Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 19889 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #330 Gepost op: 17 april 2025, 09:51:40 »
Deze Fibigia triquetra  uit Kroatië lijkt echt wel een vergeten plant te zijn, want je ziet die nergens meer. Nochtans is het een heel mooie verschijning in de rotstuin.
Deze plant maakt echter geen zaad aan en ook stekken lijkt niet vanzelfsprekend. Misschien de reden dat je hem nooit meer aangeboden ziet?
Oké, misschien niet bijzonder genoeg, maar ik vind het wel een prachtplant. Is er dan niemand van de twee andere forumnisten die hem nog heeft?  ;D
Ik heb deze post blijkbaar gemist Frankie ....ik heb hem ook niet meer. Vroeger wel gehad maar bij mij was hij niet lang levend.Misschien toen gewoon de verkeerde standplaats . Ik zou hem nog wel opnieuw proberen moest ik hem tegen komen . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #331 Gepost op: 17 april 2025, 09:53:20 »
Met een beetje fantasie... ergens in de Zwitsere alpen, een rotsklif op 2300 meter hoogte, uitstekend boven een alpenweide met een bijzondere bewoner.
Zal deze plant dan ook uit het circuit verdwijnen...?  --13 Ik zag hem nergens nog aangeboden in Utrecht dit weekend. En ook vanuit het buitenland is hij wellicht niet meer te verkrijgen.
Zaad winnen zal de boodschap zijn. En ik probeer hem in ieder geval dit najaar eens te stekken. We zullen zien. En in het slechtste geval zullen we in de toekomst naar Zwitserland of Italië moeten om hem bewonderen. Ik vind dit echt wel het neusje van de zalm. Een echte rotsplant om bij weg te smelten.

Super plant Frankie  :o ((3 ((3 Superlatieven schieten te kort . We moeten heel erg duimen dat je erin slaagt om deze te vermeerderen ...

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #332 Gepost op: 17 april 2025, 09:53:49 »
Met een beetje fantasie... ergens in de Zwitsere alpen, een rotsklif op 2300 meter hoogte, uitstekend boven een alpenweide met een bijzondere bewoner.
Zal deze plant dan ook uit het circuit verdwijnen...?  --13 Ik zag hem nergens nog aangeboden in Utrecht dit weekend. En ook vanuit het buitenland is hij wellicht niet meer te verkrijgen.
Zaad winnen zal de boodschap zijn. En ik probeer hem in ieder geval dit najaar eens te stekken. We zullen zien. En in het slechtste geval zullen we in de toekomst naar Zwitserland of Italië moeten om hem bewonderen. Ik vind dit echt wel het neusje van de zalm. Een echte rotsplant om bij weg te smelten.

Androsace helvetica? Je laat een geweldige plant zien. Ik ben er ook al lang naar op zoek.

Het gaat om Androsace vandellii, Eberhard.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #333 Gepost op: 17 april 2025, 09:54:50 »
Hetzelfde geldt ook voor Daphne petraea. Cultivars worden sporadisch nog aangeboden, maar deze echte natuurvorm biedt schijnbaar niemand meer aan.

Al weer een prijswinnaar Frankie !  ((3 ((3 Je pakt hier serieus uit met grootse planten ...In welk substraat staat deze ? Krijgt die de hele dag zon ?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #334 Gepost op: 17 april 2025, 09:55:47 »
Hetzelfde geldt ook voor Daphne petraea. Cultivars worden sporadisch nog aangeboden, maar deze echte natuurvorm biedt schijnbaar niemand meer aan.

Schitterend Frankie!

Ik heb er 2 jaar terug 1 gekocht van Ger, maar hier was ik te voorzichtig mee en is verdroogd in het potje waar hij in kwam  :(
Als ik er nog eens 1 tegenkom, zet ik hem direct in de tuin.

