Zuidamerikanen in de collectie

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 april 2011, 00:00:15

Vorige topic - Volgende topic

Ger van den Beuken

Kom op jongens, laat ons eerlijk zijn, om zo'n rosulate Viool zo in bloei te krijgen is toch meer geluk dan wijsheid. Misschien echter is het een soort die hier makkelijk bloeit.
Kon ik de soortnaam maar achterhalen, dan kwam ik meer te weten.

Kris De Raeymaeker

Een heel apparte Calceolaria waarvan ik verder niet veel (geen) info  kan vinden ...Calceolaria fibrigiana .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Een vrij recente aanwinst die vandaag stond te bloeien : Oxalis loricata .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

 :P :P :P :P
en nu maar het kwijl opdweilen...  ;D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Oxalis erythrorhiza houd blijkbaar wel van de extra portie zon die de laatste weken onze contreien aandeed en komt nu pas op kruissnelheid ....

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

#50
Twee van mijn absolute favorieten (beide uit de familie van de Malvaceae)stonden vandaag te bloeien in de kas....
Lecanophora subacaulis heeft momenteel nog 12 bloemknoppen klaarzitten. Ben daar heel blij mee maar hoop maar dat hij zich niet te pletter gaat bloeien...
Heb al gedacht ,waarom ze niet proberen te bestuiven ? Wat denk je Ger ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

Dat ziet er perfect uit Kris,m.n ogen blijven knipperen ::)

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 mei 2011, 22:31:27
:P :P :P :P
en nu maar het kwijl opdweilen...  ;D ;)

... en ik was nog maar net klaar van vorige keer Kris....  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2011, 22:41:23
Twee van mijn absolute favorieten (beide uit de familie van de Malvaceae)stonden vandaag te bloeien in de kas....
Lecanophora subacaulis heeft momenteel nog 12 bloemknoppen klaarzitten. Ben daar heel blij mee maar hoop maar dat hij zich niet te pletter gaat bloeien...
Heb al gedacht ,waarom ze niet proberen te bestuiven ? Wat denk je Ger ?
Toon Hermans zou zeggen '' potverdorie nog eens aan toe'' Ik zeg '' hoe krijg je het voor elkaar Kris?'' dit zijn 2 soorten ( Oxalis erythrorhyza en Lecanophora subacaule) die nog aan mijn verlanglijstje ontbreken. Had toendertijd in Argentinie toch beter mijn best moeten doen, maar misschien dat we in januari een nieuwe kans krijgen, alhoewel, het zou toeval zijn.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ger van den Beuken op 27 mei 2011, 19:10:14
Toon Hermans zou zeggen '' potverdorie nog eens aan toe'' Ik zeg '' hoe krijg je het voor elkaar Kris?'' dit zijn 2 soorten ( Oxalis erythrorhyza en Lecanophora subacaule) die nog aan mijn verlanglijstje ontbreken. Had toendertijd in Argentinie toch beter mijn best moeten doen, maar misschien dat we in januari een nieuwe kans krijgen, alhoewel, het zou toeval zijn.

Ja Ger, maar bij Toon ruist er ok altijd iets in het struikgewas ... ;)
Van Oxalis erythrorhiza kan ik je wel materiaal bezorgen.Heb nu 3 exemplaren en het lijkt me veel veiliger om zulke delicate zaken wat te spreiden!
Ben zeker dat we weer een paar mooie" swaps" kunnen maken , want er zijn nog enkele van je mooie Oxalissen die ook nog op mijn verlanglijstje staan.
Zoals je weet zou ik je maar al te  graag aan de Lecanophora helpen , maar zoals je  ook al weet bijt ik voorlopig de tanden stuk op de vermeerdering.Ik zou me veel comfortabeler voelen als er links en rechts wat materiaal bij vrienden zit.Je kent mijn principe ,als er dan iets misgaat heb je nog wat/iemand om op terug te vallen...
Misschien moeten we toch nog eens samen overleggen hoe we dat ding kunnen vermeerderen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

Ik verwacht Kris dat dit een heikele zaak wordt met vermeerdering van Lecanophora. Nee, het ging me eigenlijk meer om een paar stekjes van Viola cazorlensis want ik weet dat je zuinig moet zijn op Lecanophora. Ik houdt mijn hart vast met al die bloemen. En wat die Oxalissen betreft,,, dat gaat zeker goed komen.

Ger van den Beuken

Vandaag gefotografeerd de mooiste en meest donkere vorm van Oxalis laciniata met extreem grote bloemen ooit gezien.

Luc Gilgemyn

Ger, je bent genadeloos...  :o :o :P :P ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ger van den Beuken op 30 mei 2011, 11:48:59
Vandaag gefotografeerd de mooiste en meest donkere vorm van Oxalis laciniata met extreem grote bloemen ooit gezien.

:o :o :o Prachtig Ger !
Ja ik ben zelf ook nogal serieus Oxalis-gek (toch de Zuidamerikanen)dus deze kan ik heel erg smaken.Rond de blauwe laciniata-vormen hangt natuurlijk sowieso een aureool de laatste tijd !
Het wil lukken , had er vandaag ook nog een aantal in bloei !Maar ik ben er niet in geslaagd om ze vandaag nog te fotograferen maar laat wel een foto zien van de vorige bloeiperiode ...
Jullie hebben de foto's waarschijnlijk al eens gezien in een andere topic maar ik zet ze hier maar al te graag bij zodat we de veschillende vormen met mekaar kunnen vergelijken...
Ik begin met 'Seven Bells ' ,vervolgens eentje van Janis met het collectienr.8 en tenslotte een spontane zaailing. Ze stonden allemaal te bloeien vandaag ...Nu wat belangrijk is Ger , ze zijn allemaal mooi van kleur maar idd valt de diameter van de bloemen een beetje tegen .Dus in dat opzicht heb je alleszins een heel goede vorm te pakken. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

En nu dat ik ze er achter heb gezet merk ik ook maar al te duidelijk dat jouw vorm idd ook nog eens veruit de donkerste is Ger ! Ook nog donkerder dan de geroemde/beroemde  'Seven Bells' ! Ik vond het toch eens een interessante oefening ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "