Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 11:12:47We zijn heel benieuwd Luc ...Ik heb hier ook een eerste alatavicus in bloei . Dat de bloemen ook veel kleiner van afmetingen kunnen zijn bewijst deze vorm...Deze is afkomstig van Orto-Say-Kyrgyzstan.
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 december 2025, 16:06:39Wat een verschil in bloemvorm Kris !!  :o
Hier was er daar straks een straaltje zon, hij begon te openen, maar verder dan dit kwam hij niet... al gaf hij wel al een deel van zijn geheimen prijs.  Nog dit ter verduidelijking.  Foto 1 is genomen met mijn fototoestel waarmee ik al een tijdje problemen heb (slaat steeds uit op de meest onmogelijke momenten), de overige drie zijn met mijn (nieuwe) telefoon genomen.  De verschillen zijn opvallend.  De geelachtige randen van de 'outers' zijn beter zichtbaar met de telefoon en zijn realistischer.  De donkere spikkeling (en de zwarte achtergrond) is dan weer uitgesprokener zwart bij de camera foto's dan bij de foto's met de telefoon...
De foto's zijn direct na elkaar genomen, dus met dezelfde lichtomstandigheden. 

Het verschil is immens Luc ....ook in grootte van de bloem ....We kennen allen het probleem van dit seizoen , het open krijgen van de bloemen ....Vervelend probleem met je fototoestel  :'(  Ik zou het mijne geen seconde kunnen missen. Wat heb je voor nieuwe telefoon ? Ik merk vooral bij heel donker weer dat mij iPhone er soms beter uitkomt dan mijn Nikon Z6 .Vooral op de laatste foto zijn die outers toch heel goed te zien. Zonder meer een prachtige Crocus! Ik neem aan dat die weer een ereplek heeft gekregen in jullie veranda  8)   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Het zaaien van Crocus ....plezierig maar er is ook wel een flinke dosis geduld nodig ...
Crocus archibaldii zaailingen ... Links zaailingen die 2 jaar oud zijn en rechts zaailingen die 3 jaar oud zijn ....

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 17:37:55Het zaaien van Crocus ....plezierig maar er is ook wel een flinke dosis geduld nodig ...
Crocus archibaldii zaailingen ... Links zaailingen die 2 jaar oud zijn en rechts zaailingen die 3 jaar oud zijn ....
Kris, geduld wordt beloond!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 december 2025, 10:42:22
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 10:36:57
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 december 2025, 08:48:12Zijn cultivar naam suggereert kracht en sterkte en op die manier wurmt de eerste zich doorheen de omknelling van zijn schutbladen : Crocus alatavicus 'Magnat Alatau' - helaas regenachtig en donker weer, afwachten wanneer hij het waagt zich te openen.
Hij ziet er in ieder geval heel krachtig uit Luc ! We duimen mee voor wat zon zodat we mee kunnen genieten van jouw krijger uit de Alatau! Het blijft een schitterende soort die alatavicus ...Maar eentje waar ik toch blijf mee worstelen ....

Ik kan mij daar alleen bij aansluiten Kris, ik vind het een prachtige soort maar ben ze in het verleden ook al meer kwijt gespeeld dan mij lief was.  Ik heb nog een keer geïnvesteerd zoals al geschreven in 4 vormen van den Augis en heb ze heel mineraal en heel doorlatend opgepot.  Afwachten wat het wordt... fingers crossed.

Alvast een grote investering , Luc ! Eugenijus Dambrauskas heeft dan ook een heel mooie verzameling alatavicus en korolkowii . Hij heeft alvast de goede manier gevonden om deze krokussen met succes te kweken !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 10:36:57
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 december 2025, 08:48:12Zijn cultivar naam suggereert kracht en sterkte en op die manier wurmt de eerste zich doorheen de omknelling van zijn schutbladen : Crocus alatavicus 'Magnat Alatau' - helaas regenachtig en donker weer, afwachten wanneer hij het waagt zich te openen.
Hij ziet er in ieder geval heel krachtig uit Luc ! We duimen mee voor wat zon zodat we mee kunnen genieten van jouw krijger uit de Alatau! Het blijft een schitterende soort die alatavicus ...Maar eentje waar ik toch blijf mee worstelen ....

@ Luc en Kris

Ik heb C. alatavicus nooit langer dan 5 jaar in mijn bollenbed kunnen houden . Heb verschillende vormen uitgeprobeerd , zonder succes op lange termijn . Wel nog nooit in pot geprobeerd . Maar ondertussen heb ik wel enkele mooie alternatieven , hybriden . Ik dacht dat alatavicus een van de ouders was maar het is michelsonii .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 17:37:55Het zaaien van Crocus ....plezierig maar er is ook wel een flinke dosis geduld nodig ...

U bedoelt waarschijnlijk archibaldiorum , Kris ? Ziet er heel goed uit , nog een beetje geduld .....zaaien vind ik ook een leuke bezigheid .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 20 december 2025, 10:53:45U bedoelt waarschijnlijk archibaldiorum , Kris ? Ziet er heel goed uit , nog een beetje geduld .....zaaien vind ik ook een leuke bezigheid .....
Uiteraard moet het archibaldiorum zijn Danny , bedankt voor de correctie ..Senior momentje  -2(  -2(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 19 december 2025, 21:17:47Kris, geduld wordt beloond!

