Tuin van Hanka Zíková

Gestart door Kris De Raeymaeker, 30 december 2025, 11:16:01

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Een prachtig overzicht van deze unieke schatkamer van deze even unieke 'Grande dame' van het Tsjechisch rotstuin gebeuren. Ze stond ons (met ons Rita Dewolf op kop) destijds al op te wachten, we schrijven 5 mei 2019 - wij hadden jammer genoeg maar een anderhalf uur tijd om alles (en dus niet alles) te bekijken.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Het totaalbeeld van de tuin heb je al voortreffelijk geschetst Kris, ik houd het dan ook op meer individuele planten die mij toen opvielen.  Ook hier heb ik lang niet alle volledige namen.

Iris paradoxa losweg in een scree
Een hemelsblauwe Corydalis, een flexuosa vorm ?
Een Lewisiopsis (Lewisia) tweedyi die bepaalde mensen even naar adem laat happen.
Polygala calcarea die zich als een blauwe rivier tussen de stenen slingert.

Luc Gilgemyn

Even een eerste 'gentiaantje'...  dewelke is mij onbekend (Herman ?), wellicht niet 'Iceberg' wegens te weinig blauw..

Zelden geziene kleurenrijkdom.

Als een gletsjer zonder last van klimaatopwarming slingert deze laag blijvende Iberissoort zich naar het dal tussen de rotswanden (met lichte zin voor overdrijving  -2(  )

Luc Gilgemyn

Een Erigeron (aureus?) die niet op een bloemetje ziet.
Nog een Lewisiopsis tweedyi alba vervoegt het gezelschap... hij is niet alleen.
Een townsendia zoals we hem niet vaak zien.
Campanula tridentata (bicolor?)

Luc Gilgemyn

We trekken kwijlend verder... ((6

1 x Phloxenplezier
2 x Gentiana clusii 'Tamino'
1 x Gentiana clusii - violetkleurig

Luc Gilgemyn

Ik sluit af met 2 planten van een voor mij ongeëvenaarde schoonheid, helaas bij ons even ongeëvenaard moeilijk te kweken...
Ik laat het hierbij, bedankt om even het stokje door te geven Kris !  Wellicht is er nog een even grote enthousiasteling en fan van Hana bereid om er nog een schepje bovenop te doen !?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 16:39:56Ja...  :o  :o  :o  met zo'n zicht van plukken L. rediviva zo maar in de tuin komt een hartstilstand natuurlijk dichtbij...  'Be quiet my heart'...

Dat zal wel zijn Luc , wel even zeggen dat ze niet gewoon in de tuin stonden maar wel in een verhoogde bak (aangelegd als rotstuin)en dat ze bij tijden ook wordt afgedekt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 16:47:50Ja, ons Hana heeft er een handje van weg.... !  Tomeloze bewondering is haar deel !
ps Van waar haal je de voornaam Hanka, Kris ?  Op FB noemt ze zichzelf Hana ...  Weet jij meer ?  ((--11

Heel terechte vraag Luc ...Wel ze ondertekend haar mails zo , dus ik heb dat gewoon gekopieerd  ((--11  ((--11   :
Moc pozdravuji Vás i manželku.
Hanka Zíková

Moet ik wel eens zien achter te komen maar Jiri Novak bijvoorbeeld (die ons ook al gidste in Tsjechië )noemt men ook Jirka als de Tsjechen onder mekaar bezig zijn ...Zou dat een soort verkleinwoord zijn ? 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 16:58:39Overal druipt de 'vakkennis' en de inspiratie er van af Kris, Hana is een stille wroeter die de belangstelling niet op zoekt maar die haar talent niet kan verbergen!

Een heel bescheiden dame inderdaad Luc , ze hoeft geen spotlights dat is duidelijk maar ze is top in onze hobby !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2026, 11:13:051/Carduncellus pinnatus (?) mag uiteraard in geen enkele rotstuin ontbreken !
2/ Niet alle Penstemons staan bij Hannah in haar meest zuidelijke deel van de tuin ...
3/ Campanula species ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 16:44:46Ik denk dat de Campanula onder de naam C. tridentata schuil gaat en wel de twee kleurige vorm - ik heb die in Tsjechië diverse keer gezien bij vorige bezoeken.
Nu je dat zegt , dat is helemaal correct Luc !!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:26:14Even een eerste 'gentiaantje'...  dewelke is mij onbekend (Herman ?), wellicht niet 'Iceberg' wegens te weinig blauw..
Als een gletsjer zonder last van klimaatopwarming slingert deze laag blijvende Iberissoort zich naar het dal tussen de rotswanden (met lichte zin voor overdrijving  -2(  )

Tja , zonder meer grote klasse en zoveel bloemen krijgen we hier zelden aan onze gentianen !!! Wij waren wat laat voor de hoofdbloei hier van. Het was ook in Tsjechië een vroeg seizoen vorig jaar .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:40:32We trekken kwijlend verder... ((6
1 x Phloxenplezier
Die Phloxen waren er zeker bij ons bezoek ook Luc , maar jullie hadden precies nog veel meer bloei ...
Voor degene die eens willen zien wat het verschil in een tuin in 6 jaar verschil kan betekenen deze foto .
Sorry Luc , even jouw foto gepikt voor het goede doel.Linksboven 2019 en rechtsonder 2025.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:44:36Ik sluit af met 2 planten van een voor mij ongeëvenaarde schoonheid, helaas bij ons even ongeëvenaard moeilijk te kweken...
Ik laat het hierbij, bedankt om even het stokje door te geven Kris !  Wellicht is er nog een even grote enthousiasteling en fan van Hana bereid om er nog een schepje bovenop te doen !?

Twee schoonheden Luc ! En bedankt voor je erg waardevolle aanvullingen ...

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:26:14Even een eerste 'gentiaantje'...  dewelke is mij onbekend (Herman ?), wellicht niet 'Iceberg' wegens te weinig blauw..

Luc, Gentiana angustifolia
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:40:32We trekken kwijlend verder... ((6

1 x Phloxenplezier
2 x Gentiana clusii 'Tamino'
1 x Gentiana clusii - violetkleurig
Luc, die gentianen zijn prachtig van kleur, hopelijk heb je ze toen kunnen meebrengen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be