Op avontuur in Noord-Oost Italië

Gestart door Danny Bonnez, 18 november 2025, 21:01:21

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Kan me alleen maar aansluiten bij mijn collega's Danny  ((3  ((3  ((3  ((3 
Je zou direct je koffers pakken om deze pracht te gaan bewonderen !!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Mark Stolk op  8 maart 2026, 20:39:01Heel mooi Danny en wat een aantallen!

Dank je Mark , dat had ik ook nog nooit gezien .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 maart 2026, 21:10:46Fantastische beelden, Danny, bijna te mooi om waar te zijn. De variatie grenst aan het onwaarschijnlijke!  :o
Ik heb indertijd in Slovenië heel veel variatie gezien, maar zulke mooie kleurvormen zoals jij toont, heb ik bijna niet gezien. Allemaal om ter mooist, ik kan er geen favoriet uithalen!

Heel wat crocusspecies kunnen heel variabel zijn, maar de diversiteit zoals die hier te zien is bij heuffelianus is uniek. Carpathian Wonder wordt hier vele keren overtroffen. Dan rijst de vraag: zouden deze kleurvormen uit Italië groeikrachtiger en gemakkelijker te cultiveren zijn? Heuffelianus is al bij al toch niet gemakkelijkste crocus in ons klimaat heb ik de indruk. De streek waar je deze gezien hebt is tenslotte niet zo heel ver van de middellandse zee gelegen. Misschien heerst daar ook eerder een maritiem klimaat met het onze te vergelijken. Heuffelianus afkomstig uit slovenië, roemenië, slovakije, enz... genieten eerder een droog landklimaat.

Dank je Frankie , ik was ook onder de indruk van wat ik zag ....... de timing was zeker beter dan vorig jaar en de bezochte locaties waren veel beter dan vorig jaar . Ik denk dat de meeste specialekes niet echt groeikrachtig zijn , omdat ze daar alleen groeien . Sommige vormen delen wel en vormen kleine polletjes , andere vormen delen zelfs heel goed maar dat waren eerder gewone (mooie vormen ) . Mogelijks en dat hoop ik toch zijn ze iets gemakkelijker om te houden omdat ze groeien in een gelijkaardig klimaat , maar dat moet de toekomst uitwijzen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 maart 2026, 08:44:04
Citaat van: Danny Bonnez op  8 maart 2026, 19:40:35Pas terug van een tweede reis naar dezelfde streek ......

We bezochten dit jaar enkele nieuwe locaties ten noorden van Udine op ongeveer 200 meter hoogte . Deze groeiplaatsen van Crocus heuffelianus waren vooral in de bossen gelegen . We waren er ook een week vroeger dan vorig jaar en deze timing was ook beter !

Enkele beelden van deze locaties

'Jadadde' zou ik zo zeggen Danny !  )))7
Wat een pracht !  Ne mens zou er zo 'croconut' door worden !  Zo'n verscheidenheid, zo'n hoeveelheden, je hebt de jackpot getroffen daar !   -6(  _02

Dank je Luc , leuk te horen dat je ook onder de indruk bent ..... -2(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  9 maart 2026, 10:22:38Kan me alleen maar aansluiten bij mijn collega's Danny  ((3  ((3  ((3  ((3 
Je zou direct je koffers pakken om deze pracht te gaan bewonderen !!

Leuk te horen Kris , het is zeker een "krokusparadijs" , dat had ik nog nooit gezien . Dit jaar heb ik beter kunnen pieken  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

mooie reportage
was er tijd geleden aan begonnen en mee lezen
nu je verslag verder gelezen.
excuses ben niet zo veel meer op het forum :-\

Danny Bonnez

Citaat van: Bert Stegeman op 10 maart 2026, 20:07:56mooie reportage
was er tijd geleden aan begonnen en mee lezen
nu je verslag verder gelezen.
excuses ben niet zo veel meer op het forum :-\

Dank je Bert