Op onderstaande foto staat een soort die ik heb onder de naam Narcissus (hispanicus subsp.) perez-chiscanoi MS560.
Een aantal Spanjaarden, aktief op FB, willen dat ik die naam verander in Narcissus (hispanicus subsp.) confusus maar daar ga ik nog altijd niet mee akkoord. Als je beide naast elkaar zet zijn de verschillen zelfs voor een leek als ik groot genoeg om vast te stellen dat beide niet hetzelfde zijn.
Enkele vergelijkingen :
N. perez-chiscanoi heeft 2-3 bladeren tegen 3-4 voor N. confusus + de dwarssectie van de bladeren is verschillend.
De bloem van N. perez-chiscanoi is 2,3-3,7 cm lang bij 4,5-5,5 cm diameter en staat op stengels van een 15 cm hoog.
Bij N. confusus is dit resp. 4-5 cm lang bij 6-6,5 cm diameter met een stengelhoogte van toch 25-30 cm.
Bovendien is de stand van de buitenste bloemblaadjes bij beide duidelijk verschillend.
Waarom deze al bij al beperkte opsomming ?
Als je in de natuur rondloopt om narcissen te spotten en te fotograferen heb je toch een minimum aan botanische "bagage" nodig om planten accuraat te benoemen. En de juiste benaming is voor mij nog altijd belangrijk, want anders fotografeer je zomaar wat.....