Cyclamen 2026

Gestart door Herman Mylemans, 14 januari 2026, 17:56:02

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Een hederifolium vorm met smal blad uit mijn Cyclamen bed die ik misschien wel afzonderlijk moet oppotten ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 september 2026, 10:31:40Opmerkelijk ook bij deze Cyclamen hederifolium 'Corfu Red' maar ook vele andere Cyclamen is het feit  hoever de bladeren zich verspreiden van de knol ! De lange bladstengels zitten onder de grond maar het blad komt pas boven op een aanzienlijke afstand van de knol. Deze knol zit waar de bloemen naar boven komen .Dit fenomeen kon ik ook al heel dikwijls waarnemen in de natuur!  Kan natuurlijk niet als je ze in pot kweekt.

Iets dat mij ook al vaker was opgevallen Kris.  Je trekt aan een blad en je komt tot de constatatie dat de bol 15 cm verder zit.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Eindelijk eens wat tijd gehad om nog wat foto's te nemen van Cyclamen:
Cyclamen cilicium
Cyclamen colchicum
Cyclamen confusum
Cyclamen graecum
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Cyclamen graecum 'Glyfada'
Cyclamen hederifolium ssp crassifolium
Cyclamen intaminatum

Luc Scheldeman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 september 2026, 11:57:21Hier siert een variatie aan Cyclamen de 'showbench'  -2(
En met weinig/geen blad tijdens de bloei heb ik ze het liefst.
Torhout, West-Vlaanderen

Marc Coolens

Citaat van: Herman Mylemans op 27 september 2026, 17:16:33Eindelijk eens wat tijd gehad om nog wat foto's te nemen van Cyclamen:
Cyclamen cilicium
Cyclamen colchicum
Cyclamen confusum
Cyclamen graecum
Mooie reeks cylamen Herman , al een ganss collectie ((3

Marc Coolens

Gisteren 2 potjes C. coum gekocht die reeds beginnen bloeien, kon het niet laten.Het blad is duidelijk C. coum.
Ik vond de kleine bloemen wel mooi.
Zouden deze plantjes geforceerd zijn? Zijn er nog forumleden die er ervaring mee hebben
Ja Luc met weinig tot geen blad komen de bloemen meer tot hun recht, maar na de bloei is het blad  ook wel opvallend zeker bij de kleur grijs- zilver.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 27 september 2026, 17:17:47Cyclamen graecum 'Glyfada'

Gewoon buiten dus Herman  :o  Dat zou ik niet verwachten , hoe lang staat hij er al ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 27 september 2026, 17:16:33Eindelijk eens wat tijd gehad om nog wat foto's te nemen van Cyclamen:
Cyclamen cilicium
Cyclamen colchicum
Cyclamen confusum
Cyclamen graecum
Nog al een graecum buiten dus  ((3  Cyclamen colchicum treffen we niet zo vaak aan in collecties !
Mooie collectie Herman  ((3  ((3 

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2026, 08:26:31
Citaat van: Herman Mylemans op 27 september 2026, 17:17:47Cyclamen graecum 'Glyfada'

Gewoon buiten dus Herman  :o  Dat zou ik niet verwachten , hoe lang staat hij er al ?
Kris, Glyfada heb ik in het voorjaar in Duitsland gevonden. Die andere graecum soorten staan al lang in de tuin.

Herman Mylemans

Cyclamen cyprium

Cyclamen mirabile f. niveum

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 29 september 2026, 15:17:06Cyclamen cyprium

Heel mooie Cyclamen cyprium Herman ! En zeggen dat we die 15 jaar geleden als niet winterhard beschouwden en alleen maar in potjes kweekten. Ik heb deze soort ook gezien in de natuur in Cyprus en ik vind het echt een heel mooie soort...Hier zaait hij zich ook uit . Niet zo fanatiek als hederifolium maar toch ...

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 08:52:06
Citaat van: Herman Mylemans op 29 september 2026, 15:17:06Cyclamen cyprium

Heel mooie Cyclamen cyprium Herman ! En zeggen dat we die 15 jaar geleden als niet winterhard beschouwden en alleen maar in potjes kweekten. Ik heb deze soort ook gezien in de natuur in Cyprus en ik vind het echt een heel mooie soort...Hier zaait hij zich ook uit . Niet zo fanatiek als hederifolium maar toch ...
Ja Kris, wij zullen stilaan meer andere Cyclamen kunnen planten.