Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Hier bloeit Iris pumila ex Armenia, ieder jaar 1 bloem, nooit meer. Komt NIET van een Duitser Wel een opvallend lang stengeltje.
Iris potaninii deed het uitstekend dit jaar.
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 april 2025, 12:58:22Hier bloeit Iris pumila ex Armenia, ieder jaar 1 bloem, nooit meer. Komt NIET van een Duitser Wel een opvallend lang stengeltje.Inderdaad !Positief spreken Luc, de bloei kan slechter
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 april 2025, 13:02:11Iris potaninii deed het uitstekend dit jaar.Wow Wat een pracht Luc! En zeggen dat ik die altijd als lastig heb ervaren . Ik heb hem ook niet meer in de collectie Hoe kweek jij deze soort ?
Iris timofejewii schijnt in de natuur nogal zeldzaam te zijn ...Deze endeem is afkomstig van Dagestan . Met dank aan Conner ...
Iris timofejewii, een zeldzame maar zeker moeilijke iris. Hoe lang heb je hem al, Kris? Kan het onze natte zomers aan?
Heel mooi ! Jaren geleden ook nog gehad, nooit in bloei gekregen helaas ... tot hij verdween.
Deze staat in een trog op het zuiden tussen tufsteen in een mager, kalkachtig mengsel. Zaad zet hij bijna nooit en ook dit jaar was ik net te laat om een poging tot bestuiving te doen de bloemen zijn HEEL kortlevend. De moederplant heeft het jaren uitstekend gedaan in de rotstuin in volle zon, helling op het zuiden. De laatste twee jaar ging hij echter achteruit en er kwamen nog amper een paar sprietjes boven dit jaar - ik heb een reddingspoging gedaan door die uit te halen en een paar stukjes op te potten... fingers crossed...
Citaat van: Eberhard Prößdorf op 22 april 2025, 11:10:46Iris timofejewii, een zeldzame maar zeker moeilijke iris. Hoe lang heb je hem al, Kris? Kan het onze natte zomers aan?Hallo Eberhard , sorry voor de late reactie ...zie je vraag nu pas. Het is een nieuwe aanwinst sinds enkele weken. Ik heb hem vroeger nog eens gehad en dan hield ik hem in pot . Maar dan eens een winter vergeten onder het afdak te zetten en die nattigheid heeft hij toen niet overleefd. Ik heb hem gekregen van Conner van de Botanische Tuinen in Utrecht . Conner liet me zien dat hun exemplaren als sinds 2017 gewoon buiten in de rotstuin staan ! Dus heb ik hem nu een plaats gegeven in de crevice.
Iris reichenbachii in de regen