Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 20136 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #165 Gepost op: 29 september 2024, 20:55:00 »
Echium albicans is een prachtige soort.
Ik denk er met enige nostalgie aan terug... ik ben hem afgelopen herfst kwijtgeraakt. Het duurde twee of drie jaar van zaaien tot de eerste bloei. Ik hield hem het hele jaar door beschermd tegen vocht onder een hoes.
Je moet veel ruimte overlaten voor deze Andalusische schoonheid!
In mijn geval kreeg ze een diameter van minstens 40 centimeter. Helaas produceerde ze geen bruikbare zaden na de uitbundige bloei. Daarna stierf ze om onverklaarbare redenen. Als ik ooit weer de kans krijg, zal ik het opnieuw proberen...🤞

Bedankt voor je reactie Thomas  ! Degene die we zagen in Tsjechie waren zeker geen 40 centimeter in diameter ... ))4 ))4 Die waren maar een 15 cm in diameter ....Die stonden wel uitgeplant in de rotstuin .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #166 Gepost op: 29 september 2024, 21:23:07 »
Echium albicans is een prachtige soort.

Ik denk er met enige nostalgie aan terug... ik ben hem afgelopen herfst kwijtgeraakt. Het duurde twee of drie jaar van zaaien tot de eerste bloei. Ik hield hem het hele jaar door beschermd tegen vocht onder een hoes.

Je moet veel ruimte overlaten voor deze Andalusische schoonheid!
In mijn geval kreeg ze een diameter van minstens 40 centimeter. Helaas produceerde ze geen bruikbare zaden na de uitbundige bloei. Daarna stierf ze om onverklaarbare redenen. Als ik ooit weer de kans krijg, zal ik het opnieuw proberen...🤞

Wat een dijk van een plant, Thomas. Spijtig dat je ze kwijt bent.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #167 Gepost op: 29 september 2024, 21:24:21 »
Echium albicans groeit in Andalusië en de streek rond Marbella . Deze Zuiderse grijsaard heeft zeker nog geen ingang gevonden in onze rotstuinen hier in Vlaanderen en Nederland . De winter zou wel eens moeilijk kunnen zijn wat betreft teveel aan vocht .Ik zag ze in mei nog bloeien in enkele Tsjechische tuinen. (foto 1 ) Toen Zdenek Hlavon enkele planten bij had in Utrecht kon ik de kan niet laten liggen . Er staat er eentje in de crevice ... (foto 2 )

Niet zo groot als de plant van Thomas, maar wel een mooie opname in de rotstuin.

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #168 Gepost op: 30 september 2024, 08:20:51 »
Dank voor je reactie Thomas. Ik heb helaas geen droge plek voor mijn Echium, ik ga hem beter afdekken tegen vocht. Daar is nog wel een vrij grote plaat voor nodig. Voor de kleine plantjes gebruik ik altijd de doorzichtige deksels van de bakjes van het Chinese eten  :D
Met vriendelijke groet

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #169 Gepost op: 30 september 2024, 12:11:39 »
...en gelukkig heb ik net de laatste foto's ontvangen van een vriend die op dit moment in het nationale park op Tenerife is. Deze inheemse soort ziet er voor mij altijd fenomenaal uit.

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #170 Gepost op: 30 september 2024, 13:48:40 »
Prachtig!
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #171 Gepost op: 1 oktober 2024, 12:20:21 »
...en gelukkig heb ik net de laatste foto's ontvangen van een vriend die op dit moment in het nationale park op Tenerife is. Deze inheemse soort ziet er voor mij altijd fenomenaal uit.