Als je uit de cactus wereld vandaan komt is dat sowieso aanwezig Herman ... ))4  ;)

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 17:35:05
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 11:12:47We zijn heel benieuwd Luc ...Ik heb hier ook een eerste alatavicus in bloei . Dat de bloemen ook veel kleiner van afmetingen kunnen zijn bewijst deze vorm...Deze is afkomstig van Orto-Say-Kyrgyzstan.
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 december 2025, 16:06:39Wat een verschil in bloemvorm Kris !!  :o
Hier was er daar straks een straaltje zon, hij begon te openen, maar verder dan dit kwam hij niet... al gaf hij wel al een deel van zijn geheimen prijs.  Nog dit ter verduidelijking.  Foto 1 is genomen met mijn fototoestel waarmee ik al een tijdje problemen heb (slaat steeds uit op de meest onmogelijke momenten), de overige drie zijn met mijn (nieuwe) telefoon genomen.  De verschillen zijn opvallend.  De geelachtige randen van de 'outers' zijn beter zichtbaar met de telefoon en zijn realistischer.  De donkere spikkeling (en de zwarte achtergrond) is dan weer uitgesprokener zwart bij de camera foto's dan bij de foto's met de telefoon...
De foto's zijn direct na elkaar genomen, dus met dezelfde lichtomst -2(
Het verschil is immens Luc ....ook in grootte van de bloem ....We kennen allen het probleem van dit seizoen , het open krijgen van de bloemen ....Vervelend probleem met je fototoestel  :'(  Ik zou het mijne geen seconde kunnen missen. Wat heb je voor nieuwe telefoon ? Ik merk vooral bij heel donker weer dat mij iPhone er soms beter uitkomt dan mijn Nikon Z6 .Vooral op de laatste foto zijn die outers toch heel goed te zien. Zonder meer een prachtige Crocus! Ik neem aan dat die weer een ereplek heeft gekregen in jullie veranda  8) 

Uiteraard staat hij in de veranda te pronken Kris ! Ja, ik vrees dat de kerstman best een nieuw fototoestel voorziet...  telkens als ik heb scherp gesteld valt hij uit en start vanzelf terug op, maar dan mag ik hem helemaal opnieuw instellen... grrrr  Mijn nieuw fototoestel is niet superduur of zo, het is een middenklasser van OnePlus Nord4 maar de camera lijkt vrij aardig.  De Crocus kreeg gisteren een kort verblijf in de woonkamer en liet zich toch van zijn beste kant zien.  Crocus alatavicus 'Magnat Alatau'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 december 2025, 09:23:43Uiteraard staat hij in de veranda te pronken Kris ! Ja, ik vrees dat de kerstman best een nieuw fototoestel voorziet...  telkens als ik heb scherp gesteld valt hij uit en start vanzelf terug op, maar dan mag ik hem helemaal opnieuw instellen... grrrr  Mijn nieuw fototoestel is niet superduur of zo, het is een middenklasser van OnePlus Nord4 maar de camera lijkt vrij aardig.  De Crocus kreeg gisteren een kort verblijf in de woonkamer en liet zich toch van zijn beste kant zien.  Crocus alatavicus 'Magnat Alatau'

Fraaie beelden alvast met uw nieuwe camera Luc !  ((3  Knappe alatavicus om het nieuwe seizoen in te luiden .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Vandaag toonde deze hybride , Crocus korolkowii x 'Fresco' de eerste bloemen . Uit de stal van E. Dambrauskas , korolkowii x michelsonii
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 december 2025, 19:55:24Vandaag toonde deze hybride , Crocus korolkowii x 'Fresco' de eerste bloemen . Uit de stal van E. Dambrauskas , korolkowii x michelsonii

Ola  :o  :o  Mooie 'Fresco' Danny ....en helemaal in het thema van de volgende dagen ... -2(   

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 21 december 2025, 19:43:14
Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 december 2025, 09:23:43Uiteraard staat hij in de veranda te pronken Kris ! Ja, ik vrees dat de kerstman best een nieuw fototoestel voorziet...  telkens als ik heb scherp gesteld valt hij uit en start vanzelf terug op, maar dan mag ik hem helemaal opnieuw instellen... grrrr  Mijn nieuw fototoestel is niet superduur of zo, het is een middenklasser van OnePlus Nord4 maar de camera lijkt vrij aardig.  De Crocus kreeg gisteren een kort verblijf in de woonkamer en liet zich toch van zijn beste kant zien.  Crocus alatavicus 'Magnat Alatau'

Fraaie beelden alvast met uw nieuwe camera Luc !  ((3  Knappe alatavicus om het nieuwe seizoen in te luiden .....

Ik ben ook met alle twee tevreden Danny, zowel de Crocus als het telefoon toestel.  11))

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 21 december 2025, 19:55:24Vandaag toonde deze hybride , Crocus korolkowii x 'Fresco' de eerste bloemen . Uit de stal van E. Dambrauskas , korolkowii x michelsonii

Ook een mooierd Danny !  Zo te zien vermeerdert hij ook goed!

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 december 2025, 20:27:07

Ola  :o  :o  Mooie 'Fresco' Danny ....en helemaal in het thema van de volgende dagen ... -2(   

Dank je Kris , het is goed dat alles even in de koelkast mag .....
Ieper , West-Vlaanderen