Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 24 oktober 2025, 15:06:50Deze is hier nieuw in de verzameling , Crocus homerii

Da's natuurlijk een hoogvlieger Danny, de zwarte helmknoppen doen een mens altijd  ((6  ((6 Van bij J.R. veronderstel ik.  Zelf heb ik hem twee maal gezaaid, de eerste bloem liet ik al eerder zien, de tweede pot moet nog bloemen, ik denk ook het begin van een bloem te zien...  Gezien hij twee opeenvolgende jaren werd gezaaid, van dezelfde bron (seedex) verwacht ik ook daar geen zwarte meeldraden.  Bij J.R. heb ik er ook eentje gekocht in 2024 maar hij bloeide niet, dit jaar is er zo te zien 1 of meerdere bloemen op komst.  Spannend !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 19 oktober 2025, 20:13:55Ook deze Crocus mathewii HKEP 9291 kwam vandaag in bloei , opvallend zijn de heel korte witte helmknoppen ( moeilijk te zien op de foto) wat wijst op een hybride

De tweede ronde van deze vorm van Crocus mathewii ( foto 4 )

Ik denk dat er heel wat 'hybriden' van Mathewii en zijn cultivars op de markt zijn Danny.  Ik heb er in de loop der jaren al enkele gevangen...  --13

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 24 oktober 2025, 15:02:34De kleine Crocus pumilus

Heel mooi Danny - uit zaad opgekweekt ??

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 oktober 2025, 11:19:38
Citaat van: Danny Bonnez op 24 oktober 2025, 15:06:50Deze is hier nieuw in de verzameling , Crocus homerii

Da's natuurlijk een hoogvlieger Danny, de zwarte helmknoppen doen een mens altijd  ((6  ((6 Van bij J.R. veronderstel ik.  Zelf heb ik hem twee maal gezaaid, de eerste bloem liet ik al eerder zien, de tweede pot moet nog bloemen, ik denk ook het begin van een bloem te zien...  Gezien hij twee opeenvolgende jaren werd gezaaid, van dezelfde bron (seedex) verwacht ik ook daar geen zwarte meeldraden.  Bij J.R. heb ik er ook eentje gekocht in 2024 maar hij bloeide niet, dit jaar is er zo te zien 1 of meerdere bloemen op komst.  Spannend !  -2(

Ik ben er zeker blij mee Luc , komt inderdaad van Janis , soms heb je eens geluk met een van de betere vormen ......
Altijd spannend wanneer een vorm voor het eerst bloeit , de soort homerii heb ik voor het eerst in de verzameling .
Ik kijk er naar uit hoe uw vormen eruit zien ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 oktober 2025, 11:28:12
Citaat van: Danny Bonnez op 19 oktober 2025, 20:13:55Ook deze Crocus mathewii HKEP 9291 kwam vandaag in bloei , opvallend zijn de heel korte witte helmknoppen ( moeilijk te zien op de foto) wat wijst op een hybride

De tweede ronde van deze vorm van Crocus mathewii ( foto 4 )

Ik denk dat er heel wat 'hybriden' van Mathewii en zijn cultivars op de markt zijn Danny.  Ik heb er in de loop der jaren al enkele gevangen...  --13

Ik kan er van meespreken Luc , al zijn die hybriden ook wel mooi maar de soort echte mathewii staat nog een trapje hoger vind ik wel ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 oktober 2025, 11:29:47
Citaat van: Danny Bonnez op 24 oktober 2025, 15:02:34De kleine Crocus pumilus

Heel mooi Danny - uit zaad opgekweekt ??

Die komt nog uit mijn bollenbed Luc , ik dacht dat ik ze allemaal kwijt was maar een klein overgebleven bolletje kweek ik toevallig terug op in pot , de herkomst weet ik niet meer ? Ze staan samen in pot met een mathewii vorm .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Knap Danny ! Hier moeten ze nog beginnen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 oktober 2025, 18:18:41Gezaaid in 2022, Crocus pumilus.... en hij is ECHT klein zoals het hoort, ook totaal reukloos in tegenstelling tot Laevigatus.

