Erythronium - 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 februari 2026, 15:20:57

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 10 maart 2026, 12:57:52Erythronium helenae
Erythronium albidum
Erythronium helenae ziet er goed uit Herman , die albidum kende ik eigen niet  ))4 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Kris, Erythronium albidum is moeilijk te vinden. In 2017 heb ik er een paar gekocht bij bollen Nijssen, in 2020 nog één bij Hartside nursery voor een andere bloedlijn. Daarna heb ik hem niet meer te koop gezien. Spijtig genoeg groeit hij maar traag aan en uitzaaien doet hij ook niet. Normaal moet hij nog verder openkomen, maar ik heb gisteren toch maar een foto genomen omdat het weer ging veranderen.
https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2852.15
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Erythronium grandiflorum ssp. grandiflorum

Danny Bonnez

Een eigen collectie Erythronium dens-canis col de la Chau ( Vercors )
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Danny Bonnez op 17 maart 2026, 21:04:56Een eigen collectie Erythronium dens-canis col de la Chau ( Vercors )
Danny, het is een mooie Erythronium.

Marc Coolens

Citaat van: Herman Mylemans op 12 maart 2026, 18:33:59Erythronium grandiflorum ssp. grandiflorum
E. grandiflorum en E. helenae zijn top Herman.
E. dens-canis is een mooie aanwinst Danny  ((14
bijgevoegde foto is Erythronium white Beauty volgens mij , kan dit?

Herman Mylemans

Citaat van: Marc Coolens op 18 maart 2026, 15:15:34
Citaat van: Herman Mylemans op 12 maart 2026, 18:33:59Erythronium grandiflorum ssp. grandiflorum
E. grandiflorum en E. helenae zijn top Herman.
E. dens-canis is een mooie aanwinst Danny  ((14
bijgevoegde foto is Erythronium white Beauty volgens mij , kan dit?
Ja Marc, E. californicum 'White Beauty ' is juist.

Marc Coolens

Kris De Raeymaeker

Waarschijnlijk Erythronium umbilicatum ? Kan het dat die verder kruipt ? Ik zie ze precies ook wat verderop verschijnen ..

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 maart 2026, 11:09:52Waarschijnlijk Erythronium umbilicatum ? Kan het dat die verder kruipt ? Ik zie ze precies ook wat verderop verschijnen ..
Kris, E. umbilicatum ssp. monostolum heeft uitlopers! De stempel heeft een putje.

Luc Gilgemyn

Super Erythroniums mannen, allemaal vroeger dan hier al staan de meeste van mijn exemplaren in de volle schaduw deze tijd van het jaar.  Deze hier staat in de zon en schittert al in zijn (haar) schoonheid.  Erytrhonium x 'Susannah' een kruising tussen E. tuolumnense en E. oreganum
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 maart 2026, 11:09:52Waarschijnlijk Erythronium umbilicatum ? Kan het dat die verder kruipt ? Ik zie ze precies ook wat verderop verschijnen ..

Zou dat niet 'Americanum' kunnen zijn ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 maart 2026, 18:19:45Zou dat niet 'Americanum' kunnen zijn ??

Zou zeker kunnen Luc , ik heb daar te weinig kennis van en zou dan is in de details moeten duiken...Kruipt die ook verder ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 20 maart 2026, 19:50:29Kris, E. umbilicatum ssp. monostolum heeft uitlopers! De stempel heeft een putje.
Bedankt Herman , wat bedoelen ze dan met een putje ? Mijn ogen zijn waarschijnlijk niet scherp genoeg meer omdat putje te zien of het is er niet ? Ik zal eens een vergrootglas moeten pakken ...

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2026, 09:50:22
Citaat van: Herman Mylemans op 20 maart 2026, 19:50:29Kris, E. umbilicatum ssp. monostolum heeft uitlopers! De stempel heeft een putje.
Bedankt Herman , wat bedoelen ze dan met een putje ? Mijn ogen zijn waarschijnlijk niet scherp genoeg meer omdat putje te zien of het is er niet ? Ik zal eens een vergrootglas moeten pakken ...
Kris, americanum heeft ook uitlopers maar de stamper is knotsvormig (rond) en bij umbilicicatum zie je een putje op de top. Anders eens een foto van de stamper nemen.