Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 januari 2026, 21:29:26Een mooi exemplaar, Luc.

Meer dan 10 jaar had ik een mooie vorm van C. nubigena in de verzameling die het behoorlijk goed deed. Twwe seizoenen geleden besliste een ijverige Vlaamse gaai hier anders over en heeft de collectie vernietigd. Als je de juiste cloon te pakken hebt is deze dus wel te doen. Spijtig genoeg biedt niemand hem nog aan. Ook JR niet.
Frankie, hier in onze streek noemen ze die vogel "Rotzak", hij is zijn naam waardig.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Mooie krokussen, spijtig dat er zo weinig zon is. Een beetje zon doet te tuin direct opfleuren!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op Gisteren om 08:51:12Mooie krokussen, spijtig dat er zo weinig zon is. Een beetje zon doet te tuin direct opfleuren!
En als je kijkt naar de verwachtingen ...dan moeten we precies niet al te veel verwachten de komende dagen Herman .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Aan de buitenkant gelijken ze erg op mekaar maar zo zijn er meer natuurlijk ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 11:13:08Aan de buitenkant gelijken ze erg op mekaar maar zo zijn er meer natuurlijk ...

1 van de 2 is Crocus fauseri . Deze heb ik nu 5 jaar in de collectie en die ene bol die ik destijds kocht is nu vermeerderd naar .....1 bol . Dus nog steeds eentje na 5 jaar  ))4  :-X  :-X
Bloeide niet in 2023 en 2024 toen ik met een foutief substraat bezig was . Maar reeds vorig jaar herpakte hij zich en nu is hij ook weer op post. 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 11:13:08Aan de buitenkant gelijken ze erg op mekaar maar zo zijn er meer natuurlijk ...
De tweede betreft Crocus ruksansii die pas in 2017 is beschreven . Deze heb ik nu het tweede jaar in de collectie .

Kris De Raeymaeker

De voorlaatste bij deze update van zondag is Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold'. Bloemen kwamen net niet open de zondag ...Nu 5 jaar in de verzameling en breid zich goed uit ..
Eentje die ik op termijn ook wel ne keer buiten wil testen .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 08:17:59
Citaat van: Danny Bonnez op 26 januari 2026, 22:38:32Het is nog even wachten op de echte krokuszondagen Kris

Mee eens Danny. Maar als de bloemen voldoende ontwikkeld zijn dan wordt het tricky en kan je niet meer terug .Als ze dan een  aantal dagen zon en warmte missen om open te komen dan gaan ze na een paar dagen verwelken zonder dat ze zijn open gekomen. Iets wat we met ons soms grijs weer wel ne keer voor hebben.  En dan wil ik degene die in pot staan toch efkes helpen ...
Bij de de ene lukt dat al beter dan bij de andere .
Dit is Crocus bowlesianus die ik zondag maar net open kreeg binnen. Deze heb ik nu het tweede jaar in de collectie. Beschreven door Kerndorff &Pasche in 2015 . Groeigebied :Lycian Taurus, Antalya Province, Ka- trancik Dağlari, Hoogte  1400-1500 m.

Mee eens Kris , de januari maand verloopt meestal moeilijk om open krokussen te bewonderen . Het aantal goeie dagen is meestal beperkt waardoor we sommige soortjes nooit mooi in bloei zien . Inderdaad , zelfs in de huiskamer hebben sommige soortjes het lastig om open te komen . Een soort die wel vlot openkomt in huis bij donker weer is Crocus concinnus .

Mooie soort die bowlesianus !   8)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

1 van de 2 is Crocus fauseri . Deze heb ik nu 5 jaar in de collectie en die ene bol die ik destijds kocht is nu vermeerderd naar .....1 bol . Dus nog steeds eentje na 5 jaar  ))4  :-X  :-X
Bloeide niet in 2023 en 2024 toen ik met een foutief substraat bezig was . Maar reeds vorig jaar herpakte hij zich en nu is hij ook weer op post.
[/quote
Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 13:11:52

Hier net hetzelfde verhaal , Kris . Een grote terugval vorig jaar , ik dacht dat de bol gerot was maar is later het seizoen toch bovengekomen . Dit jaar op tijd bovengekomen maar aan het herstellen . Een verkeerd mengsel gebruikt ! Blijkbaar niet zo gemakkelijk , bloeit normaal als een van de eerste . Knap dat hij terug bloeit , heel mooie soort !  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 13:54:35
De tweede betreft Crocus ruksansii die pas in 2017 is beschreven . Deze heb ik nu het tweede jaar in de collectie .

Heb ik ook aangeschaft Kris maar nog even af van de bloei . Een knappe soort natuurlijk , zoals nubigena maar van een ander eiland ( Karpathos) .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 14:11:56De voorlaatste bij deze update van zondag is Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold'. Bloemen kwamen net niet open de zondag ...Nu 5 jaar in de verzameling en breid zich goed uit ..
Eentje die ik op termijn ook wel ne keer buiten wil testen .

Knappe soort en ziet er heel goed uit Kris ! Bij mij lukken deze soorten niet zowel veluchensis als cvijicii . Volgens Janis hebben ze een meer zure PH nodig .
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 13:11:52

De energie die je er in steekt wordt uiteindelijk ook weer beloond Kris. ((14