Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Misschien eentje voor de Herman? Zouden dit de opkomende bladeren van Gentiana lutea kunnen zijn. Of moeten we hier denken aan een Veratrum? Erg intrigerend vind ik dit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  2 juni 2026, 23:11:54
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2026, 21:29:23Bij aankomst op het plateau lijkt het op een teleurstelling te zullen uitdraaien. Het plateau is gekende voor zijn grote hoeveelheden narcissus, erythronium en crocus. We zien echter alleen uitgebloeide planten waarvan sommige al in zaad staan. We zijn hier dus te laat...  --13
Bovendien staat er die dag een zeer harde en ijzige wind op het plateau met een gevoelswaarde van -5 °C. Het lijkt hier op een sisser te zullen uitdraaien. Toch laten we ons niet kennen en besluiten via dit poortje het weidegebied in te trekken. Je weet nooit wat we er kunnen aantreffen.

Ik vraag me af of het er ooit wel echt zacht en mooi weer is op font d'urle? Zoals ik al zei, was het daar om te bevriezen. Gelukkig konden we er nog een fikse tocht maken, om ons toch maar een beetje op te warmen. Zelden zo koud gehad als daar.

Deze omgeving is me natuurlijk wel bekend Frankie , al was ik er nog nooit met goed weer . Ik kijk uit naar uw ervaringen daar !!!  8)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:22:56Fotogenieke planten zijn het, maar niet zo eenvoudig te fotograferen.
Frankie, prachtige Erythronium's en zo in de vlakke zon!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

#228
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:28:05Misschien eentje voor de Herman? Zouden dit de opkomende bladeren van Gentiana lutea kunnen zijn. Of moeten we hier denken aan een Veratrum? Erg intrigerend vind ik dit.
Frankie, ik denk dat het Veratrum is!
Kenmerk         Veratrum (witte nieswortel)                                                        Gentiana lutea (gele gentiaan)
Bladstand          Bladeren staan afwisselend rond de stengel (spiraalvormig)     Bladeren staan tegenover elkaar in paren
Bladvorm          Sterk geplooid, met veel parallelle nerven                                  Breed ovaal, duidelijk tegenoverstaand
Jonge scheut    Vaak een compacte kegel van geplooide bladeren                     Minder kegelvormig, eerder een rozet met bladparen
Giftigheid           Zeer giftig                                                                                   Niet giftig
Volwassen plant    Veel kleine groen-witte bloemen in grote pluim                    Grote gele bloemen in kransen
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 21:40:10De foto's lijken erg vrolijk met die zon en blauwe lucht, maar ik kan je verzekeren dat het er bitter koud is. De wind blaast ongenadig over de vlakte. Mijn madam loopt er verkleumd bij.
Die ontbering heb je dan toch moeten compenseren Frankie .... --11  --11
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:20:20Schitterend toch, ik had nooit kunnen vermoeden aan het begin van de dag, dat ik ze zo mooi voor de lens zou krijgen.
Zoveel mooier dan al die hybrides die in de handel circuleren Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:22:56Fotogenieke planten zijn het, maar niet zo eenvoudig te fotograferen.
Citaat van: Herman Mylemans op  3 juni 2026, 23:27:04Frankie, prachtige Erythronium's en zo in de vlakke zon!

Ik ben er van overtuigd dat deze soort wel zon minnend is Herman ...Geeft ook betere bloei en mooiere compactere planten. Maar het zijn de hogere temperaturen en een te droge grond die maken dat wij ze hier bij ons meer in de schaduw moeten gaan planten. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 21:48:38Hier krijg je een echt lentegevoel van.

Daar wordt je als liefhebber helemaal blij van Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2026, 21:22:35Een volgende excursie gaat de vercors in, niet naar kalkgraslanden, dit keer, maar naar het subalpiene Font d'Urle, een plateau op zo'n hoogte variërend van 1450 tot 1750 m hoogte. Er staat die dag een ijzige wind. Onderweg kunnen we echter al wat Dactylorhiza sambucina spotten.
Ik treed Danny bij ....dit is ongetwijfeld 1 van de allermooiste Dactylorhiza's ...Al een paar keer geprobeerd in de tuin maar zonder succes ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2026, 21:08:47Idyllischer kan niet denk ik.
Frankrijk is een prachtig land ...alleen spreken ze de verkeerde taal voor mij ... ??? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op  3 juni 2026, 23:36:18
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:28:05Misschien eentje voor de Herman? Zouden dit de opkomende bladeren van Gentiana lutea kunnen zijn. Of moeten we hier denken aan een Veratrum? Erg intrigerend vind ik dit.
Frankie, ik denk dat het Veratrum is!
Kenmerk         Veratrum (witte nieswortel)                                                        Gentiana lutea (gele gentiaan)
Bladstand          Bladeren staan afwisselend rond de stengel (spiraalvormig)     Bladeren staan tegenover elkaar in paren
Bladvorm          Sterk geplooid, met veel parallelle nerven                                  Breed ovaal, duidelijk tegenoverstaand
Jonge scheut    Vaak een compacte kegel van geplooide bladeren                     Minder kegelvormig, eerder een rozet met bladparen
Giftigheid           Zeer giftig                                                                                   Niet giftig
Volwassen plant    Veel kleine groen-witte bloemen in grote pluim                    Grote gele bloemen in kransen

Je hebt er al meteen een hele studie van gemaakt, Herman. Bedankt voor de reactie.

Had jij overigens ook niet Gentiana lutea in de tuin? Je ziet die plant nooit ergens aangeboden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:17:31
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2026, 21:08:47Idyllischer kan niet denk ik.
Frankrijk is een prachtig land ...alleen spreken ze de verkeerde taal voor mij ... ??? 

Ai, en de meeste franse spreken dan ook nog geen engels. Mijn frans is ook niet om mee te stoefen, Kris, maar dat mocht de pret niet bederven. Btw, de planten kunnen toch niet spreken,  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:16:46
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2026, 21:22:35Een volgende excursie gaat de vercors in, niet naar kalkgraslanden, dit keer, maar naar het subalpiene Font d'Urle, een plateau op zo'n hoogte variërend van 1450 tot 1750 m hoogte. Er staat die dag een ijzige wind. Onderweg kunnen we echter al wat Dactylorhiza sambucina spotten.
Ik treed Danny bij ....dit is ongetwijfeld 1 van de allermooiste Dactylorhiza's ...Al een paar keer geprobeerd in de tuin maar zonder succes ...

Je ziet hem ook nauwelijks of zelfs niet in cultuur, Kris. Dat zal zijn redenen hebben. Verwonderlijk toch, voor zo'n wijd verspreide plant. Maar ik denk ook dat het eerder een subalpiene orchidee is, en dat is meteen al wat moeilijker.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:13:59
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 21:48:38Hier krijg je een echt lentegevoel van.

Daar wordt je als liefhebber helemaal blij van Frankie !

Zeker weten, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen