Hallo Hugo,
ik heb twee dingen veranderd sinds ik de bollenbak heb aangelegd.
In de eerste versie had ik ook brekerszand gebruikt samen met rivierzand 0/5. De laag brekerszand werd echter keihard (ze slaat toe) en die heb ik dus verwijderd. Nu bestaat het mengsel uit 100% rivierzand 0/7.
En nu bemest ik ook veel meer in het voorjaar, vloeibare tomatenmest om de twee weken gedurende enkele maanden. Zand houdt niet veel voedingsstoffen op.
De volgende geslachten/soorten doen het hier heel goed in de bollenbak: alle Juno's, Bellevalia, Biarum, de Allium's die houden van een heel droge zomerrust (akaka, barsczewskii, bodeanum, komarovii, nevskianum, platycaule,...), Colchicum szovitsii, Colchicum triphyllum, Colchicum hungaricum, de gemakkelijkere Oncocyclus Irissen en sinds vorig jaar probeer ik er ook enkele kruisingen tussen baardirissen en Oncocyclus irissen in en deze lijken het daar ook wel goed te doen! Crocus is niet goed te doen in deze omstandigheden en voor dat geslacht denk ik dat je beter af bent met het mengsel van Danny!
De ligging van je bollenbak klinkt ideaal. Zal je de bak altijd overdekt laten? Dan zal je natuurlijk wel water moeten geven en het is dan ook best de zijkanten open te laten (voor ventilatie tegen schimmels).
Als je rivierzand van 0/7 op de kop kunt tikken (Cathy Portier heeft er altijd in voorraad) dan is Japans split niet nodig, met rijnzand van 0/5 zou het toevoegen van Japans split misschien wel een goed idee zijn.