In de open tuin zal je er niet zoveel succes mee hebben, Marcel. Daphne petraea is een van de weinige daphnes die tijdens de winter beschutting moeten hebben om goed te bloeien. Ik heb hem in een trog staan, die zowat het hele jaar wordt afgeschermd. Ze moeten weliswaar vrij droog staan.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #335 Gepost op: 17 april 2025, 09:56:51 »
Deze Fibigia triquetra  uit Kroatië lijkt echt wel een vergeten plant te zijn, want je ziet die nergens meer. Nochtans is het een heel mooie verschijning in de rotstuin.
Deze plant maakt echter geen zaad aan en ook stekken lijkt niet vanzelfsprekend. Misschien de reden dat je hem nooit meer aangeboden ziet?
Oké, misschien niet bijzonder genoeg, maar ik vind het wel een prachtplant. Is er dan niemand van de twee andere forumnisten die hem nog heeft?  ;D
Ik heb deze post blijkbaar gemist Frankie ....ik heb hem ook niet meer. Vroeger wel gehad maar bij mij was hij niet lang levend.Misschien toen gewoon de verkeerde standplaats . Ik zou hem nog wel opnieuw proberen moest ik hem tegen komen .

Ik heb deze al vele jaren staan, Kris. Waarschijnlijk al meer dan 10 jaar. Ik probeerde hem al diverse keren te stekken, wat iedere keer mislukte.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #336 Gepost op: 17 april 2025, 09:58:50 »

Super plant Frankie  :o ((3 ((3 Superlatieven schieten te kort . We moeten heel erg duimen dat je erin slaagt om deze te vermeerderen ...

Net daar wringt het schoentje, Kris. Verwante soorten zoals A. hirtella en A. cylindrica zijn vrij gemakkelijk uit zaad op te kweken. A. vandellii maakt ook zaad aan waaruit je hem kan vermeerderen, maar de opkweek van de jonge zaailingen is een echt precisiewerkje waar je veel aandacht moet aan besteden.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #337 Gepost op: 17 april 2025, 10:00:56 »

Al weer een prijswinnaar Frankie !  ((3 ((3 Je pakt hier serieus uit met grootse planten ...In welk substraat staat deze ? Krijgt die de hele dag zon ?

Hij staat zowat de hele dag in de zon, Kris, in een trog met een schraal mengsel. Zoals eerder gezegd is het van belang dat hij voldoende beschutting krijgt tegen slecht weer om goed te groeien en te bloeien. Bij Herman stonden ze indertijd in de volle grond van zijn kas. Voor zover ik weet is hij echter al die planten kwijt door de larven van de meikever, dacht ik.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #338 Gepost op: 17 april 2025, 19:17:28 »

Ik ben misschien geen forumnist maar ik heb de plant in de rotstuin 😢
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #339 Gepost op: 17 april 2025, 20:54:29 »

Spijtig genoeg zijn er maar 3 of 4 (echte ) forumnisten meer  ?.... :(

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #340 Gepost op: 18 april 2025, 10:19:55 »

