Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Bedankt voor de toelichting, Marcel. Ze mogen dus niet te veel uitdrogen? Ik heb wel een aantal Dactylorhiza in zuivere vulcakorrel staan, maar dat zal voor Ophrys dus niet de beste methode zijn?
Het is afhankelijk van de standplaats.Bij mij staan de op een heuveltje in de volle zon, daar zou vulca te snel droog worden.
De eerste orchidee in de rotstuin ......Ophrys sphegodes. Geruild met een vriend in Oostenrijk
Hoi Kris, erg mooi maar zeker geen Ophrys speghodes, het lijkt mij een Ophrys holosericea.
Deze heb ik gekocht als Ophrys aesculapii . Hopelijk is de naam correct .Bloemen zijn redelijk klein , is op de foto niet te zien ...
Mooi Kris!Op het eerste gezicht lijkt het te kloppen, ik zou hem ook herkennen als Ophrys aesculapii.Deze ga ik de komende dagen in de natuur tegenkomen hoop ik. Morgen aan het eind van de dag zit ik naar verwachting aan de voet van Mount Olympus en de dag erna gaan we naar de omgeving van Delphi.
Gek genoeg is Cypripedium calceolus hier zowat de beste Cypripedium in de tuin ....Hij is weer uit de startblokken geschoten ...
Orchis mascula , die ik voorbij weekend nog zag in onze eigen natuur , staat hier ook te bloeien ....
Verbazingwekkend, Kris. En zo vroeg? Ben je zeker dat het een zuivere calceolus is?
Fijn om te horen dat hij het bij jou zo goed doet.In de bloem kan ik nergens iets van een andere soort terug vinden, dus het lijkt mij gewoon een prachtige Cypripedium calceolus.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 april 2025, 18:06:53Gek genoeg is Cypripedium calceolus hier zowat de beste Cypripedium in de tuin ....Hij is weer uit de startblokken geschoten ...Citaat van: Frankie Wulleman op 24 april 2025, 21:46:01Verbazingwekkend, Kris. En zo vroeg? Ben je zeker dat het een zuivere calceolus is?Dan zal je nu toch met heel goede argumenten moeten komen om te staven dat het geen zuivere calceolus is Frankie Ik zie echt niet in waarom dat niet zo zou zijn . Ik zal eens checken of hij dit jaar vroeger is als in andere jaren