Iris in 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 15 januari 2026, 12:03:21

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 april 2026, 09:00:55
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:40:06Een eigen opgekweekte kruising tussen I. lutescens en I suaveolens. De bloem neigt naar lutescens, terwijl het compacte loof naar suaveolens verwijst.
Alleszins een goede kleurschakering Frankie...

Vind ik ook, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:12:14Een soort uit de valleien in de Himalaya (Tibet-Bhutan-Indie-Nepal) die het bij ons toch goed doet.
Iris kamaonensis

Zeker niet verkeerd, Luc. Is het ook een baardiris?

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 24 april 2026, 21:03:55
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:12:14Een soort uit de valleien in de Himalaya (Tibet-Bhutan-Indie-Nepal) die het bij ons toch goed doet.
Iris kamaonensis

Hier moet ik even technisch worden.
Beide behoren tot het subgenus Iris, maar tot een verschillende sectie.
De sectie Iris bevat de planten die we kennen als de baardirissen met onder andere soorten als Iris aphylla, attica, furcata, germanica, imbricata, junonia, lutescens, pumila en nog een reeks andere.
De sectie pseudoregelia waartoe Iris kemaonensis behoort is een kleine groep met soorten die groeien in de hooggelegen valleien van de Himalayas. Andere soorten die hierbij horen zijn o.a. Iris goniocarpa, hookeriana, leptophylla en tigridia
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 25 april 2026, 14:09:34
Citaat van: Frankie Wulleman op 24 april 2026, 21:03:55
Iris kamaonensis

Hier moet ik even technisch worden.
Beide behoren tot het subgenus Iris, maar tot een verschillende sectie.
De sectie Iris bevat de planten die we kennen als de baardirissen met onder andere soorten als Iris aphylla, attica, furcata, germanica, imbricata, junonia, lutescens, pumila en nog een reeks andere.
De sectie pseudoregelia waartoe Iris kemaonensis behoort is een kleine groep met soorten die groeien in de hooggelegen valleien van de Himalayas. Andere soorten die hierbij horen zijn o.a. Iris goniocarpa, hookeriana, leptophylla en tigridia

Dank voor de toelichting.

Kris De Raeymaeker

Een tof en klein Irisje ..Iris humilis. Past in iedere rotstuin !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 08:40:53Een tof en klein Irisje ..Iris humilis. Past in iedere rotstuin !
Ik vind deze lastig om over te houden na de winter. Geen idee waarom.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 08:40:53Een tof en klein Irisje ..Iris humilis. Past in iedere rotstuin !
Citaat van: Luc Scheldeman op 27 april 2026, 12:01:27Ik vind deze lastig om over te houden na de winter. Geen idee waarom.

Geeft hier geen enkel probleem Luc...staat op een uitlopend stukje aan de crevice. Krijgt in de winter en begin van het voorjaar  zelfs geen zon. Niveau 15cm hoger dan het maaiveld. Uiteraard vanaf midden maart weer steeds meer zon en nu volop zon...Staat zuidelijk maar doordat dit stuk korter bij het huis ligt kan de zon er in de winter niet bij als deze lager staat.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

De volgende bloemen op Iris paradoxa.

Frankie Wulleman

Heel mooi, maar ziet er fragiel uit. Kunnen de slakken er wat van af blijven, Kris?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op 27 april 2026, 12:01:27
Ik vind deze lastig om over te houden na de winter. Geen idee waarom.

Idem dito hier, na 1 - 2  jaar verdwijnt hij  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Niet echt rotstuin-irisjes maar toch wel leuk:

Iris clarkei en
Iris verna
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Scheldeman

Iris sogdiana uit Kyrgistan
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 mei 2026, 10:31:49Iris sogdiana uit Kyrgistan
Wel speciaal en kleurrijk!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Een opvallend mooie iris is deze Iris spuria subsp. maritima, met dank aan de GG.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 mei 2026, 10:31:49Iris sogdiana uit Kyrgistan

Aardige bloemen, maar bij deze soorten vind ik het jammer dat ze nogal veel en lang loof maken, waartussen de bloemen soms verscholen zitten.