Helemaal eens met de lovende woorden van Thomas en Mark !! Deze endeem is werkelijk een prachtplant om zien als ze volledig in bloei staan .Ik heb ze ooit volledig in bloem gezien in  Tenerife op de vlakte net voor de Teide ....Dat is inmiddels vele jaren geleden en de digitale fotografie was nog niet uitgevonden .Ik heb er ooit dia's van genomen. De statige toortsen waren van meters ver te zien . Wat een speciale kleur ook ! Wat een memorabel zicht daar tussen dat vulkanisch gesteente . De bloemen hadden een enorme aantrekkingskracht van een bepaald insect herinner ik me nog .De bloei is eindstandig en na de bloei is het over en uit ... Ik weet dat Frits Litjens hem een keer goed in bloei heeft gekregen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #172 Gepost op: 1 oktober 2024, 12:23:01 »
Echium albicans groeit in Andalusië en de streek rond Marbella . Deze Zuiderse grijsaard heeft zeker nog geen ingang gevonden in onze rotstuinen hier in Vlaanderen en Nederland . De winter zou wel eens moeilijk kunnen zijn wat betreft teveel aan vocht .Ik zag ze in mei nog bloeien in enkele Tsjechische tuinen. (foto 1 ) Toen Zdenek Hlavon enkele planten bij had in Utrecht kon ik de kan niet laten liggen . Er staat er eentje in de crevice ... (foto 2 )
Niet zo groot als de plant van Thomas, maar wel een mooie opname in de rotstuin.

Dit was in de tuin van Piatek ....een mijnheer bekend van zijn zaadcollecties vroeger maar nu al op heel respectabele leeftijd (ergens in de 90 dacht ik )Hij had er zo een 5 tal staan en die waren allemaal maar dat formaat . Echt heel mooi om zien . Ik herinner me dat LA er eentje heeft meegekregen...

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #173 Gepost op: 6 oktober 2024, 18:50:53 »
Paraquilegia anemonoides, en/of microphylla zijn tegenwoordig niet meer super zeldzaam ....Ik zie ze wel regelmatig een keertje aangeboden op plantenbeurzen . Zij het nooit in grote getale uiteraard. De kwekers of liefhebbers hebben er altijd maar enkele bij. De uitdaging om deze soort in ons klimaat goed te laten gedijen over een langere periode en ook goed te laten bloeien in ons klimaat vormen echter zeker een uitdaging. Ik heb er nu een 6 - tal uitgeplant op diverse locaties . Foto 1 is tussen de tufsteen. Het zijn allen nog vrij jonge exemplaren die voorlopig nog geen bloei gaven. 1 keer , meer bepaald in 2015 , slaagde ik erin om ze een keer redelijk in bloei te krijgen in de crevice van mijn vorige tuin. (foto 2 ) Zoals ik ze bijvoorbeeld een keer zag in China in de natuur zullen ze waarschijnlijk in onze contreien nooit bloeien ...   
Prachtige planten zijn dit, Kris. Ik heb er ooit eens eentje in de tuf gehad met drie bloemen. Dat is al flink wat jaartjes geleden, inmiddels. Ik vermoed dat ze ook niet meer worden aangeboden...? Aberconwy had er dikwijls wat bij, en ook Ger natuurlijk...

Martijn heeft er meestal ook een paar bij , ook dit najaar had hij ze weer bij in Utrecht ...

Bij de laatste gelegenheid heb ik er ook nog eentje aangeschaft bij Ger en een plaatsje gegeven in de crevice... hij leeft (nog?), ik zal volgend voorjaar zeer geïnteresseerd uitkijken of hij terug boven komt...  ::)  Die foto's uit het wild zijn wel zonder meer 'outstanding' Kris, prachtig... wellicht kun je ze alleen daar in zo'n kwaliteit bewonderen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #174 Gepost op: 14 oktober 2024, 21:22:48 »
Jankaea heldreichii staat hier al jaren op de tuf, maar ze bloeien nooit meer. Geen idee wat de reden zou kunnen  zijn. Overigens wie vermeerderd deze nog? Is het mogelijk om zijrozetten af te nemen? Ik vermeerderde ze nog nooit eerder. Ger van Beuken en Gerd Stopp hadden nu en dan planten in de aanbieding, maar die bronnen zijn zo goed als opgedroogd.

