Bloei maart - april 2026

Gestart door Wim Boens, 5 maart 2026, 11:49:50

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Een nog piepkleine plant maar toch trekt ze de aandacht door de witte bloemen. 
Rhododendron 'Egret'
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op Gisteren om 17:58:59
Citaat van: Thomas Eckert op Gisteren om 14:22:13
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:15:57Twee vertegenwoordigers van het geslacht Matthiola uit Turkije die hier leven in één van de troggen.
In de winter hebben beide afscherming tegen regen nodig wat ze minder geschikt maken voor de doorsnee rotstuin.

😍

Luc...
Ik ben ook dol op Matthiola trojana.

Vanwege haar herkomst heb ik ze in de winter ook tegen vocht beschermd... maar niet alle exemplaren. En wat kan ik zeggen... het exemplaar met de afdekking heeft de winter niet overleefd. Op twee andere plekken stonden ze volledig bloot aan de elementen en zien ze er heel goed uit. Gek... toch?

Omdat de bloemen bij mij nog niet open zijn, kun je het blad nog goed zien, wat ik bijzonder mooi vind.

Al met al een mooie, compacte soort, waar ik hopelijk nog lang van kan genieten...
De plant staat hier wel in een trog onder afscherming, maar de trog krijgt wel water tijdens de wintermaanden.
Misschien was dat het probleem ?  Uitgedroogd ?

Ik denk dat dat de reden is... het is te droog. Ik heb dit ook bij andere planten in de rotstuin gezien. Soorten die zogenaamd bescherming nodig hebben, hebben de winter onder de afdekking niet overleefd, terwijl exemplaren zonder enige bescherming het prima hebben gered. Om nog een voorbeeld te geven: hier is een exemplaar van Helichrysum lineatum uit Zuid-Afrika... zonder enige bescherming, denk ik, en het ziet er niet slecht uit...😉

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 11:26:36
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:27:04Opgekweekt uit zaad: Thlapsi bellidifolium.
Een heel leuke rotsplant Frankie , maar was hier nooit lang levend ...Hopelijk heb je andere ervaringen ?

Ik heb ze vroeger ook nog gehad, Kris, maar ook toen helaas kortlevend. Het is in feite een pioniersplant en die hebben vaak een beperkte levensduur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 11:42:35
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:36:07De kleine Erigeron leiomerus is hier niet altijd even rijkbloeiend. Dit seizoen doet hij het heel goed.
Die moet ik me toch ook eens zien aan te schaffen Frankie  ))4  ))4

Ik probeer die eens te stekken, kris, al valt er eigenlijk niet veel te stekken, want het is echt een miniatuurtje. Komt nog van Papouseck.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 11:43:28
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 21:42:21Nog eventjes de aandacht vestigen op deze Phlox, nu we er toch over bezig zijn. Deze naamloze zaailing bevindt zich al enkele jaren in de rotstuin en wordt met zijn 20 cm doorsnede niet al te groot en bloeit elk jaar zeer uitbundig met donkere grote bloemen. De bloemen zijn merkelijk groter dan de bekende 'Zigeunerblut' die echter niet altijd betrouwbaar bloeit.
Frankie , is dat degene waarvan je me een plantje bezorgde ?

Jawel Kris, dat is hem!

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op Gisteren om 18:06:44Ik heb altijd een interesse gehad in kleine compacte wilgensoorten.
Deze Salix nivalis is er één van. Een plant voor een koelere plantplaats.

Met onze lange droge zomers hebben ze in ieder geval wel wat problemen. Ik had er vroeger ook enkele, maar de zomers deden hen de das om.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op Gisteren om 06:29:04
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:48:58Aubrieta 'Elsa Lancaster' doet het hier beter in een overdekte trog dan in de rotstuin.
Deze plant is hier ook wat wisselvallig in succes. Met een afdekking in de winter tegen teveel regen lukt het redelijk.

In de volle grond van de rotstuin lukte het nooit, Luc, wel in deze trog met afdekking.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:15:57Twee vertegenwoordigers van het geslacht Matthiola uit Turkije die hier leven in één van de troggen.
In de winter hebben beide afscherming tegen regen nodig wat ze minder geschikt maken voor de doorsnee rotstuin.
Citaat van: Thomas Eckert op Gisteren om 14:22:13😍
Luc...
Ik ben ook dol op Matthiola trojana.

