Erythronium - 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 februari 2026, 15:20:57

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Jawel ....ze zijn op komst..... ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 februari 2026, 15:20:57Jawel ....ze zijn op komst..... ))4
Top Kris, ik heb ook al gaan kijken maar nog niets te zien.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 februari 2026, 15:20:57Jawel ....ze zijn op komst..... ))4
Citaat van: Herman Mylemans op  1 februari 2026, 17:17:50Top Kris, ik heb ook al gaan kijken maar nog niets te zien.

Met de huidige temperaturen gaat het natuurlijk snel Herman ...Je ziet ze bijna groeien ...
Zag trouwens ook al caucasicum boven komen ...

Herman Mylemans

Kris, je hebt er zeker verwarming bij staan!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 11 februari 2026, 17:40:30Kris, je hebt er zeker verwarming bij staan!

Haha ....in Rumst is de opwarming van de aarde extra voelbaar denk ik Herman ....Neen,alle gekheid op een stokje ....onze tuin is echt wel ingesloten en beschermd...

Kris De Raeymaeker

Vrijdagmorgen zag ik maar een heel klein puntje van een blad nog geen centimeter hoog...En gisteren namiddag stond hij er al zo bij, snelle jongen onze Erythronium caucasicum.   

Herman Mylemans

Kris , die kunnen inderdaad snel zijn. Hier heb ik nu ook iets gezien.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 15 februari 2026, 09:47:29Kris , die kunnen inderdaad snel zijn. Hier heb ik nu ook iets gezien.
Hier zijn ze nu plots allemaal aan het bloeien gegaan Herman ...en zeggen dat ik er ooit maar eentje heb geplant ....Dus allemaal zaailingen . Sorry voor de mindere (iPhone) foto's ...Geen goesting om met mijn duur fototoestel buiten in de regen op mijn buik te gaan liggen ...

Herman Mylemans

Prachtig Kris, hier wacht hij waarschijnlijk tot woensdag (18°C).
In Knechtsteden waren ze gisteren ook te koop bij Renate Brinkers, Pflanze und Co. Ik heb maar een plant meegenomen voor kruisbestuiving.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 22 februari 2026, 14:54:20Prachtig Kris, hier wacht hij waarschijnlijk tot woensdag (18°C).
In Knechtsteden waren ze gisteren ook te koop bij Renate Brinkers, Pflanze und Co. Ik heb maar een plant meegenomen voor kruisbestuiving.

Oh kijk , je vind ze nog steeds weinig aangeboden Herman. En prijzig als ik vragen mag ?
Ja ik had ooit maar eentje en dus hoe die bestuiving dan toch gewerkt heeft ? Of misschien had ik er wel 2 dat ik dat niet meer weet maar alleszins niet meer ...   

Kris De Raeymaeker

Ook een eerste Erythronium dens-canis ssp. niveum...Op de achtergrond een zaailing van Narcissus cyclamineus op wel 3 meter van de moederplant vandaan ...

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 15:19:53
Citaat van: Herman Mylemans op 22 februari 2026, 14:54:20Prachtig Kris, hier wacht hij waarschijnlijk tot woensdag (18°C).

Oh kijk , je vind ze nog steeds weinig aangeboden Herman. En prijzig als ik vragen mag ?
Ja ik had ooit maar eentje en dus hoe die bestuiving dan toch gewerkt heeft ? Of misschien had ik er wel 2 dat ik dat niet meer weet maar alleszins niet meer ... 
Kris, het is één met een mooi blad, de prijs viel wel mee voor een bloeiende plant.

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 15:21:25Ook een eerste Erythronium dens-canis ssp. niveum...Op de achtergrond een zaailing van Narcissus cyclamineus op wel 3 meter van de moederplant vandaan ...
Hier gaan die ook beginnen, dus het is vooral de temperatuur die belangrijk is want anders zouden ze nog wat op de zon wachten.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 15:21:25Ook een eerste Erythronium dens-canis ssp. niveum...Op de achtergrond een zaailing van Narcissus cyclamineus op wel 3 meter van de moederplant vandaan ...
Citaat van: Herman Mylemans op 22 februari 2026, 15:41:44Hier gaan die ook beginnen, dus het is vooral de temperatuur die belangrijk is want anders zouden ze nog wat op de zon wachten.
Klopt Herman , het is inderdaad de temperatuur bij dit soort bolgewassen ! Er staan hier vandaag nog  bepaalde bolgewassen open  ondanks de intense regens en het ontbreken van licht en zon. Crocus en Colchicum zitten daar wel niet bij...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 22 februari 2026, 15:39:53Kris, het is één met een mooi blad, de prijs viel wel mee voor een bloeiende plant.

Inderdaad een mooi exemplaar Herman , de tekening op de bladeren kan inderdaad nogal verschillen. Ik heb ooit een roosbloeiende caucasicum gekregen van een Zweed maar die is helaas ter ziele gegaan...