Spijtig genoeg zijn er maar 3 of 4 (echte ) forumnisten meer  ?.... :(
ik heb hem al jaren in de tuin staan,zodra hij bloemen vertoond stuur ik een foto.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #341 Gepost op: 28 april 2025, 10:35:09 »
Dit is waarschijnlijk de meest zeldzame plant uit mijn collectie ......Zeldzaam in de zin van dat ik voorlopig niemand anders ken die deze plant ook heeft. Martin Sheader heeft hem misschien , of toch ook gehad .. Nog in leven dankzij veel kunst en vliegwerk van mezelf en goede vriend Ger. En een flinke dosis geluk tot zover. Ik bracht een stekje mee uit Patagonië in 2008 omdat we eerst dachten een nieuwe soort te hebben gevonden. (overigens buiten een paar zaden het enige wat ik mee had uit Patagonië ) Later bleek het om Lecanophora subacaulis te gaan. Geen nieuwe vondst maar schijnbaar toch niet veel voorkomend . Als bij wonder kreeg ik dat stekje , midden in de winter , aan de wortel en aan de groei . Ik kreeg de plant ook een eerst keer in bloei in 2010. De plant groeide redelijk aan en ik ging ieder jaar aan de gang om stekken te nemen want wou zo vlug mogelijk een tweede exemplaar. Niet voor mezelf maar voor Ger . Altijd de veiligste manier om ergens back-up te hebben en bovendien een plant die Ger ook zeker in zijn collectie moest hebben .Ja na jaar beloofde ik Ger een plantje maar het lukte me nooit meer om opnieuw stekken te laten bewortelen . Langs geen kanten ging dat nog. Mijn plant begon toen achteruit te gaan. Ik had toen het geluk om kennis te maken met een liefhebber die een labo had en planten vermeerderde via weefselkweek. Onbetaalbaar voor particulieren maar uitzonderlijk wou hij het voor mij proberen voor een vriendenprijs. Mijn moederplant stierf maar in 2014 kreeg ik bericht dat de vermeerdering was gelukt . Ik had opnieuw een 5 tal planten die nog moesten overgezet worden van hun steriele pot naar de buitenlucht. Er was eentje die die operatie niet overleefde . Van de 4 gelukte ging er zo snel mogelijk eentje naar Ger .
Bij de verhuis van de 3 overgebleven planten van de vorige tuin ging het mis met 2 exemplaren .Ze vielen uit de pot tijdens het transport en het zijn zulke gevoelige planten dat ze dit niet overleefde. De ene die overbleef bloeide in 2016 opnieuw. Maar de omstandigheden waren hier toen nog niet optimaal en ik verloor ook de laatste plant . Achteraf gezien had ik ze beter allemaal naar Ger gebracht maar ik wou het risico spreiden en keek ook rond of ik er nog ergens eentje kon onderbrengen. Dus ik had niks mee maar de plant van Ger deed het goed. Hij had me een nieuwe plant beloofd maar hij botste op dezelfde problemen en slaagde er als meer ervaren liefhebber als mezelf ook niet in om de stekken te laten bewortelen. Toen Ger de kas diende leegt te maken vanwege de verhuis was hij zo vriendelijk om de moederplant terug aan mij te geven . Na een eerste jaar met een aarzelende start bloeit hij nu weer onder het afdak waar ook de Dionysia's staan. 
Het is een plant die me bijzonder nauw aan het hart ligt ....   
« Laatst bewerkt op: 28 april 2025, 10:37:10 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #342 Gepost op: 28 april 2025, 12:08:09 »
Nu een crack zoals Ger niet meer over een kasje beschikt staan we alleen  voor de loodzware opdracht om deze plant proberen in leven te houden en zelfs te vermeerderen ...En wetende dat stekken haast onmogelijk is. Ik heb het eens gevraagd aan Martin Sheader en hij vertelde me dat de planten in de natuur wel eens verder uitbreiden en wortelen aan het uiteinde van een kussen na een zandstorm . Planten zijn dan bedekt met een portie zand . Dat is zowat de techniek van afleggen . Alleen zijn die kussens in de natuur wat breder . Doe het maar eens met zo een kleine plant ... Het is ook de zaak om deze plant te proberen verspreiden onder enkele liefhebbers die daar weg mee kunnen. Of me dat gaat lukken weet ik niet , we doen ons best . Mensen met ideeën of weet van bepaalde technieken/mogelijkheden  mogen het altijd laten weten ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #343 Gepost op: 28 april 2025, 12:14:02 »
Van dezelfde familie (Malvaceae )maar niet uit Zuid Amerika maar Noord Amerika is deze eveneens moeilijke jongen ...Sphaeralcea caespitosa var. caespitosa. Ook dat wordt een hele klus ....Ik had vorig jaar enkele zaden aan deze plant maar voorlopig is er geen kieming .
Al blij dat hij weer in leven is gekomen ...

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #344 Gepost op: 28 april 2025, 16:26:25 »
Van een veel minder niveau is deze Linum pamphylicum uit Turkije.
Voorlopig maar één bloem op deze jonge plant.
Torhout, West-Vlaanderen