Auteur Topic: Bloei mei-juni 2011  (gelezen 143083 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #420 Gepost op: 18 juni 2011, 22:23:43 »
Warmte , droogte , zon ....de ideale bondgenoten van deze Heterotheca jonesii ...Hoe meer van dat hoe liever voor deze Amerikaan.

Deze is alvast aan een dijk van een seizoen bezig ...De Philippe Gilbert van de rotstuin  ;D

Ook bij mij weet die plant van geen ophouden, Kris. Een uitmuntende rotsplant is dat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
« Reactie #421 Gepost op: 18 juni 2011, 23:01:32 »
Mooie Campanula's Pim . Hier stond Campanula choruhensis te bloeien. Deze schitterende soort komt uit Turkije . Deze komt uit de kas maar ondertussen heb ik er ook eentje op een warm en droog plekje uitgeplant in de rotstuin...
Een knappe Turk, Kris!
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #422 Gepost op: 18 juni 2011, 23:04:10 »
Een knappe Turk, Kris!
Dank je Pim , was ook één van de (vele)hoogtepunten van onze Turkije-reis van vorig jaar.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #423 Gepost op: 18 juni 2011, 23:04:35 »
Ook de lage en erg compacte  Aquilegia einseliana is weer van de partij momenteel .

En is dat ook nog steeds enkele weken later ....
Een prachtige macro-opname van een prachtige bloem, Kris! Een een zeer fraaie kleur.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #424 Gepost op: 18 juni 2011, 23:06:43 »
Campanula pulla bloeit wat 'magertjes' dit jaar. Veel minder bloemen dan vorig jaar.
Campanula sartori had ik eigenlijk opgegeven, maar kijk... toch bloemrijker dan vorig bloeiseizoen.
En het is de moeite waard. Ook voor de slakjes.

Mooie klokjes, Pim, de uwe zijn toch al wat verder dan de mijne. Zo nu en dan eens de planten heropnemen en herplanten kan ze wat beter doen bloeien als deze wat afneemt. Althans, zo stel ik het vast.
Ik zal je advies ter harte nemen, Frankie, bedankt!
Heemskerk, Noord-Holland

Luit van Delft

• Volwaardig poster
« Reactie #425 Gepost op: 18 juni 2011, 23:41:31 »
Warmte , droogte , zon ....de ideale bondgenoten van deze Heterotheca jonesii ...Hoe meer van dat hoe liever voor deze Amerikaan.

Deze is alvast aan een dijk van een seizoen bezig ...De Philippe Gilbert van de rotstuin  ;D
Ook een Belgische tuinman zeker, die wij hier in het noorden niet kennen? ;D ;D ;D
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

• Volwaardig poster
« Reactie #426 Gepost op: 18 juni 2011, 23:48:30 »

Zoals beloofd Luit ...hier komt hij dan  :D Houd er wel rekening mee dat deze foto genomen is in november , dus dit is allicht nog maar de nabloei...
Bedankt Kris. Ik ben nog wat aan het zoeken geweest naar de herkomst van de S. x lempergii en zo vond ik ook foto's van Saponaria sicula op Sicilie.
Dat lijkt erg veel op S. cypria.
http://www.actaplantarum.org/floraitaliae/viewtopic.php?f=95&t=22176&start=0
Dat verhaal van die kruising begin ik steeds twijfelachtiger te vinden
De oorsprong van mijn plant schijnt MonteNegro of Albanie en N. Griekenland te zijn en is vele malen groter. Ik heb dus nog wat uit te zoeken op termijn.
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #427 Gepost op: 18 juni 2011, 23:50:35 »

Ook een Belgische tuinman zeker, die wij hier in het noorden niet kennen? ;D ;D ;D

Zoiets Luit , iemand die zijn klassiekers kent .Maar ook iemand die zich bergop thuis voelt, net als wij dus. Iemand van het voorjaar ,  zoals wij...
Alleszins ook een groene jongen want hij verplaatst zich meestal per fiets ...Ja misschien toch iemand om te leren kennen. ;D ;D ;D    

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #428 Gepost op: 18 juni 2011, 23:54:18 »
Bedankt Kris. Ik ben nog wat aan het zoeken geweest naar de herkomst van de S. x lempergii en zo vond ik ook foto's van Saponaria sicula op Sicilie.
Dat lijkt erg veel op S. cypria.
http://www.actaplantarum.org/floraitaliae/viewtopic.php?f=95&t=22176&start=0
Dat verhaal van die kruising begin ik steeds twijfelachtiger te vinden
De oorsprong van mijn plant schijnt MonteNegro of Albanie en N. Griekenland te zijn en is vele malen groter. Ik heb dus nog wat uit te zoeken op termijn.

