Narcissus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:19:31

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 30 september 2025, 17:24:26Narcissus obsoletus uit de omgeving van Malaga
Heel wat bloei Luc , je hebt de truc gevonden ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Ondertussen zijn er wat meer bloemen op Narcissus viridiflorus aan het bloeien maar het valt toch op dat de bloei van de verschillende bollen nogal uiteen ligt. Komt dit nu omdat ik ze in de zomer herpot heb en dat ze zich terug moeten settelen ?
Dat terzijde blijf ik deze primitieve bloem nog altijd erg apart vinden.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op  9 oktober 2025, 15:08:28Ondertussen zijn er wat meer bloemen op Narcissus viridiflorus aan het bloeien maar het valt toch op dat de bloei van de verschillende bollen nogal uiteen ligt. Komt dit nu omdat ik ze in de zomer herpot heb en dat ze zich terug moeten settelen ?
Dat terzijde blijf ik deze primitieve bloem nog altijd erg apart vinden.

Apart is het juiste woord Luc !  Van de 'schoonheid' ben ik niet ondersteboven, maar het blijft een prestatie om ze in bloei te krijgen heb ik de indruk.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 12 september 2025, 20:31:11We zijn een weekje verder en de herfstbloeiende narcissen beginnen verder in bloei te komen.
Op de foto Narcissus deficiens uit Benalup, Cadiz.
Ik wil voor de naamgeving van deze groep narcissen nog eens verwijzen naar het artikel in ons clubblad Flora Montis 3/2025.
Vroeger had ik het wel lastiger om deze soorten in bloei te krijgen maar door de potten dit jaar ruim twee maanden in de zon te zetten lukt het blijkbaar veel beter.
Zo maar eventjes een maand later dan bij Luc bloeit deficiens hier nu ook ....Dit is een Griekse collectie (Rhodos ) En helemaal waar , ik heb ze in zwarte plastic potten die ik flink heb laten braden deze zomer  8) 

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 oktober 2025, 17:25:35
Citaat van: Luc Scheldeman op 12 september 2025, 20:31:11We zijn een weekje verder en de herfstbloeiende narcissen beginnen verder in bloei te komen.
Op de foto Narcissus deficiens uit Benalup, Cadiz.
Ik wil voor de naamgeving van deze groep narcissen nog eens verwijzen naar het artikel in ons clubblad Flora Montis 3/2025.
Vroeger had ik het wel lastiger om deze soorten in bloei te krijgen maar door de potten dit jaar ruim twee maanden in de zon te zetten lukt het blijkbaar veel beter.
Zo maar eventjes een maand later dan bij Luc bloeit deficiens hier nu ook ....Dit is een Griekse collectie (Rhodos ) En helemaal waar , ik heb ze in zwarte plastic potten die ik flink heb laten braden deze zomer  8)
De bloeitijd ligt ook hier bij verschillende collecties wat uiteen.
Er komen er zelfs nu nog in bloei.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Narcissus x alleniae is een natuurlijke kruising tussen de herfstbloeiende soorten Narcissus viridiflorus (groen) en Narcissus obsoletus (wit).
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op Gisteren om 11:39:19Narcissus x alleniae is een natuurlijke kruising tussen de herfstbloeiende soorten Narcissus viridiflorus (groen) en Narcissus obsoletus (wit).
Als ik eerlijk mag zijn vind ik deze mooier dan viridiflorus Luc ... 

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 15:33:56
Citaat van: Luc Scheldeman op Gisteren om 11:39:19Narcissus x alleniae is een natuurlijke kruising tussen de herfstbloeiende soorten Narcissus viridiflorus (groen) en Narcissus obsoletus (wit).
Als ik eerlijk mag zijn vind ik deze mooier dan viridiflorus Luc ... 
Ook mijn mening. De bloem van deze kruising is ook een stuk groter dan bij viridiflorus
Torhout, West-Vlaanderen