Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 november 2025, 08:43:42
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 november 2025, 11:26:16Crocus robertianus (South population - nabijheid Varnakovo Monastery )van Janis. Zou erg verwant zijn aan de lentebloeiende Crocus atticus wat duidelijk te merken is aan de gele keel. Volgens sommige botanisten is dit zelfs een herfstbloeiende mutatie van deze atticus.
Citaat van: Danny Bonnez op  6 november 2025, 23:12:52Lijkt er inderdaad heel goed op , Kris
Het is hier een nieuwe aanwinst en ik ben verbaasd over de grootte van de bloemen Danny. Die zijn echt groot. Ik moest ook direct denken aan Crocus atticus...Nu Janis schreef op zijn lijst dat hij deze planten in Griekenland meestal vond in de schaduw. Maar Griekenland is België niet ...dus ik houd het maar op een plekje in de zon.

Ik heb altijd mijn bedenking bij 'in de zon' of 'in de schaduw' voor onze vroeg bloeiende bollen Kris.  Vooral als men wil dat we ze in de schaduw planten....
1. als we dat doen gaan ze vaak niet of nauwelijks open
2. als we er ons voeten aan vegen en toch in de zon planten ondanks 'waarschuwingen' dan zijn de resultaten meestal uitstekend en zo vreemd is dat niet, want vooraleer de zon een klein beetje 'power' begint te hebben zijn de vroege bollen meestal reeds lang onder de grond verdwenen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 november 2025, 12:25:35
Citaat van: Danny Bonnez op 12 november 2025, 17:41:11Enkele gesloten bloemen in de kijker om de variatie te benadrukken ......
Tijdens een rondje in de tuin zag ik al meerdere neuzen van voorjaarsbloeiers piepen , o.a. korolkowii vormen ..... :o  --6

Ik zag hier al een beetje neuzen bij Crocus alatavicus Danny ...

Ook hier ligt alatavicus aan de leiding om de sprint naar de eerste bloei te winnen... misschien heeft hij er nu wel spijt van met deze winterprik !  -2( 

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 12 november 2025, 17:33:00Een volgende vorm van Crocus laevigatus komt in bloei , nl. de cv. 'Fontenayi' . Dit is een laatbloeier die dit jaar heel vroeg is , bloeit normaal in de loop van december ....

Een gouwe ouwe Danny, maar lang niet verkeerd !

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 november 2025, 18:56:59Nog een Crocus laevigatus ex Andros (geen eigen collectie )Die is altijd wat later ...Ik vraag me af of die vormen van al die kleinere Griekse eilandjes het even goed in de tuin ? Heb jij materiaal van dat soort bestemmingen Danny ?

Ook nog steeds C. melantherus in bloei.

Heel aantrekkelijk gestreepte 'outers' (zoals de galanthofielen ze noemen  -2( ) Kris !

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 14 november 2025, 21:34:17Deze vorm heb ik sinds 2018 in de verzameling en komt ook van Dirk . Dit is wel geen gemakkelijke vorm , was bijna verloren gegaan maar kweek ik terug op in pot sinds enkele jaren en bloeit dit jaar weer terug .....

Crocus laevigatus 'Goldback'

Ik heb hier aankomende zaailingen van Danny, benieuwd wat dat wordt.  Bij een vorige poging ontbrak het geel volledig !

Frankie Wulleman

Een tweetal weken geleden kon ik verschillende spontane zaailingen van Crocus laevigatus spotten op een onbeschutte plaats, lukraak in de tuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 18:44:45Een tweetal weken geleden kon ik verschillende spontane zaailingen van Crocus laevigatus spotten op een onbeschutte plaats, lukraak in de tuin.

Mooi om te zien Frankie  ((14  Heb hier verdaag ook nog een nieuwe gevonden .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Danny Bonnez op  1 december 2025, 17:14:53
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 18:44:45Een tweetal weken geleden kon ik verschillende spontane zaailingen van Crocus laevigatus spotten op een onbeschutte plaats, lukraak in de tuin.

Mooi om te zien Frankie  ((14  Heb hier verdaag ook nog een nieuwe gevonden .....

Vandaag een foto genomen , een nieuwe zaailing gevonden op een heel onverwachte plaats
Ieper , West-Vlaanderen