Vanwege haar herkomst heb ik ze in de winter ook tegen vocht beschermd... maar niet alle exemplaren. En wat kan ik zeggen... het exemplaar met de afdekking heeft de winter niet overleefd. Op twee andere plekken stonden ze volledig bloot aan de elementen en zien ze er heel goed uit. Gek... toch?
Omdat de bloemen bij mij nog niet open zijn, kun je het blad nog goed zien, wat ik bijzonder mooi vind.
Al met al een mooie, compacte soort, waar ik hopelijk nog lang van kan genieten...
Heeft hier ook de winter doorstaan zonder winterbescherming Thomas , in de crevice ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op Gisteren om 20:43:32Ik denk dat dat de reden is... het is te droog. Ik heb dit ook bij andere planten in de rotstuin gezien. Soorten die zogenaamd bescherming nodig hebben, hebben de winter onder de afdekking niet overleefd, terwijl exemplaren zonder enige bescherming het prima hebben gered. Om nog een voorbeeld te geven: hier is een exemplaar van Helichrysum lineatum uit Zuid-Afrika... zonder enige bescherming, denk ik, en het ziet er niet slecht uit...😉
Mooie Helichrysum die ik nog niet kende Thomas ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op Gisteren om 18:03:56Nog zo een plant waarvan ik steeds verwonderd ben dat ze na de wintger nog leeft.
Ondertussen is ze al minstens 10 jaar oud.
Carduncellus rhaponticoides
Bloeit hier ook onder die naam Luc , maar mogelijk is de mijne een Carduncellus pinnatus .Heb hem zowel in de crevice als in de tufsteen waar hij ook al 10 jaar present is . Een erg ondergewaardeerde soort in mijn optiek .Verdiend echt een plekje in iedere rotstuin ..Wat wel opvalt is dat de kleur van de bloemen er bij mij toch anders uitziet ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op Gisteren om 18:06:44Ik heb altijd een interesse gehad in kleine compacte wilgensoorten.
Deze Salix nivalis is er één van. Een plant voor een koelere plantplaats.
Er zijn zeker een aantal goede dwerg wilgjes Luc maar sommige worden op den duur nogal breed voor een kleine tuin vind ik ...

Kris De Raeymaeker

Onder de noemer "het is niet moeilijk , het is gemakkelijk " (de vroegere Kamiel Spiessens quote)
1/Arenaria purpurascens (in verhoogd bed)
2/Androsace studiosorum (in crevice)
3/Potentilla pulvinaris (in crevice)
4/Rhodanthemum hosmariense (in verhoogd bed)

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Vandaag om 09:38:37
Citaat van: Luc Scheldeman op Gisteren om 18:03:56Nog zo een plant waarvan ik steeds verwonderd ben dat ze na de wintger nog leeft.
Ondertussen is ze al minstens 10 jaar oud.
Carduncellus rhaponticoides
Bloeit hier ook onder die naam Luc , maar mogelijk is de mijne een Carduncellus pinnatus .Heb hem zowel in de crevice als in de tufsteen waar hij ook al 10 jaar present is . Een erg ondergewaardeerde soort in mijn optiek .Verdiend echt een plekje in iedere rotstuin ..Wat wel opvalt is dat de kleur van de bloemen er bij mij toch anders uitziet ?
Het blad van beide soorten is sterk verschillend. Hieronder een foto van Carduncellus pinnatus die nu in bloei staat. 
De kleur van de bloemen bij beide soorten is inderdaad verschillend wat ik hier nu perfect kan vergelijken.
Het natuurlijke groeigebied van beide soorten is ook verschillend : voor C. rhaponticoides is dit Marokko & Algerije, voor C. pinnatus de Balearen-Sicilië-Malta-    N-Afrika.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Ik heb nog een derde soort in de rotstuin als Carduncellus monspelliensium die in vergelijking met de andere twee een zeer grote rozet maakt. De bloei laat bij deze nog op zich wachten. Groeigebied in de natuur is Spanje tot Italie.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Deze plant zie je bijna nooit meer aangeboden op plantenbeurzen.
Anacyclus (pyrethrum var) depressus uit Algerije (Mount Atlas daisy).
Het is in de tuin een eerder kortlevende soort die zich heel bescheiden uitzaait zodat je eigenlijk nooit zonder komt te zitten. De buitenkant van de bloemknoppen is fel rood, de binnenkant wit. 
Torhout, West-Vlaanderen