Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 december 2025, 16:05:21
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2025, 14:45:01
Citaat van: Danny Bonnez op 14 december 2025, 20:58:11Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar dit jaar was het topic Crocus het meest succesvolle jaar sinds het begin in 2010 met momenteel 105 pag. !!!  _02
In deze donkere dagen ook altijd eens plezant om 15 jaar terug in de tijd te kijken ......

Dat hebben wij goed gedaan met ons twee-tjes Danny ... -2(  -2(  -2(  2NJ

Ela, ela, je wil een beetje 'kietelen' hé Kris... ik (en nog anderen) eisen toch ook wel een kleine verdienste op !  -2(  Al zijn jullie beiden uiteraard hééééééééél erg te feliciteren met de verzamelingen ennnnnn met jullie talloze bijdragen hier!
Het jaar is overigens nog niet voorbij, bij mij geen bloei momenteel, maar wel een aantal veelbelovende verschijningen.  Misschien halen deze wel Kerstmis of Nieuwjaar...  Ik twijfel niet dat jullie achterhelen om welke soort het gaat... vooral als ik er aan toe voeg dat het om Crocussen gaat..  --3

Voor 2 croconuts van jullie gehalte - Danny & Kris - was het natuurlijk geen moeilijke opgave om de Alatau bewoners te herkennen.  Ik heb vorig jaar 4 verschillende benoemde vormen aangeschaft van de Augis, dit waren er twee van.  Helaas kwamen de hybriden vorig jaar niet voor op zijn lijst Danny..  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

@ Kris : Voorzitters moeten over een dik vel beschikken Kris, bijgevolg is kietelen niet altijd afdoende...  -2(

@ Danny : Voorzitters trekken altijd hun streng Danny, dat heb je goed gezien!  ;)

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 16 december 2025, 21:01:52
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2025, 18:05:22Op naar de lente maar ik zal misschien nog voor de winter al een eerste lente bloeier kunnen tonen ...

Hier is de lente al begonnen Kris met 4 soortjes , één a twee weken vroeger ! Met het super zachte weer zie je duidelijk dat de meeste soorten wat vroeger zijn .....Het zijn geen nieuwkomers anders waren ze nog vroeger  ))4

Foto 1 : Crocus suaveolens

Foto 2 en 3 : Crocus suaveolens ' De Jager' ( de recordhouder van het jaar )

Dit is niet meer serieus, straks moeten we die allemaal onder de herfstbloeiers gaan rekenen !  :o  Dringend een kalender in de tuin installeren Danny, jouw planten zijn hopeloos in de war !

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 december 2025, 15:27:31
Citaat van: Danny Bonnez op 16 december 2025, 21:01:52
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2025, 18:05:22Op naar de lente maar ik zal misschien nog voor de winter al een eerste lente bloeier kunnen tonen ...

Hier is de lente al begonnen Kris met 4 soortjes , één a twee weken vroeger ! Met het super zachte weer zie je duidelijk dat de meeste soorten wat vroeger zijn .....Het zijn geen nieuwkomers anders waren ze nog vroeger  ))4

Foto 1 : Crocus suaveolens

Foto 2 en 3 : Crocus suaveolens ' De Jager' ( de recordhouder van het jaar )

Dit is niet meer serieus, straks moeten we die allemaal onder de herfstbloeiers gaan rekenen !  :o  Dringend een kalender in de tuin installeren Danny, jouw planten zijn hopeloos in de war !

Een frigo om krokussen in te bergen voor enkele weken is misschien wel een oplossing , Luc ?  --3
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 17 december 2025, 22:49:29Een frigo om krokussen in te bergen voor enkele weken is misschien wel een oplossing , Luc ?  --3

Men fluistert her en der dat die frigo op komst is Danny ...men zegt zowaar dat de vorst mag verwacht worden ...Of zou dat over de koning gaan ? -2(  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 december 2025, 15:25:20@ Kris : Voorzitters moeten over een dik vel beschikken Kris, bijgevolg is kietelen niet altijd afdoende...  -2(

Ik kan het weten Luc ....  --11  --11

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 16 december 2025, 21:05:48Crocus korolkowii 'Lucky Number' toont ook al een eerste bloem !

Ondanks dat de timing misschien wel niet klopt wordt je van deze schoonheid toch wel lucky Danny ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 16 december 2025, 21:10:13Crocus fleischeri Chios is ook wat vroeger dan vorig jaar . Een van de betere vormen met een zeer opvallende donkere stijl
Echt een fantastische vorm Danny , ik zag er hier ook al enige beweging in ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 december 2025, 09:52:02
Citaat van: Danny Bonnez op 16 december 2025, 21:05:48Crocus korolkowii 'Lucky Number' toont ook al een eerste bloem !