Heel snel resultaat Luc !  ((3  ((3

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 22 oktober 2025, 19:40:51Een eigen collectie uit N-Portugal , Crocus cobbii
Heb ik deze zomer in een mengsel herplant met wat zure potgrond na een terugval vorig jaar , ziet er dit jaar terug beter uit .....

Knap Danny  ((3  ((3

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 oktober 2025, 15:35:36

Knap Danny ! Hier moeten ze nog beginnen ....

Na Crocus homerii zonder zwarte helmknoppen opgekweekt uit zaad is nu ook het aangekocht exemplaar van JR in bloei gekomen. En die heeft wél de zwarte helmknoppen, de heel donker paarse stengel kan mij ook wel bekoren ((12

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 oktober 2025, 08:57:19Na Crocus homerii zonder zwarte helmknoppen opgekweekt uit zaad is nu ook het aangekocht exemplaar van JR in bloei gekomen. En die heeft wél de zwarte helmknoppen, de heel donker paarse stengel kan mij ook wel bekoren ((12

Altijd al een mooie Crocus gevonden Luc ! Hier moeten beide vormen nog beginnen met bloeien ...jullie hebben me ingehaald en voorbij gestoken qua bloeitijd  ))4  -2( 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 oktober 2025, 22:04:36Zowat 80 procent van mijn herfst bloeiende soorten heeft inmiddels gebloeid ...Er zijn nog maar enkele die al dan niet zullen bloeien...Enkele Turkse soorten , Crocus oreocreticus , wattiorum , homeri , een laatste vorm van cartwrightianus , thomasii , alle laevigatus vormen , een tweede vorm van melantherus . En misschien nog een paar waar ik nu niet op kom . Maar het gros is geweest ...
Vandaag kon ik nog genieten van deze topper ....Crocus nerimanae ....Geen makkelijke !
Citaat van: Danny Bonnez op 17 oktober 2025, 23:00:15Dat is een echt hebbedingetje Kris , unieke soort voor een najaarsbloeier ! Knappe resultaten alvast !  ((3  ((3  ((3
Kan het zijn dat deze samen groeit met C. caricus ? Heb ik ook eens gehad maar was in het tweede jaar helemaal verdwenen , dus sloeg de bal helemaal mis  ))4
Hier moet er nog veel in bloei komen ......
Na een deugddoende vakantie weer gereed om deel te nemen aan de debatten ... -2(
Dit is inderdaad een moeilijke soort om te houden Danny . Ook al een keer verspeeld. Het is 1 van de soorten die iets later bloeien en als je deze te vroeg water gaat geven zijn ze gegarandeerd rot.Hij staat hier ook niet in het frame bij de andere soorten maar afzonderlijk onder een afkapping achter het tuinhuis waar hij warmer staat.Ik weet niet of hij samen staat met Crocus caricus in de natuur. Ik dacht dat hij maar op 1 plek voorkomt in Turkije en meer bepaald rond Labranda op een moeilijk te bereiken plaats. Ik denk dat hij daar samen groeit met pallasii .Overigens zou het gros van de planten in de natuur gevirused zijn ! Dus is deze soort in de natuur wel met uitsterven bedreigd denk ik. Toen we terug kwamen van vakantie stond hij hier nog in bloei.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 oktober 2025, 20:18:50In een pot met voorjaarsbloeiers kwam ineens een aangename verrassing tevoorschijn . Een crocus heel sterk lijkend op laevigatus maar een naaktbloeier , een wat rare spontane zaailing ?  --6
Bij nader onderzoek lijkt het een kruising tussen een of ander naaktbloeier en laevigatus , toch wel bijzonder niet ? Normaal maakt C.laevigatus al vroeg loof aan om weken laten uiteindelijk te bloeien .......iets om op te volgen .....

Inderdaad heel bijzonder Danny ....ondertussen is hier ook een eerste laevigatus vorm in bloei gekomen ...

Kris De Raeymaeker

Je kan niet alles hebben of willen ...door mijn vakantie heb ik deze Crocus robertianus gemist . Deze bloem is duidelijk op de terugweg ...

Kris De Raeymaeker

Crocus melantherus 'Golden Shine ' heeft wel gewacht op mijn thuiskomst om te gaan bloeien ...