Auteur Topic: Narcissus 2025  (gelezen 4626 keer)

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Narcissus 2025
« Reactie #45 Gepost op: 16 februari 2025, 17:39:38 »
Hier heb ik iets gevonden:
https://daffseek.org/detail-page/?cultivar=Julia%20Jane
Maar dan stel ik mij de vraag: is dat wel romieuxii of is Julia Jane een hybride?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #46 Gepost op: 16 februari 2025, 17:42:53 »
Narcissus romieuxii 'Julia Jane' en Cyclamen elegans.
'Julia Jane' is geselecteerd door J.C. Archibald in 1966 uit een wildcollectie van Marokkaanse origine.
Recent aangekocht in Kalmthout, dus normale bloeitijd kan iets later zijn.
Een mooie aankoop Herman, maar…….geen “Julia Jane”.
De petalen van de genoemde selectie zijn wat teruggeslagen. Ik zal een goede foto opzoeken.
Herman, hierbij enkele foto's.
De bloemkleur is bij het opengaan wat donkerder en wordt de volgende dagen lichter.
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #47 Gepost op: 16 februari 2025, 17:50:09 »
Narcissus romieuxii 'Julia Jane' en Cyclamen elegans.
'Julia Jane' is geselecteerd door J.C. Archibald in 1966 uit een wildcollectie van Marokkaanse origine.
Recent aangekocht in Kalmthout, dus normale bloeitijd kan iets later zijn.
Een mooie aankoop Herman, maar…….geen “Julia Jane”.
De petalen van de genoemde selectie zijn wat teruggeslagen. Ik zal een goede foto opzoeken.
Herman, hierbij enkele foto's.
De bloemkleur is bij het opengaan wat donkerder en wordt de volgende dagen lichter.
Luc, bedankt voor de foto’s. Dan blijft nog wel de vraag of het een selectie of een hybride is.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #48 Gepost op: 16 februari 2025, 17:59:43 »
Hier heb ik iets gevonden:
https://daffseek.org/detail-page/?cultivar=Julia%20Jane
Maar dan stel ik mij de vraag: is dat wel romieuxii of is Julia Jane een hybride?
"Julia Jane" is geen hybride.  Het is een selectie die gehaald is uit de originele collectie van Jim Archibald (JJA805).
De selectie is zonder twijfel gebeurd omdat de bloemvorm exceptioneel was.  Typische kenmerken zijn de grote bloemen (3 cm), de teruggeslagen rand en de ver uitstekende meeldraden.
Vermeerdering van een selectie kan enkel vegetatief en daar zit het probleem natuurlijk. Wat jij hebt gekocht lijkt mij het resultaat van zaaien of zelfs zaaien na zaaien als je begrijpt wat ik bedoel....  (de commercie !).
Ik heb in het verleden ook nog gezaaid uit deze bloemen en ik moet zeggen dat mijn resultaten toch beter waren dan wat jij gekocht hebt, MAAR niet of niet noodzakelijk de bloemvorm zoals de selectie.  Getuige deze foto's.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2025, 18:01:54 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #49 Gepost op: 16 februari 2025, 18:01:24 »
Hier de Narcissus zonder sneeuw, komt van de Koos. Zijn benamingen zijn meestal juist!
Ook zonder sneeuw niet goed Herman !
Luc, dan is 95x% op het internet verkeerd? Ik heb er ook gevonden met de omkrullende rand met benaming ex Julia Jane! Waar is de originele beschrijving te vinden?
95% zal een goede schatting zijn.  Er wordt veel troep gecopieerd door onwetenden.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #50 Gepost op: 16 februari 2025, 18:05:27 »
Hier de Narcissus zonder sneeuw, komt van de Koos. Zijn benamingen zijn meestal juist!
Koos kent deze selectie wel en heeft ze ook in bezit denk ik.
Het lijkt mij dat hij bollen heeft ingekocht uit de (Nederlandse ?) bollenhandel, en dit is niet direct een referentie (mijn mening !  :().
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #51 Gepost op: 16 februari 2025, 18:14:01 »
Na de uitleg van LucS nog een aanvulling mbt Narcisjes en zaaien Herman...

Koos kweekt heel veel Narcissen op uit zaad zoals LucS al getuigde en dan krijg je een mengsel van vormen.  Ik kreeg van hem ook ooit Narcissus 'Treble Chance' , een selectie van wijlen de vader van Rob Potterton.  Het is hem ook nog in geen 100 jaar, al vind ik het een heel mooie Narcissus die met zijn bijna witte kleur wellicht wat N. cantabricus bloed bevat.

De eerste foto is wél N. 'Trebble chance' uit de catalogus van Potterton - officiële benaming : Narcissus romieuxii JCA 805 Treble 'Chance' (juist, uit dezelfde originele collectie van Jim Archibald - zie het nr).

