Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  5 december 2025, 17:43:29Leuk om nu nog bloei te hebben hé Kris , hier ook nog steeds laevigatus vormen in bloei ...... deze maken de overgang mee tussen herfst en voorjaar ......

Zeker heel waardevol Danny ! Ben dank zij jou ook fan geworden ...Ik heb er ook nog eentje die nog moet beginnen met bloeien ...Zou eigenlijk nog is graag al die Griekse eilanden afstruinen om te zien hoe ze daar ook volop in de winter nog beginnen bloeien ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 december 2025, 11:00:04
Citaat van: Danny Bonnez op  5 december 2025, 17:43:29Leuk om nu nog bloei te hebben hé Kris , hier ook nog steeds laevigatus vormen in bloei ...... deze maken de overgang mee tussen herfst en voorjaar ......

Zeker heel waardevol Danny ! Ben dank zij jou ook fan geworden ...Ik heb er ook nog eentje die nog moet beginnen met bloeien ...Zou eigenlijk nog is graag al die Griekse eilanden afstruinen om te zien hoe ze daar ook volop in de winter nog beginnen bloeien ...

Mee eens Kris ! Ervaringen uitwisselen heeft zo zijn meerwaarde hé ..... Ik heb ook nog een vorm afkomstig van Janis die elk jaar heel laat bloeit ( in januari pas ) . Laevigatus is een van de beste soorten en heel dankbaar , sommige vormen zijn moeilijk maar andere vormen kunnen zich heel goed aanpassen aan ons klimaat en zaaien uit gewoon in de tuin ! Waarschijnlijk is de afkomt wel belangrijk . Heeft een heel lang bloeiseizoen , Janis schrijft in zijn boek van Oktober tot Februari !! Zou zeker heel interessant zijn om deze soort op te zoeken in de winter , een periode waarin normaal niemand op plantenreis gaat en waarover we eigenlijk nog te weinig over weten .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Enkele vormen van Crocus laevigatus staan hier nog altijd in bloei
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Het is uitzonderlijk zacht weer en alles is daarmee nog vroeger dan andere jaren . Enkele vroege voorjaarsbloeiers staan al te popelen om in bloei te komen .....

Deze Crocus suaveolens 'De Jager' is weken vroeger dan normaal
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 10 december 2025, 17:37:53Enkele vormen van Crocus laevigatus staan hier nog altijd in bloei
Hier moet nog 1 vorm tot bloei komen Danny ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 10 december 2025, 17:44:37Het is uitzonderlijk zacht weer en alles is daarmee nog vroeger dan andere jaren . Enkele vroege voorjaarsbloeiers staan al te popelen om in bloei te komen .....
Jouw 'Jager' jaagt op records Danny ... -2( 

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 december 2025, 09:53:05
Citaat van: Danny Bonnez op 10 december 2025, 17:44:37Het is uitzonderlijk zacht weer en alles is daarmee nog vroeger dan andere jaren . Enkele vroege voorjaarsbloeiers staan al te popelen om in bloei te komen .....
Jouw 'Jager' jaagt op records Danny ... -2( 

Dat klopt Kris maar het voelt niet goed .....het is te vroeg !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Deze had ik dit jaar niet meer verwacht ...Ik zag alleen loof komen en helemaal geen bloemknoppen. Maar die waren er plots in recordtempo , van onzichtbaar naar dit in een dag of 2. Oh ja en deze is wel in bloei op een normale tijd. Een beetje later zelfs als bij de meeste liefhebbers die deze ook hebben in hun collectie .Crocus x schnabelii

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 december 2025, 09:28:25Deze had ik dit jaar niet meer verwacht ...Ik zag alleen loof komen en helemaal geen bloemknoppen. Maar die waren er plots in recordtempo , van onzichtbaar naar dit in een dag of 2. Oh ja en deze is wel in bloei op een normale tijd. Een beetje later zelfs als bij de meeste liefhebbers die deze ook hebben in hun collectie .Crocus x Schnabel

