Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:12:17
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:22:56Fotogenieke planten zijn het, maar niet zo eenvoudig te fotograferen.
Citaat van: Herman Mylemans op  3 juni 2026, 23:27:04Frankie, prachtige Erythronium's en zo in de vlakke zon!

Ik ben er van overtuigd dat deze soort wel zon minnend is Herman ...Geeft ook betere bloei en mooiere compactere planten. Maar het zijn de hogere temperaturen en een te droge grond die maken dat wij ze hier bij ons meer in de schaduw moeten gaan planten. 

Deze Erytrhoniums bevonden zich op een hoogte van ruim 1500 m, dus dat is al een treffelijke hoogte die op het moment van groei en bloei een koele atmosfeer biedt. Tegen de tijd dat het op deze warmer wordt, zijn ze ook al lang weer verdwenen. Bovendien valt er regelmatig neerslag in deze gebieden. Een echt uitdrogende bodem hebben ze hier dan ook niet. Ik dacht dat Danny wel nog planten heeft gezien elders, op een veel lagere hoogte?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:07:51
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 21:40:10De foto's lijken erg vrolijk met die zon en blauwe lucht, maar ik kan je verzekeren dat het er bitter koud is. De wind blaast ongenadig over de vlakte. Mijn madam loopt er verkleumd bij.
Die ontbering heb je dan toch moeten compenseren Frankie .... --11  --11

Daar weet ik wel raad mee, Kris.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:09:48
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:20:20Schitterend toch, ik had nooit kunnen vermoeden aan het begin van de dag, dat ik ze zo mooi voor de lens zou krijgen.
Zoveel mooier dan al die hybrides die in de handel circuleren Frankie !

De hybrides vind ik ook niet verkeerd, Kris, maar op deze hoogte zijn de kleuren wel veel dieper natuurlijk. Dat kan je in onze laaglandtuinen nooit bereiken. Bovendien zijn veel van die cultivars in onze laaglandtuinen niet altijd even bloeirijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 21:38:23Hier krijgt men niet genoeg van natuurlijk.

Dat is genieten Frankie ! Hier toch achter mijn PC   -2(   Prachtige opname's ! ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 21:48:38Hier krijg je een echt lentegevoel van.

Jazeker Frankie , daar krijg ik nooit genoeg van !!! Toch bijzonder om zo laat nog bloeiende krokussen te zien maar ik zag ze lang geleden nog eind juni in Wallis , nog een stuk later . Crocus vernus is toch een bijzonder soort , ze bloeien vanaf eind feb tot eind juni , afhankelijk van de hoogte
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:03:16Nadat ik Erythronium dens canis met vele duizenden heb gezien, die reeds in zaad stonden, bemerk ik dan toch op de koelere plekjes waar nog sneeuw ligt, vele planten die toch nog aan de bloei moeten beginnen. Eerst nog planten met gesloten of licht geopende bloemen, vanwege de koude.

Font d'urles is heel bloeirijk hé Frankie ! Alles staat daar met duizenden .......jammer dat het daar zo koud is ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:20:20Schitterend toch, ik had nooit kunnen vermoeden aan het begin van de dag, dat ik ze zo mooi voor de lens zou krijgen.

Heel knappe foto's Frankie , Erythronium op zijn best !!!  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:16:46
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2026, 21:22:35Een volgende excursie gaat de vercors in, niet naar kalkgraslanden, dit keer, maar naar het subalpiene Font d'Urle, een plateau op zo'n hoogte variërend van 1450 tot 1750 m hoogte. Er staat die dag een ijzige wind. Onderweg kunnen we echter al wat Dactylorhiza sambucina spotten.
Ik treed Danny bij ....dit is ongetwijfeld 1 van de allermooiste Dactylorhiza's ...Al een paar keer geprobeerd in de tuin maar zonder succes ...

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 juni 2026, 21:46:23
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:16:46
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2026, 21:22:35Een volgende excursie gaat de vercors in, niet naar kalkgraslanden, dit keer, maar naar het subalpiene Font d'Urle, een plateau op zo'n hoogte variërend van 1450 tot 1750 m hoogte. Er staat die dag een ijzige wind. Onderweg kunnen we echter al wat Dactylorhiza sambucina spotten.
Ik treed Danny bij ....dit is ongetwijfeld 1 van de allermooiste Dactylorhiza's ...Al een paar keer geprobeerd in de tuin maar zonder succes ...

Je ziet hem ook nauwelijks of zelfs niet in cultuur, Kris. Dat zal zijn redenen hebben. Verwonderlijk toch, voor zo'n wijd verspreide plant. Maar ik denk ook dat het eerder een subalpiene orchidee is, en dat is meteen al wat moeilijker.

Mee eens Frankie , hier lukt het ook niet
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 juni 2026, 21:49:24
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:12:17
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:22:56Fotogenieke planten zijn het, maar niet zo eenvoudig te fotograferen.
Citaat van: Herman Mylemans op  3 juni 2026, 23:27:04Frankie, prachtige Erythronium's en zo in de vlakke zon!

Ik ben er van overtuigd dat deze soort wel zon minnend is Herman ...Geeft ook betere bloei en mooiere compactere planten. Maar het zijn de hogere temperaturen en een te droge grond die maken dat wij ze hier bij ons meer in de schaduw moeten gaan planten. 

Deze Erytrhoniums bevonden zich op een hoogte van ruim 1500 m, dus dat is al een treffelijke hoogte die op het moment van groei en bloei een koele atmosfeer biedt. Tegen de tijd dat het op deze warmer wordt, zijn ze ook al lang weer verdwenen. Bovendien valt er regelmatig neerslag in deze gebieden. Een echt uitdrogende bodem hebben ze hier dan ook niet. Ik dacht dat Danny wel nog planten heeft gezien elders, op een veel lagere hoogte?

