Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2026, 21:14:35De zuivere witte vorm van Crocus goulimyi durf ik echt wel als nr. 8 te benoemen ...
Ik heb er 2 van verschillende afkomst ...Deze had ik als Crocus goulimyi 'Mani White' .
Ik heb ook nog een andere zuivere witte die altijd iets later is . Dit is een collectie van onze eigen HVB die spijtig genoeg onze hobby heeft verlaten....   

Die is hier nog niet in zicht Kris (in pot), nog even geduld.

Crocus goulimyi blijft maar gaan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Altijd al een herfst favoriet geweest : Crocus tournefortii, net begonnen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2026, 20:31:46
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2026, 09:00:04Tijd voor nr7 .....Crocus goulimyi ssp. leucanthus . Deze is afkomstig van het zuidoosten van de Peloponnesos  .Ik heb ze op 2 plekjes in de tuin. Typisch is de zeer lichte lavendelblauwe kleur die bij bepaalde lichtinval zelfs naar wit neigt. Ook deze breid zich gestaag uit...
Citaat van: Danny Bonnez op  1 oktober 2026, 17:37:06Staat er ook heel mooi bij Kris  ((14
Ik heb er diverse Danny , eigen collecties en collecties van vrienden ...als je er ooit eens eentje van wil proberen laat je het maar weten ...

Is heel vriendelijk van je Kris maar deze heb ik hier ook wel degelijk staan en komen misschien ook wel van jou of van  Luc . Uit zaad opgekweekt van de crocus groep maar hier is alles duidelijk later ....  ((14  ((4
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2026, 20:32:55
Citaat van: Danny Bonnez op  1 oktober 2026, 17:49:39Hier is er nog steeds weinig bloei , nog wat afwachten . Hier en daar enkele bloemen van nudiflorus en speciosus vormen en nog wat enkelingen die ik reeds getoond heb . Met de regen van maandag ontwikkeld zich nu een mooi groepje van Crocus kotschyanus  . Een soort die het vrij goed doet hier en soms vind ik een spontane zaailing die al dan niet blijvend zijn . Foto 3 en 4 spontane zaailingen in de klei en in de pure dolomiet
In het voorjaar ga je weer als een pletwals over mij Danny .... -2(  -2(  -2(

Das niet de bedoeling Kris , ik neem het zoals het komt maar in het voorjaar heb ik inderdaad wel wat meer te bieden ...... -2(   Maar eerst nog het najaar , alles moet hier nog beginnen  ;D  :)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2026, 20:37:43Nog zo maar een willekeurig goulimyi groepje in de rotstuin ....gewoon in de Potentilla nitida  .....

Oei Kris , die verpesten je mooie Potentilla  -2(

Maar toch een mooie natuurlijke look  ;)  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2026, 21:14:35De zuivere witte vorm van Crocus goulimyi durf ik echt wel als nr. 8 te benoemen ...
Ik heb er 2 van verschillende afkomst ...Deze had ik als Crocus goulimyi 'Mani White' .
Ik heb ook nog een andere zuivere witte die altijd iets later is . Dit is een collectie van onze eigen HVB die spijtig genoeg onze hobby heeft verlaten....   

Deze moet er zeker ook bij Kris , staat hier trouwens ook maar nog niets te zien van alle goulimyi vormen . >:(  maar ik panikeer niet , dit verhaal maak ik elk jaar mee

Jammer dat Hendrik er niet meer bij is ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op Gisteren om 12:35:17Altijd al een herfst favoriet geweest : Crocus tournefortii, net begonnen.

Voor mij ook een favoriet Luc , heb dit jaar 2 nieuwe vormen aangekocht bij Janis , maar hier nog niets te zien ....

In Harelbeke is ook alles vroeger dan hier , voorlopig ?  ((--11   
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Vandaag zag ik nu toch wat beweging komen , diverse neuzen komen piepen ...... o.a ook in verschillende potten ...

Soms schieten bepaalde vormen uit het niets uit de grond , zo kon ik nog net deze Crocus hatayensis vormen vastleggen voor ik moest vertrekken naar een familiefeestje vandaag .

Deze Crocus puringii stond er vrijdag mooi bij .

Deze spontane zaailing uit Crocus kotschyanus maakt me wel blij  ;D
Ieper , West-Vlaanderen