, maar zonder succes. In een trog, in de rotstuin, in een spleet, overal waar je kan denken... . Hij is moeilijk voor ons klimaat, zoveel is zeker.
Ik heb ze een keer massaal in bloei gezien in het Grignamassief, bij het Comomeer. Daar bewonen ze enkel nauwe spleten in de kalksteen en komen al voor onder de boomgrens tot ruim 2000 meter. Ze groeien er op de grens van alpien en mediterraan. Apart klimaat dus... regen, sneeuw, koude maar ook grote hitte. De omgeving van het Comomeer kan bijzonder warm zijn, ook op deze hoogte waar ze groeien. Ze groeien er samen met o.a. Physoplexis comosa.
Schitterende beelden van Campanula raineri in de natuur Frankie !!!!

Ik moet je allicht niet uitleggen dat ik dit soort beelden wel heel erg weet te smaken
Wat je hier bij zet aan interessante informatie is waarschijnlijk ook een stuk de verklaring waarom deze plant in onze contreien niet zo makkelijk is. Maar misschien leven de planten ook in de natuur niet super lang ? Er zijn wel meerdere Campanula's die niet zo lang leven . Er staan daar geen labels met een geboortejaar bij
Toch maak ik me sterk dat ik hem in pot wel wat langer zal kunnen goed houden omdat een pot mobiel is en dus kan verplaatst worden naargelang de weersomstandigheden .Trouwens moet ik er zelfs bij vertellen dat ik hem midden jaren negentig toch heel wat jaren goed heb kunnen houden in een trogje met veel stukken tufsteen in het grondmengsel ,
Schijnbaar zijn trouwens de meeste planten die we hier in cultuur aantreffen , volgens kenner en auteur van vele boeken Jim Jermyn, niet de de echte raineri maar pseudoraineri .Je hebt misschien ook zijn reactie gelezen op mijn post op Facebook. Mijn getoonde plant zou dus wel degelijke de zuivere Campanula raineri zijn en daar was Jim verheugd over .Dat werd ook al aangegeven door Gerd Stopp toen ik de plant bij hem kocht ...Wordt wel vervolgd , ondertussen staat er ook nog eentje in leven wat vorige lente werd toe vertrouwd aan de nieuwe crevice .