Een van de vele kunstwerkjes van Dirk , Kris ! Zeker een unieke crocus ( chrysanthus x melantherus ) waardoor de bloei valt tussen de herfstbloeiers en de voorjaarsbloeiers . Leuk om in de verzameling te hebben ! Is deze moeilijk om te kweken , Kris ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 december 2025, 09:28:25Deze had ik dit jaar niet meer verwacht ...Ik zag alleen loof komen en helemaal geen bloemknoppen. Maar die waren er plots in recordtempo , van onzichtbaar naar dit in een dag of 2. Oh ja en deze is wel in bloei op een normale tijd. Een beetje later zelfs als bij de meeste liefhebbers die deze ook hebben in hun collectie .Crocus x schnabelii 
Citaat van: Danny Bonnez op 12 december 2025, 20:03:08Een van de vele kunstwerkjes van Dirk , Kris ! Zeker een unieke crocus ( chrysanthus x melantherus ) waardoor de bloei valt tussen de herfstbloeiers en de voorjaarsbloeiers . Leuk om in de verzameling te hebben ! Is deze moeilijk om te kweken , Kris ?
Alleszins geen vlotte groeier hier Danny , bedoel dan op het gebied van uitbreiden .Ik vind degene die zo in deze periode bloeien altijd wat meer hekel op gebied van watergift.(de geweldige laevigatus vormen buiten beschouwing gelaten )Heeft wat cultuur naar mijn idee eerder de genen van melantherus.     

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 december 2025, 09:44:43
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 december 2025, 09:28:25Deze had ik dit jaar niet meer verwacht ...Ik zag alleen loof komen en helemaal geen bloemknoppen. Maar die waren er plots in recordtempo , van onzichtbaar naar dit in een dag of 2. Oh ja en deze is wel in bloei op een normale tijd. Een beetje later zelfs als bij de meeste liefhebbers die deze ook hebben in hun collectie .Crocus x schnabelii 
Citaat van: Danny Bonnez op 12 december 2025, 20:03:08Een van de vele kunstwerkjes van Dirk , Kris ! Zeker een unieke crocus ( chrysanthus x melantherus ) waardoor de bloei valt tussen de herfstbloeiers en de voorjaarsbloeiers . Leuk om in de verzameling te hebben ! Is deze moeilijk om te kweken , Kris ?
Alleszins geen vlotte groeier hier Danny , bedoel dan op het gebied van uitbreiden .Ik vind degene die zo in deze periode bloeien altijd wat meer hekel op gebied van watergift.(de geweldige laevigatus vormen buiten beschouwing gelaten )Heeft wat cultuur naar mijn idee eerder de genen van melantherus.     

Ik had eerder verwacht dat het een goede groeier zou zijn Kris maar dat blijkt dus zo niet te zijn .

Welke soorten bedoel je die wat moeilijk zijn op gebied van watergift ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar dit jaar was het topic Crocus het meest succesvolle jaar sinds het begin in 2010 met momenteel 105 pag. !!!  _02

In deze donkere dagen ook altijd eens plezant om 15 jaar terug in de tijd te kijken ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 14 december 2025, 20:58:11Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar dit jaar was het topic Crocus het meest succesvolle jaar sinds het begin in 2010 met momenteel 105 pag. !!!  _02
In deze donkere dagen ook altijd eens plezant om 15 jaar terug in de tijd te kijken ......

Dat hebben wij goed gedaan met ons twee-tjes Danny ... -2(  -2(  -2(  2NJ

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 december 2025, 09:44:43

Toch wel een bijzondere realisatie van Dirk ! En waarom verbaast het ons niet dat die bij Kris als één van de aller eersten in de verzameling verschijnt.  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2025, 14:45:01
Citaat van: Danny Bonnez op 14 december 2025, 20:58:11Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar dit jaar was het topic Crocus het meest succesvolle jaar sinds het begin in 2010 met momenteel 105 pag. !!!  _02

Dat hebben wij goed gedaan met ons twee-tjes Danny ... -2(  -2(  -2(  2NJ

Ela, ela, je wil een beetje 'kietelen' hé Kris... ik (en nog anderen) eisen toch ook wel een kleine verdienste op !  -2(  Al zijn jullie beiden uiteraard hééééééééél erg te feliciteren met de verzamelingen ennnnnn met jullie talloze bijdragen hier!
Het jaar is overigens nog niet voorbij, bij mij geen bloei momenteel, maar wel een aantal veelbelovende verschijningen.  Misschien halen deze wel Kerstmis of Nieuwjaar...  Ik twijfel niet dat jullie achterhelen om welke soort het gaat... vooral als ik er aan toe voeg dat het om Crocussen gaat..  --3
Harelbeke-West-Vlaanderen