Ondanks dat de timing misschien wel niet klopt wordt je van deze schoonheid toch wel lucky Danny ...

Inderdaad Kris maar deze is toch wel heel vroeg , zo'n 3 weken vroeger dan vorig jaar . Dit is wel een uitzondering , de fleischeri uit Chios is een week vroeger dan vorig jaar , dat kan je nog "normaal vinden" . Sommige andere krokussen zullen later zijn dan vorig jaar , maar al bij al kunnen we spreken van een gewone vroege lente  ))4
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 16 december 2025, 21:10:13Crocus fleischeri Chios is ook wat vroeger dan vorig jaar . Een van de betere vormen met een zeer opvallende donkere stijl

Zomaar één van de allermooiste fleischeri's Danny !

Luc Gilgemyn

Zijn cultivar naam suggereert kracht en sterkte en op die manier wurmt de eerste zich doorheen de omknelling van zijn schutbladen : Crocus alatavicus 'Magnat Alatau' - helaas regenachtig en donker weer, afwachten wanneer hij het waagt zich te openen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 december 2025, 08:48:12Zijn cultivar naam suggereert kracht en sterkte en op die manier wurmt de eerste zich doorheen de omknelling van zijn schutbladen : Crocus alatavicus 'Magnat Alatau' - helaas regenachtig en donker weer, afwachten wanneer hij het waagt zich te openen.
Hij ziet er in ieder geval heel krachtig uit Luc ! We duimen mee voor wat zon zodat we mee kunnen genieten van jouw krijger uit de Alatau! Het blijft een schitterende soort die alatavicus ...Maar eentje waar ik toch blijf mee worstelen ....

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 10:36:57
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 december 2025, 08:48:12Zijn cultivar naam suggereert kracht en sterkte en op die manier wurmt de eerste zich doorheen de omknelling van zijn schutbladen : Crocus alatavicus 'Magnat Alatau' - helaas regenachtig en donker weer, afwachten wanneer hij het waagt zich te openen.
Hij ziet er in ieder geval heel krachtig uit Luc ! We duimen mee voor wat zon zodat we mee kunnen genieten van jouw krijger uit de Alatau! Het blijft een schitterende soort die alatavicus ...Maar eentje waar ik toch blijf mee worstelen ....

Ik kan mij daar alleen bij aansluiten Kris, ik vind het een prachtige soort maar ben ze in het verleden ook al meer kwijt gespeeld dan mij lief was.  Ik heb nog een keer geïnvesteerd zoals al geschreven in 4 vormen van den Augis en heb ze heel mineraal en heel doorlatend opgepot.  Afwachten wat het wordt... fingers crossed.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 10:36:57Hij ziet er in ieder geval heel krachtig uit Luc ! We duimen mee voor wat zon zodat we mee kunnen genieten van jouw krijger uit de Alatau! Het blijft een schitterende soort die alatavicus ...Maar eentje waar ik toch blijf mee worstelen ....
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 december 2025, 10:42:22Ik kan mij daar alleen bij aansluiten Kris, ik vind het een prachtige soort maar ben ze in het verleden ook al meer kwijt gespeeld dan mij lief was.  Ik heb nog een keer geïnvesteerd zoals al geschreven in 4 vormen van den Augis en heb ze heel mineraal en heel doorlatend opgepot.  Afwachten wat het wordt... fingers crossed.
We zijn heel benieuwd Luc ...Ik heb hier ook een eerste alatavicus in bloei . Dat de bloemen ook veel kleiner van afmetingen kunnen zijn bewijst deze vorm...Deze is afkomstig van Orto-Say-Kyrgyzstan.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2025, 11:12:47We zijn heel benieuwd Luc ...Ik heb hier ook een eerste alatavicus in bloei . Dat de bloemen ook veel kleiner van afmetingen kunnen zijn bewijst deze vorm...Deze is afkomstig van Orto-Say-Kyrgyzstan.

Wat een verschil in bloemvorm Kris !!  :o

Hier was er daar straks een straaltje zon, hij begon te openen, maar verder dan dit kwam hij niet... al gaf hij wel al een deel van zijn geheimen prijs.  Nog dit ter verduidelijking.  Foto 1 is genomen met mijn fototoestel waarmee ik al een tijdje problemen heb (slaat steeds uit op de meest onmogelijke momenten), de overige drie zijn met mijn (nieuwe) telefoon genomen.  De verschillen zijn opvallend.  De geelachtige randen van de 'outers' zijn beter zichtbaar met de telefoon en zijn realistischer.  De donkere spikkeling (en de zwarte achtergrond) is dan weer uitgesprokener zwart bij de camera foto's dan bij de foto's met de telefoon...

De foto's zijn direct na elkaar genomen, dus met dezelfde lichtomstandigheden.