Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Deze collectie uit het Talysh gebergte in Azerbaijan is Merendera candidissima.Merendera candidissima is de naam die in de flora van Azerbaijan gebruikt wordt.In de 2de foto is de opdeling van de bloemstengel in 6 delen duidelijk te zien.Nog een opmerking. In het colchicum boek wordt deze soort gezien als synoniem met Colchicum trigynum en daar kan ik inkomen.
Het kan niet op met de synoniemen .Deze zaadcollectie uit Roemenie kreeg ik onder de naam Colchicum biebersteinii en is een synoniem met Colchicum triphyllum.Hier zie je nog een duidelijk kenmerk om deze soort te identificeren : de bloemen staan tijdens de bloei hoger dan de bladeren
Citaat van: Luc Scheldeman op 15 januari 2025, 18:32:04Het kan niet op met de synoniemen .Deze zaadcollectie uit Roemenie kreeg ik onder de naam Colchicum biebersteinii en is een synoniem met Colchicum triphyllum.Hier zie je nog een duidelijk kenmerk om deze soort te identificeren : de bloemen staan tijdens de bloei hoger dan de bladerenKomen ze nooit verder open Luc of is dat alleen door de weersomstandigheden ?
C. triphyllum heeft een wat bolle bloem
Ik merkte gisteren op dat deze Merendera trigyna uit Naxçivan (een exclave/autonome republiek die bij Azerbaijan hoort) een wat roze gloed in zijn witte bloemen heeft.
Citaat van: Luc Scheldeman op 27 januari 2025, 08:40:57Ik merkte gisteren op dat deze Merendera trigyna uit Naxçivan (een exclave/autonome republiek die bij Azerbaijan hoort) een wat roze gloed in zijn witte bloemen heeft.Inderdaad Luc ! Ik heb er hier eentje met die lichtroze gloed onder de naam Colchicum trigynum 'Sonja'....Nog niet te bespeuren hier
Hier 2 foto's van Colcicums ( Merendera) die naar mijn idee hetzelfde zijn beide zijn witbloeiendfoto 1 Col. mirzovae ooit ergens in Engeland gekochtfoto 2 Col. trigyna candida uit Armenië.
Soms laten de vrouwen wat op zich wachten. 😏
Dan is Colchicum ninae (szovitsii )uit Armenië hier toch wel een veel betere performer ! Grote stevige bloemen op korte stengels geven de plant een robuuste maar ook compacte indruk. Ik heb nooit begrepen waarom we deze soort niet meer zien in onze collecties en waarom deze niet populairder is .