Foto's 2 en 3 zijn wat ik van Koos kreeg. (ik herhaal het ik vind het een heel mooie Narcis!)

LucS kan ongetwijfeld nog aanvullen of mij streng terecht wijzen  -2(

Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #52 Gepost op: 16 februari 2025, 18:30:56 »
Bedankt voor de uitleg! Ik zal de naam maar veranderen in Narcissus romieuxii ssp. romieuxii.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #53 Gepost op: 20 februari 2025, 12:03:03 »
Na de uitleg van LucS nog een aanvulling mbt Narcisjes en zaaien Herman...

Koos kweekt heel veel Narcissen op uit zaad zoals LucS al getuigde en dan krijg je een mengsel van vormen.  Ik kreeg van hem ook ooit Narcissus 'Treble Chance' , een selectie van wijlen de vader van Rob Potterton.  Het is hem ook nog in geen 100 jaar, al vind ik het een heel mooie Narcissus die met zijn bijna witte kleur wellicht wat N. cantabricus bloed bevat.

De eerste foto is wél N. 'Trebble chance' uit de catalogus van Potterton - officiële benaming : Narcissus romieuxii JCA 805 Treble 'Chance' (juist, uit dezelfde originele collectie van Jim Archibald - zie het nr).

Foto's 2 en 3 zijn wat ik van Koos kreeg. (ik herhaal het ik vind het een heel mooie Narcis!)

LucS kan ongetwijfeld nog aanvullen of mij streng terecht wijzen  -2(
Hoe ze aan die witte bloemen komen weet ik niet.  Ik heb nooit witte bloemen gehad uit zaad dat ik oogste op de originele JCA805 bollen.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #54 Gepost op: 20 februari 2025, 12:07:03 »
Ik heb momenteel bloei in twee potten waarmee ik iets kan tonen.
De eerste pot zijn bollen van Narcissus albidus subsp. albidus SBL245 uit  Marokko.
Hier kun je zien dat de kelk meer dicht blijft en dat de meeldraden binnen de kelk blijven.  Wat je ziet uitsteken is de stamper van de bloem.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #55 Gepost op: 20 februari 2025, 12:12:30 »
De tweede pot bevat bollen van een 2e generatie zaailingen van de oorspronkelijke collectie Narcissus albidus x Narcissus romieuxii SF110.
Hier zie je aan de vorm van de kelk de duidelijke invloed van N. romieuxii die er voor zorgt dat de kelk platter en breder openplooit.
Ook zie je dat de meeeldraden hier verder naar buiten komen, wat ook door de N. romieuxii invloed komt.
De vaalwitte kleur is dan weer meegegeven door N. albidus.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2025, 19:07:02 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #56 Gepost op: 20 februari 2025, 12:15:51 »
Ook stilaan in bloei is deze Narcissus papyraceus uit Zuid-Spanje.
Ik kan helaas geen geur meegeven met de foto, maar deze is zeer prominent aanwezig en zoet van ondertoon.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #57 Gepost op: 20 februari 2025, 13:45:17 »
Narcissus (hispanicus subsp.) munozii-garmendiae uit Spanje is met zijn bloemkelk tot 1,2 x 1 cm de kleinste soort in deze groep.
Een soort voor humusrijke zure grond.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #58 Gepost op: 20 februari 2025, 14:14:40 »
Op onderstaande foto staat een soort die ik heb onder de naam Narcissus (hispanicus subsp.) perez-chiscanoi MS560.
Een aantal Spanjaarden, aktief op FB, willen dat ik die naam verander in Narcissus (hispanicus subsp.) confusus maar daar ga ik nog altijd niet mee akkoord.  Als je beide naast elkaar zet zijn de verschillen zelfs voor een leek als ik groot genoeg om vast te stellen dat beide niet hetzelfde zijn. 
Enkele vergelijkingen :
N. perez-chiscanoi heeft 2-3 bladeren tegen 3-4 voor N. confusus + de dwarssectie van de bladeren is verschillend.
De bloem van N. perez-chiscanoi is 2,3-3,7 cm lang bij 4,5-5,5 cm diameter en staat op stengels van een 15 cm hoog.
Bij N. confusus is dit resp. 4-5 cm lang bij 6-6,5 cm diameter met een stengelhoogte van toch 25-30 cm.
Bovendien is de stand van de buitenste bloemblaadjes bij beide duidelijk verschillend.

Waarom deze al bij al beperkte opsomming ?
Als je in de natuur rondloopt om narcissen te spotten en te fotograferen heb je toch een minimum aan botanische "bagage" nodig om planten accuraat te benoemen. En de juiste benaming is voor mij nog altijd belangrijk, want anders fotografeer je zomaar wat.....
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #59 Gepost op: 20 februari 2025, 18:35:26 »
Mooie narcissen  Luc!  ((14