Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 15 juni 2026, 18:26:34
Citaat van: Frankie Wulleman op 14 juni 2026, 21:50:16Centaurea rhaetica, opgekweekt uit zaad, nu met een eerste bloem.
Ik ben wel liefhebber van het geslacht Centaurea, maar dikwijls overleven individuele planten hier niet erg lang....

Wil je er een, ik heb er nog staan in pot.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 15 juni 2026, 18:26:34
Citaat van: Frankie Wulleman op 14 juni 2026, 21:50:16Centaurea rhaetica, opgekweekt uit zaad, nu met een eerste bloem.
Ik ben wel liefhebber van het geslacht Centaurea, maar dikwijls overleven individuele planten hier niet erg lang....

Ik denk dat veel soorten geen lang leven beschoren zijn. Die planten worden geen 20 jaar oud bijvoorbeeld. Het zijn eigenlijk ook een soort pioniersplanten en vaak leven die niet zo lang. Maar dat geldt niet voor alle centaurea natuurlijk, centaurea triumfettii bijvoorbeeld, is wel een lang levende soort.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 juni 2026, 10:19:05
Citaat van: Frankie Wulleman op 14 juni 2026, 21:50:16Centaurea rhaetica, opgekweekt uit zaad, nu met een eerste bloem.
Kende ik nog niet Frankie maar ziet er wel mooi uit ...Hopelijk gaat hij niet kruipen zoals sommige Centaurea 's spijtig genoeg wel durven doen.

Voorlopig zie ik geen uitlopers, dus ik denk niet dat het een woekeraar zal zijn. Als je er een wil?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker


Citaat van: Frankie Wulleman op 14 juni 2026, 21:50:16Centaurea rhaetica, opgekweekt uit zaad, nu met een eerste bloem.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 juni 2026, 10:19:05Kende ik nog niet Frankie maar ziet er wel mooi uit ...Hopelijk gaat hij niet kruipen zoals sommige Centaurea 's spijtig genoeg wel durven doen.
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 juni 2026, 20:10:46Voorlopig zie ik geen uitlopers, dus ik denk niet dat het een woekeraar zal zijn. Als je er een wil?
((14 Wil ik wel graag eens proberen Frankie ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Een gift van Thomas deze Papaver dahlianum...Ik kreeg van hem een potje boventallige zaailingen en ik plantte er een 3 tal uit op diverse plekken. De rest schonk ik weg of kwamen in de tombola.
De eerste 2 bloeiden wit maar de derde is wel heel mooi van kleur !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

Citaat van: Herman Mylemans op 13 juni 2026, 18:04:14Gentiana lutea staat al 19 jaar in de tuin, maar heeft dit jaar maar 2 stengels met bloemen

staat er netjes bij ((14

Bert Stegeman

weer feest in belgie in jullie tuinen
voortuin is hier redelijk goed
achtertuin moet nog deels vernieuwen --3

Herman Mylemans

Sisyrinchium striatum

Teucrium montanum
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2026, 11:01:42Een gift van Thomas deze Papaver dahlianum...Ik kreeg van hem een potje boventallige zaailingen en ik plantte er een 3 tal uit op diverse plekken. De rest schonk ik weg of kwamen in de tombola.
De eerste 2 bloeiden wit maar de derde is wel heel mooi van kleur !   
Ik heb hier ook gele en oranje zaailingen bloeien.  Zeer variabel dus.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Herman Mylemans op 17 juni 2026, 14:45:57Sisyrinchium striatum

Teucrium montanum
Teucrium montanum durft zich wel ondergronds uitbreiden !
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2026, 11:01:42Een gift van Thomas deze Papaver dahlianum...Ik kreeg van hem een potje boventallige zaailingen en ik plantte er een 3 tal uit op diverse plekken. De rest schonk ik weg of kwamen in de tombola.
De eerste 2 bloeiden wit maar de derde is wel heel mooi van kleur !   
Citaat van: Luc Scheldeman op 17 juni 2026, 20:34:46Ik heb hier ook gele en oranje zaailingen bloeien.  Zeer variabel dus.
Is ook zo in de natuur denk ik ...gele zitten er hier  niet tussen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Acantholimon saxifrageforme 😎

Theo Stronks


Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2026, 11:01:42Een gift van Thomas deze Papaver dahlianum...Ik kreeg van hem een potje boventallige zaailingen en ik plantte er een 3 tal uit op diverse plekken. De rest schonk ik weg of kwamen in de tombola.
De eerste 2 bloeiden wit maar de derde is wel heel mooi van kleur ! 
Citaat van: Luc Scheldeman op 17 juni 2026, 20:34:46Ik heb hier ook gele en oranje zaailingen bloeien.  Zeer variabel dus.
En zelfs 2 kleuren op 1 dezelfde plant ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "