Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 14 december 2025, 20:58:11Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar dit jaar was het topic Crocus het meest succesvolle jaar sinds het begin in 2010 met momenteel 105 pag. !!!  _02
In deze donkere dagen ook altijd eens plezant om 15 jaar terug in de tijd te kijken ......
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2025, 14:45:01Dat hebben wij goed gedaan met ons twee-tjes Danny ... -2(  -2(  -2(  2NJ
Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 december 2025, 16:05:21Ela, ela, je wil een beetje 'kietelen' hé Kris... ik (en nog anderen) eisen toch ook wel een kleine verdienste op !  -2(  Al zijn jullie beiden uiteraard hééééééééél erg te feliciteren met de verzamelingen ennnnnn met jullie talloze bijdragen hier!
Het jaar is overigens nog niet voorbij, bij mij geen bloei momenteel, maar wel een aantal veelbelovende verschijningen.  Misschien halen deze wel Kerstmis of Nieuwjaar...  Ik twijfel niet dat jullie achterhelen om welke soort het gaat... vooral als ik er aan toe voeg dat het om Crocussen gaat..  --3

-2(  -2(  -2(  Dat was inderdaad mijn bedoeling heer voorzitter ... -1(  -1(  _07
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 december 2025, 16:05:21Het jaar is overigens nog niet voorbij, bij mij geen bloei momenteel, maar wel een aantal veelbelovende verschijningen.  Misschien halen deze wel Kerstmis of Nieuwjaar...  Ik twijfel niet dat jullie achterhelen om welke soort het gaat... vooral als ik er aan toe voeg dat het om Crocussen gaat..  --3

Ik vermoed dat het eentje is met alatavicus bloed ?  ))4

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2025, 14:45:01
Citaat van: Danny Bonnez op 14 december 2025, 20:58:11Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar dit jaar was het topic Crocus het meest succesvolle jaar sinds het begin in 2010 met momenteel 105 pag. !!!  _02
In deze donkere dagen ook altijd eens plezant om 15 jaar terug in de tijd te kijken ......

Dat hebben wij goed gedaan met ons twee-tjes Danny ... -2(  -2(  -2(  2NJ

((12  ((12  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 december 2025, 16:05:21
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2025, 14:45:01

Dat hebben wij goed gedaan met ons twee-tjes Danny ... -2(  -2(  -2(  2NJ

Ela, ela, je wil een beetje 'kietelen' hé Kris... ik (en nog anderen) eisen toch ook wel een kleine verdienste op !  -2(  Al zijn jullie beiden uiteraard hééééééééél erg te feliciteren met de verzamelingen ennnnnn met jullie talloze bijdragen hier!
Het jaar is overigens nog niet voorbij, bij mij geen bloei momenteel, maar wel een aantal veelbelovende verschijningen.  Misschien halen deze wel Kerstmis of Nieuwjaar...  Ik twijfel niet dat jullie achterhelen om welke soort het gaat... vooral als ik er aan toe voeg dat het om Crocussen gaat..  --3

Onze voorzitter kan zeker zijn mannetje staan in dit topic , Kris  !  ((3  ((3  ))(10  _08
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2025, 17:00:47
Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 december 2025, 16:05:21Het jaar is overigens nog niet voorbij, bij mij geen bloei momenteel, maar wel een aantal veelbelovende verschijningen.  Misschien halen deze wel Kerstmis of Nieuwjaar...  Ik twijfel niet dat jullie achterhelen om welke soort het gaat... vooral als ik er aan toe voeg dat het om Crocussen gaat..  --3

Ik vermoed dat het eentje is met alatavicus bloed ?  ))4

Mee eens met Kris , of misschien een hybride alatavicus x korolkowii ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2025, 17:00:47Ik vermoed dat het eentje is met alatavicus bloed ?  ))4
Citaat van: Danny Bonnez op 15 december 2025, 23:05:25Mee eens met Kris , of misschien een hybride alatavicus x korolkowii ?
Dat is even goed mogelijk Danny , die zijn hier ook altijd bij de eersten ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 15 december 2025, 23:02:26Onze voorzitter kan zeker zijn mannetje staan in dit topic , Kris  !  ((3  ((3  ))(10  _08

No worries Danny , onze voorzitter kent mij een beetje en weet dat ik al eens graag kietel zoals hij het zo mooi omschrijft  -2( 

Kris De Raeymaeker

De laatste Crocus laevigatus vorm is hier ook in bloei gekomen .Opvallend zijn de grote bloemen, merkelijk groter als mijn andere vormen ...En dat is een bepaalde nachtelijke veelvraat ook niet ontgaan ...Deze vorm is oorspronkelijk afkomstig van Andros ...Van de herfstbloeiers heeft enkel Crocus wattiorum niet gebloeid . Voor de rest ben ik super tevreden van het seizoen. Dat was hier voor mij beter dan gemiddeld ... 8)
Op naar de lente maar ik zal misschien nog voor de winter al een eerste lente bloeier kunnen tonen ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2025, 10:54:50
Citaat van: Danny Bonnez op 15 december 2025, 23:02:26Onze voorzitter kan zeker zijn mannetje staan in dit topic , Kris  !  ((3  ((3  ))(10  _08

No worries Danny , onze voorzitter kent mij een beetje en weet dat ik al eens graag kietel zoals hij het zo mooi omschrijft  -2( 

Zeker een goed idee , Kris ! Dat houd je jong en scherp ..... -2(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2025, 18:05:22De laatste Crocus laevigatus vorm is hier ook in bloei gekomen .Opvallend zijn de grote bloemen, merkelijk groter als mijn andere vormen ...En dat is een bepaalde nachtelijke veelvraat ook niet ontgaan ...Deze vorm is oorspronkelijk afkomstig van Andros ...Van de herfstbloeiers heeft enkel Crocus wattiorum niet gebloeid . Voor de rest ben ik super tevreden van het seizoen. Dat was hier voor mij beter dan gemiddeld ... 8)
Op naar de lente maar ik zal misschien nog voor de winter al een eerste lente bloeier kunnen tonen ...

Dat zie ik hier ook dat de grootte van de bloemen sterk varieert tussen de verschillende collecties , Kris . Altijd plezant voor deze tijd van het jaar te genieten van deze soort ! Hier moet er minstens nog één collectie in bloei komen . Ik ben zeker ook tevreden over het voorbije herfstseizoen , sommige soortjes hebben niet gebloeid of zijn nog aan het herstellen maar ik heb geen enkele soort verloren en dat is toch het belangrijkste
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2025, 18:05:22Op naar de lente maar ik zal misschien nog voor de winter al een eerste lente bloeier kunnen tonen ...

Hier is de lente al begonnen Kris met 4 soortjes , één a twee weken vroeger ! Met het super zachte weer zie je duidelijk dat de meeste soorten wat vroeger zijn .....Het zijn geen nieuwkomers anders waren ze nog vroeger  ))4

Foto 1 : Crocus suaveolens

Foto 2 en 3 : Crocus suaveolens ' De Jager' ( de recordhouder van het jaar )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus korolkowii 'Lucky Number' toont ook al een eerste bloem !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus fleischeri Chios is ook wat vroeger dan vorig jaar . Een van de betere vormen met een zeer opvallende donkere stijl
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

als ik zo die crocussen zie zin in voorjaar
nu zomaar --8  --8 buiten
mijn nieuwe voortuin er bij staat in het voorjaar --3

Bert Stegeman

ja werd weer tijd wat te berichten is al zolang geleden --11
druk met films en afval rapen en dingen erom heen