Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold' nu met een eerste bloem geopend ...Deze heb ik reeds van 2021 in de collectie .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Crocus ziyaretensis heb ik sinds 2021 in de collectie. De bloemen zijn niet super groot maar met de zwarte helmknoppen en paarse bloemen toch een mooi geheel .Groeit ook maar weinig aan , ik denk dat ik nu pas een tweede bolletje heb ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 08:17:59Dit is Crocus bowlesianus die ik zondag maar net open kreeg binnen. Deze heb ik nu het tweede jaar in de collectie. Beschreven door Kerndorff &Pasche in 2015 . Groeigebied :Lycian Taurus, Antalya Province, Ka- trancik Dağlari, Hoogte  1400-1500 m.
Vandaag toch wat verder open gekomen ...

Wim Boens

Wat bloeiertjes van vandaag:

Crocus cyprius
Crocus gembosii x concinnus 'Osiris'
Crocus sieberi 'Midas Touch'...netjes op een rij
Crocus sieberi 'Touch of Lilac'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 31 januari 2026, 19:58:08Wat bloeiertjes van vandaag:
Crocus cyprius

Allemaal mooi Wim , maar wat een mooi vol potteke cyprius ....

Kris De Raeymaeker

Crocus caricus , nu 6 jaar in de collectie ...

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 januari 2026, 20:00:04Allemaal mooi Wim , maar wat een mooi vol potteke cyprius ....

Een pot zaailingen van wat jaren geleden.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

De endemische Crocus hartmannianus van Cyprus .Deze laatste heb ik nu 3 jaar in de collectie maar vorig jaar was er wat terugval en nu terug herstellende . Ook nog een keer Crocus ruksansii ..

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 januari 2026, 10:42:40
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 14:11:56De voorlaatste bij deze update van zondag is Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold'. Bloemen kwamen net niet open de zondag ...Nu 5 jaar in de verzameling en breid zich goed uit ..
Eentje die ik op termijn ook wel ne keer buiten wil testen .
Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 januari 2026, 17:23:38Ooit ook aangeschaft en buiten geplant gezien zijn afkomst, helaas verdween hij stillekens na 2 - 3 jaar nadat hij slechts het eerste jaar had gebloeid...  --13  Mocht jouw pot ooit 'uitpuilen' Kris...  -1(  -1(  _07
Als ik me correct herinner heb ik je deze zomer enkele gegeven Luc ? Of laat mijn geheugen me nu in de steek ?

???  ))2  :-[  Oeioeioei... een 'senior moment' mijnerzijds Kris + mijn harde schijf liet mij in de steek... _07   Nogmaals dank ! Hij zit nu inderdaad in de verzameling.... nog niet boven, maar dat komt wellicht eerstdaags.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 14:11:56De voorlaatste bij deze update van zondag is Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold'. Bloemen kwamen net niet open de zondag ...Nu 5 jaar in de verzameling en breid zich goed uit ..
Eentje die ik op termijn ook wel ne keer buiten wil testen .
Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 januari 2026, 17:23:38Ooit ook aangeschaft en buiten geplant gezien zijn afkomst, helaas verdween hij stillekens na 2 - 3 jaar nadat hij slechts het eerste jaar had gebloeid...  --13  Mocht jouw pot ooit 'uitpuilen' Kris...  -1(  -1(  _07
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 januari 2026, 10:42:40Als ik me correct herinner heb ik je deze zomer enkele gegeven Luc ? Of laat mijn geheugen me nu in de steek ?
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 februari 2026, 18:27:42???  ))2  :-[  Oeioeioei... een 'senior moment' mijnerzijds Kris + mijn harde schijf liet mij in de steek... _07   Nogmaals dank ! Hij zit nu inderdaad in de verzameling.... nog niet boven, maar dat komt wellicht eerstdaags.

((14  _07  _08

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 januari 2026, 10:52:17Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold' nu met een eerste bloem geopend ...Deze heb ik reeds van 2021 in de collectie .

Knappe kruising , knappe resultaten Kris ! ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 januari 2026, 11:04:36Crocus ziyaretensis heb ik sinds 2021 in de collectie. De bloemen zijn niet super groot maar met de zwarte helmknoppen en paarse bloemen toch een mooi geheel .Groeit ook maar weinig aan , ik denk dat ik nu pas een tweede bolletje heb ...

Nog een juweeltje Kris ! Heb ik ook aangeschaft en nog even van bloei af .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 januari 2026, 18:07:01
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 08:17:59Dit is Crocus bowlesianus die ik zondag maar net open kreeg binnen. Deze heb ik nu het tweede jaar in de collectie. Beschreven door Kerndorff &Pasche in 2015 . Groeigebied :Lycian Taurus, Antalya Province, Ka- trancik Dağlari, Hoogte  1400-1500 m.
Vandaag toch wat verder open gekomen ...

Prachtige kleurencombinatie ( goeie vorm ) Kris en ziet er ook groeikrachtig uit , een interessant soortje !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Wim Boens op 31 januari 2026, 19:58:08Wat bloeiertjes van vandaag:

Crocus cyprius

Knappe soortjes en een indrukwekkende pot cyprius , Wim  :o   ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 januari 2026, 20:01:23Crocus caricus , nu 6 jaar in de collectie ...

Dat is echt knap , Kris ! Een van de allermooiste maar ook een van de moeilijkste soorten toch ! Is zeer kieskeurig , je moet wat geluk hebben dat je mengsel geschikt is voor de soort wat mij al 2 keer mislukt is .  ((3  ((3  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen