Iris in 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 15 januari 2026, 12:03:21

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Wordt dit de eerste juno van het nieuwe jaar ? Er zijn in ieder geval al vijanden bezig ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Hier verschijnt er eentje van Alan McMurtrie : Iris x 'Sunshine'

Hij start pas, hopelijk later nog een beeld wanneer hij in 'full swing' is en hopelijk wat minder regen heeft gevangen dan de voorbije dagen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 januari 2026, 18:20:02Hier verschijnt er eentje van Alan McMurtrie : Iris x 'Sunshine'
Hij start pas, hopelijk later nog een beeld wanneer hij in 'full swing' is en hopelijk wat minder regen heeft gevangen dan de voorbije dagen.
Veel belovend Luc ! Als we nu eens wat droger weer en wat zon krijgen ....

Luc Scheldeman

Iris hyrcana uit het Talysh gebergte in zuid Azerbaijan
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Deze Iris reticulata heeft in december één bloem geproduceerd en nu komen er met de zon plots een aantal knoppen terzelfdertijd open. 
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Twee super pollen Luc !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Het kleurenpallet bij Iris reticulata in de natuur is zeer breed.
Op de foto een donker gekleurde collectie uit Azerbaijan
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een verrassing. In de vijvermand met Iris reticulata uit post 4 hierboven is nu een tweede groep in bloei gekomen met een uitgesproken gedrongen groeiwijze en een lichtblauwe bloemkleur.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Een Iris cultivar die in zijn kleur perfect het grijze, drabbige weer van de afgelopen winter reflecteert.

Iris tuberosa 'Smokey'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 21 februari 2026, 17:15:18Een Iris cultivar die in zijn kleur perfect het grijze, drabbige weer van de afgelopen winter reflecteert.
Iris tuberosa 'Smokey'
Dat kan je wel zeggen Wim ...Iris tuberosa komt ook niet zoveel voor in collecties trouwens .

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 13:01:15Dat kan je wel zeggen Wim ...Iris tuberosa komt ook niet zoveel voor in collecties trouwens .
Eigenlijk wel jammer, want niet zo moeilijk op een warme en droge plaats en ze zijn niet allemaal zo "drabberig" van kleur.
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 13:01:15Dat kan je wel zeggen Wim ...Iris tuberosa komt ook niet zoveel voor in collecties trouwens .
Citaat van: Wim Boens op 22 februari 2026, 15:10:10Eigenlijk wel jammer, want niet zo moeilijk op een warme en droge plaats en ze zijn niet allemaal zo "drabberig" van kleur.
Ik heb ze heel vaak gezien in het wild in Kreta enz...Wim. Maar in cultuur haast nooit. Ik dacht dat ik eens gehoord heb dat ze niet zo willen groeien in potten ? In Kreta heb ik ze wel eens gezien op erg natte stukken maar dat is natuurlijk waarschijnlijk super tijdelijk in het voorjaar ... 

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 15:17:09Ik heb ze heel vaak gezien in het wild in Kreta enz...Wim. Maar in cultuur haast nooit. Ik dacht dat ik eens gehoord heb dat ze niet zo willen groeien in potten ? In Kreta heb ik ze wel eens gezien op erg natte stukken maar dat is natuurlijk waarschijnlijk super tijdelijk in het voorjaar ... 

Groeien deden ze wel in pot bij mij en ze er in opkweken uit zaad, geen enkel probleem. Kreeg ze in pot wel nooit in bloei, enkel het typische grasachtige blad....niet waarvoor we ze willen, natuurlijk, tegen een zuidermuur doen ze het goed, gewoon uitgeplant en daar bloeien ze ook elk jaar. Staan er kurkdroog in de zomer maar in de winter en voorjaar natuurlijk wel vochtig (en dit jaar ronduit nat). Zoals veel bolgewassen, hebben ze volgens mij geen probleem met vochtigheid als ze in groei zijn.
Wim Boens

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 15:17:09Ik heb ze heel vaak gezien in het wild in Kreta enz...Wim. Maar in cultuur haast nooit. Ik dacht dat ik eens gehoord heb dat ze niet zo willen groeien in potten ? In Kreta heb ik ze wel eens gezien op erg natte stukken maar dat is natuurlijk waarschijnlijk super tijdelijk in het voorjaar ... 
Citaat van: Wim Boens op 22 februari 2026, 15:31:22Groeien deden ze wel in pot bij mij en ze er in opkweken uit zaad, geen enkel probleem. Kreeg ze in pot wel nooit in bloei, enkel het typische grasachtige blad....niet waarvoor we ze willen, natuurlijk, tegen een zuidermuur doen ze het goed, gewoon uitgeplant en daar bloeien ze ook elk jaar. Staan er kurkdroog in de zomer maar in de winter en voorjaar natuurlijk wel vochtig (en dit jaar ronduit nat). Zoals veel bolgewassen, hebben ze volgens mij geen probleem met vochtigheid als ze in groei zijn.
Bedankt voor de toelichting Wim . Heel interessante info, en dan weer een reden om het ooit eens te proberen  ))4   

Kris De Raeymaeker

Misschien wel mijn  favoriete Juno door het feit dat hij wat sterker is dan vele andere en ieder jaar trouw bloeit ...Iris rosenbachiana 'Tovilj Dara ' heb ik nu 6 jaar in de collectie en heeft nog nooit ontgoocheld .