Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 juli 2025, 17:14:08
Citaat van: Thomas Eckert op  5 juli 2025, 13:55:03
Ik heb nu al een paar jaar Eriogonum kennedyi var. alpigenum. Het is de meest compacte in mijn kleine verzameling.
Zoals met alle Eriogonum heb ik nooit zaden kunnen oogsten.

Heel mooi Thomas . Misschien omdat we hier geen juiste bestuiver hebben ? Al geprobeerd om handmatig te bestuiven ?

Ik ken niemand die zaden van Eriogonum in zijn eigen tuin heeft kunnen oogsten. Er is hier geen tekort aan bestuivers.

Je hebt waarschijnlijk meerdere exemplaren van dezelfde soort nodig...(?)

In het wild lijkt het echter goed te werken.

Zelfs met Acantholimon lijkt het bijna onmogelijk om bruikbaar zaad te verkrijgen in "gevangenschap".

Kris De Raeymaeker

Een heel  jong exemplaar van Penstemon davidsonii ...de rode randjes rond de blaadjes viel me op....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Townsendia hookeri
Diverse Townsendia
En Townsendia condensata ssp.absarokensis

Rudi Berthels

Mooie plantjes Kris, kunnen die de volle zon verdragen? ((3 ((3 ((3

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Rudi Berthels op 21 juli 2025, 14:10:18Mooie plantjes Kris, kunnen die de volle zon verdragen? ((3 ((3 ((3
Ik kan zeggen dat deze zelfs heel veel zon nodig hebben Rudi ...Dat zijn nu eens planten om te bakken en braden in de zon. Ze haten teveel nat , zowel in de zomer en nog meer in de winter. Die T. hookeri staat in zuiver grof zand gemengd met Japans grit.

Rudi Berthels

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 juli 2025, 11:25:24
Citaat van: Rudi Berthels op 21 juli 2025, 14:10:18Mooie plantjes Kris, kunnen die de volle zon verdragen? ((3 ((3 ((3
Ik kan zeggen dat deze zelfs heel veel zon nodig hebben Rudi ...Dat zijn nu eens planten om te bakken en braden in de zon. Ze haten teveel nat , zowel in de zomer en nog meer in de winter. Die T. hookeri staat in zuiver grof zand gemengd met Japans grit.
Dat moet ik in mijn achterhoofd houden Kris

Thomas Eckert

Liatris punctata... bloeit altijd van boven naar beneden.
Deze relatief lichtgekleurde soort komt oorspronkelijk uit de provincie Alberta.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  2 augustus 2025, 13:45:08Liatris punctata... bloeit altijd van boven naar beneden.
Deze relatief lichtgekleurde soort komt oorspronkelijk uit de provincie Alberta.
Onbekend hier Thomas , hoe hoog wordt deze ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 juni 2025, 18:00:44Monardella macrantha met zijn eigenzinnige bloemetjes ....

Wel content met de performance want hij blijft goed bloemen produceren.

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 augustus 2025, 13:51:18
Citaat van: Thomas Eckert op  2 augustus 2025, 13:45:08Liatris punctata... bloeit altijd van boven naar beneden.
Onbekend hier Thomas , hoe hoog wordt deze ?

Dit exemplaar is 35 centimeter hoog. Over het algemeen kan hij echter iets hoger worden.

Het is een klassieke plant van de prairies en heeft een verspreidingsgebied van zuidelijk Alberta in het noorden tot in Mexico.

Een voordeel is zijn resistentie tegen langdurige droogte... waardoor het een ideale kandidaat voor de toekomst is.

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 augustus 2025, 14:29:34
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 juni 2025, 18:00:44Monardella macrantha met zijn eigenzinnige bloemetjes ....

Wel content met de performance want hij blijft goed bloemen produceren.

Super resultaat...😍

Ik had twee grote jonge planten van het zaaien van dit jaar tot een paar weken geleden. Toen kwam de grote hitte eind juni en was het voorbij. Maar gelukkig kwam één exemplaar weer tot leven.

Ik hoop dat er volgend jaar meer kiemkracht uit dit juweeltje komt. Tot die tijd geniet ik van je prachtige foto's. 👍

Thomas Eckert

Naast de bloemen zijn er in Noord-Amerika ook kleine varens die onze rotstuinen kunnen verrijken. Ze komen immers hoog in de montane zone voor. Pellaea glabella is slechts een van de vele voorbeelden.

Luc Scheldeman

Bloeiwijze van Eriogonum jamesii
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op 27 september 2025, 18:53:27Bloeiwijze van Eriogonum jamesii

Heel mooi, Luc.

Deze soort bloeit bij mij iets eerder.

Hier zijn Eriogonum niveum meestal de laatste van het seizoen. Daarnaast bloeit momenteel Eriogonum wrightii var. subscaposum uit Californië. Een interessante soort, die ik pas afgelopen winter uit zaad heb gekweekt en die nu al zijn delicate, filigrane bloemen laat zien.

Kris De Raeymaeker

De eerste bloem had ik op 27/04/2025 ....en hij bloeide zowat het hele seizoen verder door ...En is dit zijn afscheid voor dit bloei seizoen ? Vandaag genomen deze foto. Sphaeralcea caespitosa.