Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Een ander type, maar ook Crocus vernus. Ik denk dat we wel mogen aannemen dat vernus ook aan de oostkant van de Alpen voorkomt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 januari 2025, 20:14:20
Op onze laatste dag wil ik nog eens terugkeren naar de eerste site waar het zes dagen geleden wemelde van de Iris pumila. Toen stonden ze er met zijn duizenden.
Een week later zijn die aantallen sterk verminderd maar staan er toch nog vele honderden planten te pronken. Ik laat het graag nog eens allemaal op me afkomen.

Prachtige planten zijn deze kleine Irissen , Frankie ! Ik kan me zeker wel voorstellen dat dit heel bijzonder is om te zien in de natuur !

Wel jammer dat ze zo moeilijk zijn in cultuur
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 19 januari 2025, 11:31:23
Ik neem nog even een duik in de tijd, naar 2019. Op die trip heb ik op diverse plekjes wel een paar krokussen gezien. Dit zijn beelden in de omgeving van Klagenfurt. In deze planten herken ik volledig Crocus vernus.

Inderdaad de typische vernus bloemen , Frankie
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ik kan het me niet meer juist voor de geest halen, maar het was een bergpas in de buurt van Klagenfurt waar je een zicht had op de besneeuwde alpentoppen.

Frankie Wulleman

Langs deze pas stonden ook aardige Hepatica's.

Herman Mylemans

Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 19 januari 2025, 11:35:56
Citaat van: Frankie Wulleman op 17 januari 2025, 20:14:20
Op onze laatste dag wil ik nog eens terugkeren naar de eerste site waar het zes dagen geleden wemelde van de Iris pumila. Toen stonden ze er met zijn duizenden.
Een week later zijn die aantallen sterk verminderd maar staan er toch nog vele honderden planten te pronken. Ik laat het graag nog eens allemaal op me afkomen.

Prachtige planten zijn deze kleine Irissen , Frankie ! Ik kan me zeker wel voorstellen dat dit heel bijzonder is om te zien in de natuur !

Wel jammer dat ze zo moeilijk zijn in cultuur

Bijzonder mooi om ze in de natuur te zien in grote kleurendiversiteit, Danny. Hier geraak je echt niet op uitgekeken.

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 19 januari 2025, 11:45:16
Mooie Hepatica's Frankie!

In het verleden heb ik ze enkel in het blauw gezien in de natuur, Herman. Ik had er geen idee van dat je ze ook in het wit kon vinden in de natuur.

Frankie Wulleman

Ik heb deze plant ondertussen al een paar keer gezien in die coté maar kende ik eerst ook niet. Het is Cardamine enneaphyllos. Knap ook vind ik wel. Het is een typische plant uit centraal-Europa.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 19 januari 2025, 11:32:28
Een ander type, maar ook Crocus vernus. Ik denk dat we wel mogen aannemen dat vernus ook aan de oostkant van de Alpen voorkomt.

Is mogelijk Frankie , maar kan ook een andere soort zijn uit de vernus groep ? Voor ons als liefhebbers is het niet altijd duidelijk en soms hangt het af van details .

Hoe meer je naar het oosten gaat en zeker het zuidoosten hoe moeilijker om te determineren want daar groeien meer andere soorten en kan je waarschijnlijk ook hybrides vinden .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 19 januari 2025, 11:53:32

Is mogelijk Frankie , maar kan ook een andere soort zijn uit de vernus groep ? Voor ons als liefhebbers is het niet altijd duidelijk en soms hangt het af van details .

Hoe meer je naar het oosten gaat en zeker het zuidoosten hoe moeilijker om te determineren want daar groeien meer andere soorten en kan je waarschijnlijk ook hybrides vinden .

Je hebt hier wel gelijk in, Danny. Vooral als er nog eens hybrides bij komen kijken weet je het helemaal niet meer. En hoe meer je in dergelijke gebieden komt, hoe meer verschillende planten die je ziet. Zoals ik al zei, ik heb er nog wel een paar krokussen gezien. Zou je er iets op tegen hebben moest ik er nog een paar tonen...?  ;)

Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 19 januari 2025, 12:04:33

Je hebt hier wel gelijk in, Danny. Vooral als er nog eens hybrides bij komen kijken weet je het helemaal niet meer. En hoe meer je in dergelijke gebieden komt, hoe meer verschillende planten die je ziet. Zoals ik al zei, ik heb er nog wel een paar krokussen gezien. Zou je er iets op tegen hebben moest ik er nog een paar tonen...?  ;)

Ik ben nooit uitgekeken op krokussen , Frankie , zo een boeiend gslacht ..... ;) -2(

Ik heb al op veel verschillende plaatsen Crocus vernus gezien , vooral dan in Franrijk en Italie . Opvallend is wel dat de typische vernus bloem klein is in de westelijke Alpenstreken , ga je meer naar het oosten en zuidoosten zie je ook populaties van duidelijk grotere en hogere bloemen in grensgebieden met heuffelianus en neapolitanus of nog andere soorten . Zijn dat nu hybriden of gewoon een andere vorm van vernus , daar is er zo veel onduidelijkheid over ......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 19 januari 2025, 13:27:16
Citaat van: Frankie Wulleman op 19 januari 2025, 12:04:33

Ik ben nooit uitgekeken op krokussen , Frankie , zo een boeiend gslacht ..... ;) -2(

Ik heb al op veel verschillende plaatsen Crocus vernus gezien , vooral dan in Franrijk en Italie . Opvallend is wel dat de typische vernus bloem klein is in de westelijke Alpenstreken , ga je meer naar het oosten en zuidoosten zie je ook populaties van duidelijk grotere en hogere bloemen in grensgebieden met heuffelianus en neapolitanus of nog andere soorten . Zijn dat nu hybriden of gewoon een andere vorm van vernus , daar is er zo veel onduidelijkheid over ......

Vernus en zijn aanverwante soorten kunnen zeer vormenrijk zijn, hé Danny. Dat heb ik nu zelf ook al enkele keren gezien. Straks komen er nog wat crocusplaatjes af...