Tulpen in 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 januari 2026, 19:08:35

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Tulipa jacquesii dapper in de sneeuw ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Tja ...krijg je dan ...Tulipa cretica in de rotstuin momenteel.

Kris De Raeymaeker

Ook Tulipa saxatilis zal wel kou lijden ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 januari 2026, 19:08:35Tulipa jacquesii dapper in de sneeuw ....
En vandaag heel voorzichtig een eerste bloempje dat zich opende ...

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 januari 2026, 17:20:27
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 januari 2026, 19:08:35Tulipa jacquesii dapper in de sneeuw ....
Hier willen de knoppen nog niet open gaan. Mijn planten staan in pot en zijn wat later in groei gekomen.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Hoewel de bloemen nog niet volledig opengaan, is deze Amana baohuanensis uit China toch aantrekkelijk door de kleurrijke buitenkant van de bloemknoppen.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op 20 januari 2026, 12:43:05Hoewel de bloemen nog niet volledig opengaan, is deze Amana baohuanensis uit China toch aantrekkelijk door de kleurrijke buitenkant van de bloemknoppen.

Voor mij mooier zo dan wanneer volledig geopend !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 januari 2026, 17:20:27

De eerste van meer zo lijkt het Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 20 januari 2026, 12:43:05Hoewel de bloemen nog niet volledig opengaan, is deze Amana baohuanensis uit China toch aantrekkelijk door de kleurrijke buitenkant van de bloemknoppen.

Heel mooi die buitenkant Luc ! Je zou kunnen denken dat het één of andere Colchicum kesselringii is  -2( 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 januari 2026, 17:20:27En vandaag heel voorzichtig een eerste bloempje dat zich opende ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 januari 2026, 13:00:27De eerste van meer zo lijkt het Kris !

Behoudens 1 of andere plaag of tegenslag wel Luc  :)  ;)  Het is het eerste jaar dat ik hem gewoon zonder enige bescherming in de open tuin kweek. Wel in mandjes die ik later uithaal wanneer ze in rust gaan ..

Kris De Raeymaeker

Heel mooi vind ik bij bepaalde soortjes als ze van dat golvend blad hebben dat plant op de grond ligt . Deze heb ik Tulipa turkestanica (komt van Ger , na het ontmantelen van diens tuin) .En die doet precies wat ik graag zie ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 januari 2026, 17:20:27En vandaag heel voorzichtig een eerste bloempje dat zich opende ...

Veel ongeloof toen ik deze foto's ook had gepost op FB ...Hoe kan dat zo vroeg was de reactie ...Tja , kan ze niet terug duwen ...Ook de buur is al aardig op weg .Zoals je ziet staan deze soorten in vijvermandjes die ik ingraaf .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 januari 2026, 10:10:21Heel mooi vind ik bij bepaalde soortjes als ze van dat golvend blad hebben dat plant op de grond ligt . Deze heb ik Tulipa turkestanica (komt van Ger , na het ontmantelen van diens tuin) .En die doet precies wat ik graag zie ...
Kan het niet laten ... :-X  :-X

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 11:00:05
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 januari 2026, 10:10:21Heel mooi vind ik bij bepaalde soortjes als ze van dat golvend blad hebben dat plant op de grond ligt . Deze heb ik Tulipa turkestanica (komt van Ger , na het ontmantelen van diens tuin) .En die doet precies wat ik graag zie ...
Kan het niet laten ... :-X  :-X
Kris, prachtig en zo compact!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 27 januari 2026, 13:01:56Kris, prachtig en zo compact!

Dank je Herman ! Het is altijd mijn grote betrachting om ze zo compact mogelijk te houden maar je moet daarbij ook de weergoden mee hebben...Nu blijven ze mijn inziens altijd compacter zo buiten en bloot gesteld aan alle omstandigheden dan in een pot onder glas . Uiteraard is ook het meest zonnige plekje in de tuin en een doorlatende grond een must .