Dat klopt Frankie , ze groeien ook samen met heuffelianus op 200 meter hoogte
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 juni 2026, 21:43:15
Citaat van: Herman Mylemans op  3 juni 2026, 23:36:18
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:28:05Misschien eentje voor de Herman? Zouden dit de opkomende bladeren van Gentiana lutea kunnen zijn. Of moeten we hier denken aan een Veratrum? Erg intrigerend vind ik dit.
Frankie, ik denk dat het Veratrum is!
Kenmerk        Veratrum (witte nieswortel)                                                        Gentiana lutea (gele gentiaan)
Bladstand          Bladeren staan afwisselend rond de stengel (spiraalvormig)    Bladeren staan tegenover elkaar in paren
Bladvorm          Sterk geplooid, met veel parallelle nerven                                  Breed ovaal, duidelijk tegenoverstaand
Jonge scheut    Vaak een compacte kegel van geplooide bladeren                    Minder kegelvormig, eerder een rozet met bladparen
Giftigheid          Zeer giftig                                                                                  Niet giftig
Volwassen plant    Veel kleine groen-witte bloemen in grote pluim                    Grote gele bloemen in kransen

Je hebt er al meteen een hele studie van gemaakt, Herman. Bedankt voor de reactie.

Had jij overigens ook niet Gentiana lutea in de tuin? Je ziet die plant nooit ergens aangeboden.
Ja Frankie, dit jaar heb ik wel niet zo veel bloei dan vorig jaar. Ik heb ze op twee plaatsen in de tuin staan. De zaden kiemen goed, maar er is altijd achteraf veel uitval.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:12:45En wanneer het winterzonnetje het zaakje rond de middag toch een beetje begint op te warmen, beginnen de bloemen zich dan toch uiteindelijk te openen. De eerste keer ook dat ik deze hondstand in de natuur kan zien. 

Schitterende planten Frankie ! Opvallend zijn de felle donkere kleuren , VEEL MOOIER dan we gewoon zijn. Bij Dactylorhiza's zijn de bloemen ook veel mooier en feller van kleur hoog in de bergen . Erythronium dens-canis heeft een heel groot verspeidingsgebied . Ik zag ze al in meerdere regio's in Italië op verschillende hoogtes maar voor het algemeen toch een stuk lager dan in de Vercors . Ook in de Pyreneeën groeien ze hoog in de bergen . Een vaststelling is : hoe lager ze groeien hoe zachter de kleur , ook witte vormen komen voor op lagere hoogte . Zie foto op 200 meter hoog in regio Udine ( Italië)

Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  4 juni 2026, 23:06:02
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 21:48:38Hier krijg je een echt lentegevoel van.

Jazeker Frankie , daar krijg ik nooit genoeg van !!! Toch bijzonder om zo laat nog bloeiende krokussen te zien maar ik zag ze lang geleden nog eind juni in Wallis , nog een stuk later . Crocus vernus is toch een bijzonder soort , ze bloeien vanaf eind feb tot eind juni , afhankelijk van de hoogte

Crocus vernus heeft een heel groot verspreidingsgebied en daarbij ook nog eens van heel laag tot behoorlijk hoog. Vorig jaar zag ik er nog bloeien in de eerste helft van juni op een hoogte van ca. 1800 m op de passo croce domini. Misschien dat ik daar ook nog eens een reisverhaaltje van opzet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  4 juni 2026, 23:10:09
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:03:16Nadat ik Erythronium dens canis met vele duizenden heb gezien, die reeds in zaad stonden, bemerk ik dan toch op de koelere plekjes waar nog sneeuw ligt, vele planten die toch nog aan de bloei moeten beginnen. Eerst nog planten met gesloten of licht geopende bloemen, vanwege de koude.

Font d'urles is heel bloeirijk hé Frankie ! Alles staat daar met duizenden .......jammer dat het daar zo koud is ....

Er staan daar echt duizelingwekkende hoeveelheden planten, Danny. Als je daar op het juiste moment kan komen op een mooie dag is het daar echt genieten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  5 juni 2026, 23:18:22
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:12:45En wanneer het winterzonnetje het zaakje rond de middag toch een beetje begint op te warmen, beginnen de bloemen zich dan toch uiteindelijk te openen. De eerste keer ook dat ik deze hondstand in de natuur kan zien. 

Schitterende planten Frankie ! Opvallend zijn de felle donkere kleuren , VEEL MOOIER dan we gewoon zijn. Bij Dactylorhiza's zijn de bloemen ook veel mooier en feller van kleur hoog in de bergen . Erythronium dens-canis heeft een heel groot verspeidingsgebied . Ik zag ze al in meerdere regio's in Italië op verschillende hoogtes maar voor het algemeen toch een stuk lager dan in de Vercors . Ook in de Pyreneeën groeien ze hoog in de bergen . Een vaststelling is : hoe lager ze groeien hoe zachter de kleur , ook witte vormen komen voor op lagere hoogte . Zie foto op 200 meter hoog in regio Udine ( Italië)



Bij Erythronium was er wel wat kleurvariatie, maar geen witte gezien. Het is bij veel planten zo, hoe hoger in de bergen, des te dieper de kleuren zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Buiten bollen staan er ook nog andere planten op deze magnifieke plaats. Het was voor rotsplanten misschien nog net te vroeg, doch kon ik al een en ander spotten, zoals deze knappe Allyseum bijvoorbeeld. Iemand een idee welke het zou kunnen zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen