Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 24 oktober 2025, 15:06:50Deze is hier nieuw in de verzameling , Crocus homerii

Da's natuurlijk een hoogvlieger Danny, de zwarte helmknoppen doen een mens altijd  ((6  ((6 Van bij J.R. veronderstel ik.  Zelf heb ik hem twee maal gezaaid, de eerste bloem liet ik al eerder zien, de tweede pot moet nog bloemen, ik denk ook het begin van een bloem te zien...  Gezien hij twee opeenvolgende jaren werd gezaaid, van dezelfde bron (seedex) verwacht ik ook daar geen zwarte meeldraden.  Bij J.R. heb ik er ook eentje gekocht in 2024 maar hij bloeide niet, dit jaar is er zo te zien 1 of meerdere bloemen op komst.  Spannend !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 19 oktober 2025, 20:13:55Ook deze Crocus mathewii HKEP 9291 kwam vandaag in bloei , opvallend zijn de heel korte witte helmknoppen ( moeilijk te zien op de foto) wat wijst op een hybride

De tweede ronde van deze vorm van Crocus mathewii ( foto 4 )

Ik denk dat er heel wat 'hybriden' van Mathewii en zijn cultivars op de markt zijn Danny.  Ik heb er in de loop der jaren al enkele gevangen...  --13

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 24 oktober 2025, 15:02:34De kleine Crocus pumilus

Heel mooi Danny - uit zaad opgekweekt ??

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 oktober 2025, 11:19:38
Citaat van: Danny Bonnez op 24 oktober 2025, 15:06:50Deze is hier nieuw in de verzameling , Crocus homerii

Da's natuurlijk een hoogvlieger Danny, de zwarte helmknoppen doen een mens altijd  ((6  ((6 Van bij J.R. veronderstel ik.  Zelf heb ik hem twee maal gezaaid, de eerste bloem liet ik al eerder zien, de tweede pot moet nog bloemen, ik denk ook het begin van een bloem te zien...  Gezien hij twee opeenvolgende jaren werd gezaaid, van dezelfde bron (seedex) verwacht ik ook daar geen zwarte meeldraden.  Bij J.R. heb ik er ook eentje gekocht in 2024 maar hij bloeide niet, dit jaar is er zo te zien 1 of meerdere bloemen op komst.  Spannend !  -2(

Ik ben er zeker blij mee Luc , komt inderdaad van Janis , soms heb je eens geluk met een van de betere vormen ......
Altijd spannend wanneer een vorm voor het eerst bloeit , de soort homerii heb ik voor het eerst in de verzameling .
Ik kijk er naar uit hoe uw vormen eruit zien ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 oktober 2025, 11:28:12
Citaat van: Danny Bonnez op 19 oktober 2025, 20:13:55Ook deze Crocus mathewii HKEP 9291 kwam vandaag in bloei , opvallend zijn de heel korte witte helmknoppen ( moeilijk te zien op de foto) wat wijst op een hybride

De tweede ronde van deze vorm van Crocus mathewii ( foto 4 )

Ik denk dat er heel wat 'hybriden' van Mathewii en zijn cultivars op de markt zijn Danny.  Ik heb er in de loop der jaren al enkele gevangen...  --13

Ik kan er van meespreken Luc , al zijn die hybriden ook wel mooi maar de soort echte mathewii staat nog een trapje hoger vind ik wel ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 oktober 2025, 11:29:47
Citaat van: Danny Bonnez op 24 oktober 2025, 15:02:34De kleine Crocus pumilus

Heel mooi Danny - uit zaad opgekweekt ??

Die komt nog uit mijn bollenbed Luc , ik dacht dat ik ze allemaal kwijt was maar een klein overgebleven bolletje kweek ik toevallig terug op in pot , de herkomst weet ik niet meer ? Ze staan samen in pot met een mathewii vorm .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Knap Danny ! Hier moeten ze nog beginnen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 oktober 2025, 18:18:41Gezaaid in 2022, Crocus pumilus.... en hij is ECHT klein zoals het hoort, ook totaal reukloos in tegenstelling tot Laevigatus.

Heel snel resultaat Luc !  ((3  ((3

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 22 oktober 2025, 19:40:51Een eigen collectie uit N-Portugal , Crocus cobbii
Heb ik deze zomer in een mengsel herplant met wat zure potgrond na een terugval vorig jaar , ziet er dit jaar terug beter uit .....

Knap Danny  ((3  ((3