Auteur Topic: Orchideeen  (gelezen 261265 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #780 Gepost op: 15 april 2025, 17:15:18 »
Bedankt voor de toelichting, Marcel. Ze mogen dus niet te veel uitdrogen? Ik heb wel een aantal Dactylorhiza in zuivere vulcakorrel staan, maar dat zal voor Ophrys dus niet de beste methode zijn?
Het is afhankelijk van de standplaats.
Bij mij staan de op een heuveltje in de volle zon, daar zou vulca te snel droog worden.

Klopt Marcel  ((14  En ik durf nog verder te gaan ....het microklimaat dat eigen is aan iedere tuin. Het is mijn stokpaardje maar ieder van onze tuinen heeft zijn eigen specifieke microklimaat en zelfs diverse types microklimaat binnen die eigen tuin . Voor heel wat doorsnee tuinplanten maken die kleine verschillen niet veel uit maar als het gaat over delicate berg en rotsplanten , speciale bolgewassen en zeker orchideeën dan is dat wel het geval .Dan kan ieder klein verschil ook het verschil maken. Mijn Ophrys-en (apifera en fuciflora )staan al iets meer dan 10 jaar op een zeer zonnig stukje rotstuin en wel bepaald op het hoogste punt van die rotstuin.Het is tevens het warmste plekje van onze erg warme en ingesloten tuin .Ik heb niks van het bestaande opvulmateriaal / substraat aangepast en ze staan dus in de  standaard mix wat ik heb gebruikt om op te hogen en de ruimtes tussen de tufsteen te vullen. En nu komt het ....De gebruikte mix bestaat uit 80 procent mineralen (bims-grof zand- Japans split -lava ) en slechts 20 procent tuingrond/beetje leem en beetje potgrond.Als je er nu in graaft na al die jaren lijkt het of van die 20 procent niks meer overblijft. En ze bloeien ieder jaar goed. Het ene jaar rijker als het andere maar dat is normaal. Ik sproei dit gedeelte wel tijdens hittegolven en heel droge periodes in de zomer omdat ik sowieso niet anders kan omdat er ook veel alpiene planten in staan .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #781 Gepost op: 15 april 2025, 18:18:23 »
De eerste orchidee in de rotstuin ......Ophrys sphegodes. Geruild met een vriend in Oostenrijk  -2(
Hoi Kris, erg mooi maar zeker geen Ophrys speghodes, het lijkt mij een Ophrys holosericea.

Bedankt Marcel   ((14 , ik had hem onder die naam geruild maar ik pas het even aan ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #782 Gepost op: 16 april 2025, 10:08:09 »
Deze heb ik gekocht als Ophrys aesculapii . Hopelijk is de naam correct .Bloemen zijn redelijk klein , is op de foto niet te zien ...

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #783 Gepost op: 17 april 2025, 12:10:02 »
Deze heb ik gekocht als Ophrys aesculapii . Hopelijk is de naam correct .Bloemen zijn redelijk klein , is op de foto niet te zien ...

Mooi Kris!
Op het eerste gezicht lijkt het te kloppen, ik zou hem ook herkennen als Ophrys aesculapii.
Deze ga ik de komende dagen in de natuur tegenkomen hoop ik. Morgen aan het eind van de dag zit ik naar verwachting aan de voet van Mount Olympus en de dag erna gaan we naar de omgeving van Delphi.  :D

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #784 Gepost op: 24 april 2025, 18:03:23 »
Mooi Kris!
Op het eerste gezicht lijkt het te kloppen, ik zou hem ook herkennen als Ophrys aesculapii.
Deze ga ik de komende dagen in de natuur tegenkomen hoop ik. Morgen aan het eind van de dag zit ik naar verwachting aan de voet van Mount Olympus en de dag erna gaan we naar de omgeving van Delphi.  :D
Veel plezier daar Marcel en hopelijk zien jullie heeeeel veel .....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #785 Gepost op: 24 april 2025, 18:04:38 »
Orchis mascula , die ik voorbij weekend nog zag in onze eigen natuur , staat hier ook te bloeien ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #786 Gepost op: 24 april 2025, 18:06:53 »
Gek genoeg is Cypripedium calceolus   hier zowat de beste Cypripedium in de tuin ....Hij is weer uit de startblokken geschoten ...

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #787 Gepost op: 24 april 2025, 21:46:01 »
Gek genoeg is Cypripedium calceolus   hier zowat de beste Cypripedium in de tuin ....Hij is weer uit de startblokken geschoten ...

Verbazingwekkend, Kris. En zo vroeg???? Ben je zeker dat het een zuivere calceolus is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #788 Gepost op: 25 april 2025, 19:34:28 »
Orchis mascula , die ik voorbij weekend nog zag in onze eigen natuur , staat hier ook te bloeien ....

Mooie soort Kris , in de natuur een vrij algemene soort . Heb ze hier ook een jaar of 5 gehad in de tuin . Ze deden het vrij goed en vermeerderden ook maar vorig najaar ( september ) besloot ik om ze eens te herplanten . Ik weet niet wat er juist misgelopen is maar ze zijn dit jaar niet meer opgekomen . Misschien was de timing niet goed ? Ik verplante ze op dezelfde plaats in hetzelfde vernieuwde mengsel ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #789 Gepost op: 26 april 2025, 22:54:15 »
Verbazingwekkend, Kris. En zo vroeg???? Ben je zeker dat het een zuivere calceolus is?
Dan zal je nu toch met heel goede argumenten moeten komen om te staven dat het geen zuivere calceolus is Frankie  ))4 -2( -2(
Ik zie echt niet in waarom dat niet zo zou zijn . Ik zal eens checken of hij dit jaar vroeger is als in andere jaren

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #790 Gepost op: 27 april 2025, 08:18:57 »

Fijn om te horen dat hij het bij jou zo goed doet.
In de bloem kan ik nergens iets van een andere soort terug vinden, dus het lijkt mij gewoon een prachtige Cypripedium calceolus.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #791 Gepost op: 27 april 2025, 09:11:34 »
Fijn om te horen dat hij het bij jou zo goed doet.
In de bloem kan ik nergens iets van een andere soort terug vinden, dus het lijkt mij gewoon een prachtige Cypripedium calceolus.

Bedankt voor de confirmatie Marcel ! Zal hem gelijk nog is tonen.....
« Laatst bewerkt op: 27 april 2025, 09:40:31 door Kris De Raeymaeker »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #792 Gepost op: 27 april 2025, 11:37:40 »
Dan zal je nu toch met heel goede argumenten moeten komen om te staven dat het geen zuivere calceolus is Frankie  ))4 -2( -2(
Ik zie echt niet in waarom dat niet zo zou zijn . Ik zal eens checken of hij dit jaar vroeger is als in andere jaren

Het ziet er inderdaad een echte calceolus uit, maar in de natuur bloeien ze veel later, pas begin juni. Maar natuurlijk is dat meestal op een grotere hoogte waar het wat langer koeler blijft. De laaggelegen tuin in Rumst heeft uiteraard een heel ander klimaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #793 Gepost op: Gisteren om 22:32:54 »
Nog is Cypripedium calceolus en nog een hybride uit het lokale tuincentrum .... Waarom zouden we nog zoeken naar macranthos en tibeticum ?