Lijkt inderdaad wel op S.cypria al heeft cypria wel fijner en minder blad zo op het eerste zicht.

Gerrit Roest

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #429 Gepost op: 19 juni 2011, 00:56:37 »
Ook al uit warmere regionen en hier bijna in bloei... Een eersteklas rotsplant uit een verassende familie ...Wie kent hem ?

Hier in Nederland zou men zeggen een geranium, hij hoort wel thuis in de familie Geraniaceae. Het is een Pelargonium uit het Taurus gebergte in Turkije namelijk Pelargonium endlicherianum.
Twee vragen, is hij volledig winterhard (eventueel afdekken)? en hoe vermeerder je deze soort?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #430 Gepost op: 19 juni 2011, 08:42:52 »
Ook al uit warmere regionen en hier bijna in bloei... Een eersteklas rotsplant uit een verassende familie ...Wie kent hem ?

Hier in Nederland zou men zeggen een geranium, hij hoort wel thuis in de familie Geraniaceae. Het is een Pelargonium uit het Taurus gebergte in Turkije namelijk Pelargonium endlicherianum.
Twee vragen, is hij volledig winterhard (eventueel afdekken)? en hoe vermeerder je deze soort?

God ja, nu je het zegt, Gerrit, ik wist dat ik die plant kende. De mijne staat echter bijlange zo ver nog niet.

Op uw eerste vraag kan ik volmondig ja antwoorden. Mits hij op een goed gedraineerde plaats staat, is hij perfect winterhard. De laatste twee winters heeft de plant bij mij overleefd dus moet hij wel winterhard zijn.

Wat vermeerderen betreft, dit heb ik nog niet gedaan, maar dit gebeurt waarschijnlijk door scheuren. Na drie jaar zie ik dat mijn plant al wat zijscheuten heeft gemaakt die er vermoedelijk gemakkelijk af te halen zijn.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #431 Gepost op: 19 juni 2011, 12:23:52 »
Ik heb hier ook nog wat planten die in knop staan, wie weet welke? De eerste opent enkel zijn bloemen bij zonnig weer, dus voorlopig komt daar niks van in huis, de tweede is enkele weken vroeger dan vorig jaar, maar dat is niet erg, dan zie ik hem nog bloeien voor ik op reis ga. ;)

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #432 Gepost op: 19 juni 2011, 13:32:05 »
Afgelopen dagen is het weer hier niet erg goed geweest.
Veel regen gehad. :'( wel goed voor de planten  :D
Maar hier staat de helichrysum milfordiae er wel mooi bij vind ik. begin voorjaar geplant krijgt nu al 
 zij scheuten.
Als ik het goed zag op internet :-X komt deze plant uit noord Afrika

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #433 Gepost op: 20 juni 2011, 19:36:46 »
Ik heb hier ook nog wat planten die in knop staan, wie weet welke? De eerste opent enkel zijn bloemen bij zonnig weer, dus voorlopig komt daar niks van in huis, de tweede is enkele weken vroeger dan vorig jaar, maar dat is niet erg, dan zie ik hem nog bloeien voor ik op reis ga. ;)

Niemand? Neen?
De eerste is een echte Zuidamerikaan en de tweede plant is er ééntje die lang op mijn verlanglijst heeft gestaan.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #434 Gepost op: 20 juni 2011, 19:40:05 »
In mijn tuin is deze Erigeron chrysopsidis 'Grand Ridge' de absolute kampioen wat doorbloeien betreft. Sinds het prille voorjaar toen hij uit Engeland kwam tot nu, was het nonstop.