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #175 Gepost op: 15 oktober 2024, 09:17:56 »
Jankaea heldreichii staat hier al jaren op de tuf, maar ze bloeien nooit meer. Geen idee wat de reden zou kunnen  zijn. Overigens wie vermeerderd deze nog? Is het mogelijk om zijrozetten af te nemen? Ik vermeerderde ze nog nooit eerder. Ger van Beuken en Gerd Stopp hadden nu en dan planten in de aanbieding, maar die bronnen zijn zo goed als opgedroogd.
Frankie, dit jaar heb ik ook geen bloemen gezien!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #176 Gepost op: 28 oktober 2024, 12:42:52 »
Paraquilegia microphylla is inderdaad iets heel speciaals Kris...

Ik heb nog maar één exemplaar in een pot waar twee andere soorten Paraquilegia in zaten. Tot nu toe heeft hij bij mij nog nooit gebloeid... maar ik geef de hoop niet op.

Dus nu ik onvrijwillig ruimte had in deze pot, heb ik er andere diva's in geplant. Jankaea heldreichii, Viola kosaninii en Rosularia elymaitica, bijvoorbeeld. Ik heb het beter onder controle in deze schaal... hoewel ik door mijn afwezigheid pas echt kan reageren in het weekend.

« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2024, 12:51:36 door Thomas Eckert »

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #177 Gepost op: 28 oktober 2024, 15:44:48 »
Paraquilegia microphylla is inderdaad iets heel speciaals Kris...

Ik heb nog maar één exemplaar in een pot waar twee andere soorten Paraquilegia in zaten. Tot nu toe heeft hij bij mij nog nooit gebloeid... maar ik geef de hoop niet op.

Dus nu ik onvrijwillig ruimte had in deze pot, heb ik er andere diva's in geplant. Jankaea heldreichii, Viola kosaninii en Rosularia elymaitica, bijvoorbeeld. Ik heb het beter onder controle in deze schaal... hoewel ik door mijn afwezigheid pas echt kan reageren in het weekend.
Waar haal je deze planten vandaan Thomas ?   Uit zaden ?
Torhout, West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #178 Gepost op: 29 oktober 2024, 08:09:28 »

Die zijn prachtig inderdaad.
Ik had er vorig jaar een aantal van in bloei.
Ze zijn wel erg gevoelig voor vorst, maar het is wel echt genieten als ze eenmaal in bloei staan.
En na de bloei wordt je beloond met een ongelofelijke hoeveelheid zaden.  :D

De spontane zaailingen had ik in de winter niet afgedekt dus zijn helaas verdwenen.

Ook in de kas zijn een aantal zaden terecht gekomen, ( geen idee hoe) .
Maar daar staan de planten er goed bij, ze groeien echter tussen de voegen van de tegels... dus ik verwacht dat ze wel extra ondersteuning nodig hebben wanneer ze de hoogte in gaan.. Verder heb ik nog een aantal planten in grote potten staan die ik deze winter vorstvrij laat overwinteren, dan zet ik ze komend voorjaar in de tuin  ;D.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #179 Gepost op: 29 oktober 2024, 09:29:52 »
Hallo Marcel

Ongelooflijk indrukwekkende foto van je twee bloeiende Echium wildpretii van vorig jaar. Ik ben enthousiast. Ik vind vooral de relatief lage hoogte van de planten interessant...als je het vergelijkt met de planten in hun natuurlijke habitat. Ondertussen weet ik niet zeker of mijn enige exemplaar wel de zuivere botanische vorm is. Het blad van mijn plant is iets breder dan dat van jou. Op de foto uit jouw tuin zie je dunne blaadjes die een beetje naar beneden hangen... net als in de natuur. Gewoon fantastisch. Als je echt veel zaden hebt, ben ik zeer geïnteresseerd.

Als je deze Echium wildpretii aan de straatkant van je huis plant, zullen er regelmatig kop-staartbotsingen plaatsvinden...omdat sommige mensen enthousiast op de rem trappen...😂