Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 12 januari 2025, 22:02:54
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 20:57:03
Genieten en poseren tussen de Daphne's. Het is eens wat anders.

Schitterende beelden Frankie , dit is zeker wel genieten , ik voel het tot hier !  ((3 ((3 ((3 :o --6 8)

De ervaring is onbeschrijfelijk, Danny. In de zoektocht naar bijzondere planten kom je vaak op bijzondere plekjes. Wel, dit was er zo eentje. Genieten van de eerste tot de laatste minuut. Ik wilde er gewoon niet weg...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Op deze supersite waren niet zo heel veel andere planten te zien. Ik kon er welgeteld een exemplaar van Iris pumila vinden. Zo zie je maar dat iedere site zijn eigen specialiteit heeft.

Doch kon ik er ook wat exemplaren vinden van de vrij onbekende Chamaecytisus ratisbonensis. Deze plant begint mij meer en meer te triggeren. Ik hou wel van die grote diepgele bloemen.

Frankie Wulleman

En uiteraard is dit niet zomaar een stukje wildernis. Vroeger was dit een algemeen beeld in de hele streek. Dit gebiedje is slechts een overblijfsel dat nu door de Oostenrijkse overheid in stand wordt gehouden middels een doelgericht beheer. Een typisch NSG. Nogmaals, je kan deze gebieden goed vergelijken met onze eigen kalkgraslanden waar een soortgelijk beheer wordt toegepast om de inheemse flora in stand te houden.

Herman Mylemans

Prachtige streek Frankie! Adonis vernalis en Daphne cneorum zijn indrukwekkend. Er was precies wel niet veel kleurverschil in de Daphne.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Mark Stolk

Ongelofelijk wat een fantastische gebied. Wat een overweldigende ervaring moet dat zijn geweest. En dan te bedenken dat zo vroeger het hele gebied er ui moet hebben gezien. Het doet al denken aan de Oost Europese steppegebieden.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 20:40:33
Het doel was dit keer Daphne cneorum. Via het internet was ik deze locatie op het spoor gekomen. Maar ik had gedacht hier veel te vroeg te zijn...
Maar we vinden hier dan toch maar ons eerste exemplaar in bloei, zij aan zij met Adonis vernalis.
Nog meer super beelden Frankie , top ! En dan zeggen dat Adonis vernalis niet zo maar in te passen is in onze tuinen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Ja na de passage van de Daphnes worden we helemaal stil Frankie ....wat een gebied en wat voor schitterende planten. De superlatieven beginnen stilaan op te raken ... -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 13 januari 2025, 09:51:47
Prachtige streek Frankie! Adonis vernalis en Daphne cneorum zijn indrukwekkend. Er was precies wel niet veel kleurverschil in de Daphne.

De foto's geven het niet helemaal weer, Herman, maar toch was er enig kleurverschil te bemerken tussen de vele planten.

Frankie Wulleman

Citaat van: Mark Stolk op 13 januari 2025, 09:55:30
Ongelofelijk wat een fantastische gebied. Wat een overweldigende ervaring moet dat zijn geweest. En dan te bedenken dat zo vroeger het hele gebied er ui moet hebben gezien. Het doet al denken aan de Oost Europese steppegebieden.

Deze grensstreek is zowat het uiterste puntje waar de steppe stopt, Marc. En inderdaad, ooit, vele eeuwen geleden moet dit zowat het algemeen beeld geweest zijn.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 januari 2025, 11:18:53
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 20:40:33
Het doel was dit keer Daphne cneorum. Via het internet was ik deze locatie op het spoor gekomen. Maar ik had gedacht hier veel te vroeg te zijn...
Maar we vinden hier dan toch maar ons eerste exemplaar in bloei, zij aan zij met Adonis vernalis.
Nog meer super beelden Frankie , top ! En dan zeggen dat Adonis vernalis niet zo maar in te passen is in onze tuinen ...

Onze planten in de tuin zijn helemaal niets in vergelijking met de planten op hun natuurlijke standplaats. Daar zie je ferme pollen met veel bloemen die dan nog veel groter zijn. Echt spectaculaire planten.

Frankie Wulleman

Langs de weg, in de nabijheid van de Daphnesite staat dit bord. In veel van deze steppegebieden leven nog grondeekhoorns, die we jammer genoeg niet te zien hebben gekregen.

Frankie Wulleman

Overal in de streek liggen kleine tot grotere bosjes. De bomen worden hier allemaal niet zo groot op de puszta vanwege de klimaatsomstandigheden. Bossen met grote eiken en beuken zal je hier dan ook niet vinden. Langs de rand van zo'n bosje vinden we een ideale picknickplaats uit de wind na de Daphne-excursie.

Frankie Wulleman

Het is ook de ideale plaats om van het eindeloze steppelandschap te genieten waar stil nog echt stil is. Er is enkel het geluid van talrijke vogels in het bosje te horen en de wind die over het vlakke land scheert. De vergezichten zijn enorm. Aardoppervlakte en hemel lijken hier aan de verre horizon wel in elkaar op te gaan. Op de laatste foto is in de verte nog een kudde reeën te bemerken. Tjonge jonge toch, ook dit is puur genieten alweer.

Frankie Wulleman

Langs de andere kant (de westkant) bemerken we voor de eerste keer de Schneeberg in de verte. Deze berg, ruim 2000 m hoog is de eerste hoge berg waar de echte Alpen beginnen. De Schneeberg is in de vroege zomer ook een ideaal gebied om naar planten te gaan zoeken die vooral in die streek gezien kunnen worden. Denk maar aan Campanula pulla, Viola alpina, Gentiana pumila en Pulsatilla alpina subsp. schneebergensis.

Frankie Wulleman

Heel laat in de namiddag arriveren we nog in het nabij gelegen dorpje Rust, dat vooral bekend is van zijn kolonie ooievaars die er op de daken huizen. Het is ook de ideale plaats om er de plaatselijke wijnen te proeven en te kopen, want de muskaatwijnen uit deze streek behoren tot de allerbeste.